مجلس نباید معافیت مالیاتی شرکت دخانیات را تصویب کند

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به معافیت شرکت دخانیات از پرداخت مالیات، گفت: اعطای امتیاز ویژه به معافیت مالیاتی بر خلاف قوانین بالادستی و داعیه فسادستیزی مجلس است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ امیر محمد پرهام‌فر  با انتقاد از اعطای امتیاز معافیت مالیاتی به شرکت دخانیات گفت: امتیاز ویژه به معافیت مالیاتی بر خلاف قوانین بالادستی و داعیه فساد ستیزی مجلس است.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود:  در یکی از بندهای الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه توسط کمیسیون تلفیق مقرر شده است؛ «مبلغ ۲۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته توسط شرکت دخانیات ایران جهت خرید تضمینی محصولات کشاورزی توتون و تنباکو و نهاده‌های کشاورزی به عنوان پرداخت مالیات بر فروش کالاهای دخانی و مالیات بر مصرف سیگار این شرکت تلقی شود.» این درحالی است که معافیت خاص مالیاتی همیشه مورد انتقاد اقتصاددانان و کارشناسان حوزه مبارزه با فساد بوده است.

وی بیان داشت: هر قانونی ولو اینکه غلط باشد اگر با استثنا و معافیت‌های ناموجه و ایجاد امتیازات ویژه برای افراد یا گروه‌­های خاص همراه شود، عملاً زمینه و بستر فساد را دو چندان می‌کند.

پرهام‌فر اظهار داشت: اگر قرار بر این است که مالیات بر صنعت دخانیات باید افزایش یابد و از محل این افزایش بخشی از هزینه‌های بخش سلامت جامعه و سایر معضلات اجتماعی هموار شود، اعطای امتیاز ویژه به معافیت مالیاتی بر خلاف قوانین بالادستی و داعیه فساد ستیزی مجلس است.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد کمیسیون تلفیق بنابر اطلاعات نادرست و یک سویه این تصمیم را گرفته است، تاکید کرد: لازم به یادآوری است که با تصویب قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی شرکت‌های دولتی با تفویض اختیارات و وظایف حاکمیتی خود از ذیل تملک مستقیم دولت خارج و واگذار شده است.

پرهام فر ادامه داد: شرکت دخانیات ایران که تا قبل از تصویب این قانون شرکت دولتی با مجموعه‌ای از اختیارات و وظایف حاکمیتی و بازرگانی تلقی می‌شد و به موجب این قانون و مصوبه 1391.12.10 هیات وزیران وقت وظایف و اختیارات حاکمیتی خود را به وزارت صنعت معدن و تجارت محول کرده و از آن پس این شرکت صرفاً به عنوان یک شرکت خصوصی به خرید و فروش محصولات توتون و تنباکو تولید و تولید سیگار می پردازد و ساماندهی و نظارت بر خرید کلیه محصولات و توتون و تنباکو به وزارت صنعت معدن تجارت سپرده شده است. بنابراین نباید انحصاری در خرید توتون و تنباکو از کشاورزان توسط این شرکت وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تنباکوی تولید داخل در کشورهای همجوار با قیمت‌های خیلی بالاتر( بیش از100 دلار / کیلوگرم) مشتریان خاص خود را دارد، تصریح کرد: شرکت دخانیات ایران و یا برخی از شرکتهای داخلی از کشاورزان توتون را خریداری و به کشورهای هدف صادر می‌کنند و این اقدام مجلس به نوعی دخالت دادن یک شرکت وترجیح آن بر شرکت ها و رقبای دیگر و نیز دخالت حاکمیت در کسب و کاربخش خصوصی خواهد بود.

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا