حذف ۲۱ هزار بی‌خانه از طرح ملی مسکن به خاطر برآوردهای اشتباه دولت

حدود ۲۱ هزار متقاضی طرح ملی مسکن به دلیل ناتوانی در تأمین آورده ۴۰ میلیون تومانی، از طرح اقدام ملی مسکن کنار گذاشته شدند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  اخیراً محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین آمار طرح اقدام ملی مسکن پس از پالایش‌های صورت گرفته، از حائز شرایط شناخته شدن ۵۵ هزار و ۸۷۸ نفر از ۲۲۳ هزار و ۹۰۵ نفری که در مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند خبر داده است.

بر این اساس تا کنون ۳ مرحله از زمستان سال گذشته تا زمستان امسال در ماراتن ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی، نام نویسی از افراد فاقد مسکن انجام شده است.

اما با توجه به آنچه معاون وزیر راه گفته، طبق تازه‌ترین نتایج ثبت‌نام متقاضیان مرحله سوم طرح اقدام ملی مسکن، تاکنون ۲۰ هزار و ۸۳۱ متقاضی درخواستشان رد شده یا انصراف داده و از مشارکت در این طرح حذف شدند.

اگرچه بر اساس آنچه پیش از این محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمودزاده معاون مسکن وی اعلام کرده‌اند، قرار است از لیست ذخیره ۱۶۰ هزار نفری، متقاضیان جدید جایگزین شوند، اما می دولت می‌توانست شرایط ساده‌تری برای ثبت نام این دسته از افرادی که به دلیل ناتوانی در تأمین آورده ۴۰ میلیون تومانی، از طرح ملی مسکن کنار گذاشته شده‌اند، فراهم کند.

مسئولان بخش مسکن وزارت راه و شهرسازی بارها بر متکی نبودن طرح اقدام ملی به تسهیلات دولتی و همچنین عدم اختصاص آن به دهک‌های میان درآمدی تأکید داشته‌اند؛ ضمن اینکه رقم تعیین شده برای آورده اولیه (۴۰ میلیون تومان) را نیز کاملاً کارشناسی عنوان کرده‌اند؛ از سوی دیگر سقف زمانی تأمین آورده اولیه نیز بارها تمدید شده است ولی بهتر بود در کنار تمدیدهای چند باره زمان نهایی واریز آورده اولیه، امکان پرداخت اقساطی این رقم را هم فراهم می‌کردند تا هیچ خانوار بی خانه‌ای از این طرح حذف نشود.

پیش از این نیز برخی از مشمولان طرح اقدام ملی مسکن در گفت وگو با خبرنگار مهر از بالا بودن رقم آورده‌های اولیه و همچنین نامشخص بودن مبلغ نهایی و تمام شده ساخت و ساز به خصوص به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی خصوصاً سیمان و میلگرد در ماه‌های اخیر، گلایه کرده بودند.

جواد حق شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر، از عدم تمکین برخی پیمانکاران طرف قرارداد این بنیاد برای ساخت پروژه‌های اقدام ملی به دستورالعمل ابلاغی وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه با متری ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خبر داده و اعلام کرده بود تعدادی از پیمانکاران که در مناقصه‌های مربوط به پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن که ذیل بنیاد مسکن قرار دارند، برنده شده‌اند، خواستار تعدیل رقم پروژه‌ها به متری ۳.۳ میلیون تومان شده‌اند.

رقمی که با مخالفت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مواجه و آن را تکذیب و اعلام کرد: همچنان دستورالعمل ساخت پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن با متری ۲.۷ میلیون تومان به قوت خود باقی است و دستگاه‌های تابعه این وزارت خانه اجازه تغییر آن را ندارند.

از سوی دیگر محمودزاده در گفت وگو با خبرنگار مهر، از مذاکره وزارت راه با بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن ملی از ۱۰۰ به ۱۵۰ میلیون تومان خبر داده است تا بتواند بخشی از مابه التفاوت هزینه‌های ایجاد شده در اثر گرانی مصالح ساختمانی را پوشش دهد.

جزئیات صورت وضعیت هزینه ساخت و ساز مسکن ملی با متری حدود ۴ میلیون تومان از اینجا قابل دریافت است.

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا