امضا برجام چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد داشت

نگارنده: محمد فراهانی، کارشناس و فعال بازار مسکن

بازار مسکن در ایران به جهت عدم صنعتی سازی ساخت و ساز ، خرده سازی، وجود منابع فراوان طبیعی و نیروی کار بومی ،در مقایسه با بازارهای موازی مثل (ارز، خودرو و طلا ) بازاری متاثر از مسائل و روابط بین المللی نیست ، اما اثر روانی توافق و انتظار روانی جامعه قطعا تا حدودی تاثیر گذار خواهد بود .
قیمت مسکن تشکیل شده از هزینه زمین ، دستمزد ، عوارض شهرداری و شهرسازی، مالیات و قیمت مصالح .
از انجایی که زمین قابل صادر و وارد کردن نیست و نیز مصالح ساختمانی نیز ۹۵ درصد تولید داخل است و نیروی کار هم اکثرا بومی هستند میتوان تاثیر پذیری اندک این بازار را موجه دانست .

اما پس از امضای برجام ، با تزریق منابع تازه ناشی از آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، زمینه سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی فراهم می‌شود و در میان‌مدت و بلندمدت، افزایش توان وام‌دهی بانک‌ها، حمایت یارانه‌ای از بخش مسکن، بهبود درآمد خانوارها و در نتیجه تقویت قدرت خرید تحقق می‌یابد.

نتیجه اینکه هر چند قیمت مسکن از شاخصهای فراوانی تاثیر میپذیرد و با تغییر یک شاخص نمیتوان نتیجه گیری کرد ، اما در کل اثر توافق برجام با بهبود شرایط اقتصادی ، امنیتی و سیاسی کشور میتواند اثر مثبتی بر تولید مسکن ، تقویت قدرت خرید ، تخلیه حباب ناشی از کاهش قیمت ارز داشته باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا