پیش بینی قیمت طلا و سکه ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ / کاهش میلیونی سکه ادامه دارد؟

به گزارش نبض تجارت، روند صعودی قیمت طلا و سکه، امروز با ریزش محدود قیمت دلار متوقف شد و در مسیر کاهشی قرار گرفت. قیمت سکه که دیروز وارد کانال ۳۰ میلیون تومانی شده بود، امروز و در لحظه نگارش این گزارش بیش از یک میلیون تومان ریخت.

با سیگنال دلار قیمت سکه ریخت
بازار انتظاری دلار و کاهش محدود این اسکناس آمریکایی، باعث شد گمانه‌زنی‌های قیمتی بازار سرمایه داغ شود و سیگنال‌هایی نظیر ابراز امیدواری به مذاکرات گروسی در تهران و گشایش مذاکرات موثر برای برجام، در آینده را در پی داشته باشد.

روز گذشته، سکه امامی نوسان قیمتی زیادی داشت؛ اما روند کاهشی امروز قیمت در بازار فلز زرد، از احتیاط سکه‌بازان حکایت دارد. به نظر می‌رسد معامله‌گران این بازار بیشتر در انتظار مشخص شدن روند آتی قیمت دلار هستند و حاضر نیستند که تنها با تکیه بر رشد قیمت اونس طلا خود را در موقعیت ریسک خرید قرار دهند. گفتنی است امروز بازار‌های جهانی در تعطیلی پایان هفته هستند و قیمت انس جهانی طلا به ۱,۸۵۶.۴۳ دلار رسیده است.

بازار طلای دست دوم داغ شد
نکته بازار روز گذشته افزایش خرید طلای دست دوم بود. معامله‌گران بازار می‌گفتند اقبال برای خرید طلای دست دوم زیاد شده است. نظر آن‌ها این بود که، چون طلای دست دوم بدون اجرت است و استفاده زینتی هم مورد اقبال یکسری از خانواده‌ها قرار گرفته است.
تحلیلگران بازار در روز‌های گذشته معتقد بودند این افزایش قیمت طلا و سکه با توجه به تورم و بازار احتیاطی دلار طبیعی است.

به باور آن‌ها این روند رشد تقاضا و ترس مردم برای از دست رفتن سرمایه‌هایشان است که بازار این فلز خوش رنگ را تکان داده است. اما روند کاهشی امروز نشان داد، یکی از عواملی که در بازار تعیین‌کننده است، اطلاع از توان ارزی بازارساز است.

کاهش میلیونی سکه امامی و بهار
امروز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱، قیمت سکه امامی یک میلیون و ۴۷۹ هزار تومان ریخت در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی با قیمت ۲۸ میلیون و ۷۸۹ هزار تومان معامله شد. قیمت، نوسان زیادی دارد و به نظر می‌رسد تا پایان آخرین معامله امروز روند کاهشی نرخ ادامه داشته باشد.

سکه بهار آزادی بیشترین سهم از کاهش قیمت را داشت و با ریزش یک میلیون و ۷۸۹ هزار تومانی با قیمت ۲۵ میلیون و ۷۰۱ هزار تومان در بازار معامله شد.

نیم سکه امروز ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد و به قیمت ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه نیز با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد.

سکه گرمی ۸۰۰ هزار تومان ریخت و به قیمت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. روز گذشته این قطعه از سکه افزایش قیمت نداشت.

امروز قیمت طلا نیز ارزان شد. هر مثقال طلا با بیش از ۷۰ هزار تومان کاهش قیمت به نرخ حدودی ۱۰ میلیون و ۱۲۱ هزار تومانی رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۱۷۸ هزار تومان ارزان شد و با قیمت ۲ میلیون و ۳۳۷ هزار تومان معامله شد. همچنین قیمت هر گرم طلای دست دوم ۲میلیون و ۳۰۵ هزار تومان شد و ۱۷۶ هزار تومان کاهش قیمت داشت.
حباب سکه در لحظه نگارش این گزارش در میان قطعات سکه روند نامتوازنی داشت. حباب سکه امامی، نیم و ربع سکه افزایشی در حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی قیمت داشتند و حباب سکه بهار و گرمی نیز کاهش داشتند. حباب سکه گرمی نزدیک به ۶۰۰ هزار تومان ریخت و به کانال ۲ میلیون تومانی رسید.

بازار‌های مالی بلاتکلیف است
جواد فلاحیان، کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «در حال حاضر بازار دلار در بلاتکلیفی است و در انتظار نتیجه مذاکرات سفر اخیر آقای گروسی به تهران است. از سوی دیگر نشست شورای حکام نیز در پیش است و باید دید نتیجه این نشست‌ها چه می‌شود و چه تاثیری بر بازار‌های مالی خواهد گذاشت.»

این کارشناس بازار‌های مالی، با اشاره به همبستگی شدید قیمت طلا و سکه به قیمت دلار خاطرنشان کرد: «با وجود این همبستگی قیمت در بازار، فلز زرد با دلارِ بالاتر از نرخ فعلی در حال معامله است؛ این در حالی است که قیمت سکه همواره دارای حباب است و این حباب به معنای شکستن آن نیست.»

وی افزود: «با بررسی قیمت سکه در پنج سالِ گذشته، مشخص است که این بازار همواره با دلار بالاتر معامله شده است و به نظر می‌رسد روند کاهشی حباب سکه نیز مقطعی است.»

این کارشناس بازار‌های مالی در رابطه با زمان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه توضیح داد: «بازار در شرایط نااطمینانی قرار دارد. پیشنهاد نمی‌شود که در این شرایط مردم اقدام به خرید طلا و مصنوعات آن کنند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا