بهره برداری از مرکز پرورش عقرب در فامنین

مرکز تکثیر و پرورش عقرب بخش خصوصی با ۳۵ میلیارد ریال سرمایه گذاری در این شهرستان به بهره برداری رسید.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ فرماندار فامنین گفت:  مرکز تکثیر و پرورش عقرب بخش خصوصی همزمان با دهه فجر با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

شماعی افزود: استفاده درمانی از زهر عقرب و درآمد زایی بالای آن موجب ترغیب سرمایه گذاران بخش خصوصی به پرورش عقرب شده است.

تا کنون بیش از ۲۰۰۰ گونه عقرب در دنیا شناسائی شده است که حدود ۵۰ گونه از آن‌ها اهمیت پزشکی دارند. در ایران هم ۶۴ گونه عقرب گزارش شده است که متعلق به ۳ خانواده بوتیده، همیسکورپیده و اسکورپیونیده هستند.

زهر کژدم‌ها خواص درمانی متنوعی نیز دارد. از آن‌ها در درمان انواع تومور‌های بدخیم، توقف رشد و مرگ سلول‌های سرطانی، تومور مغزی و نخاعی، سرطان پستان و کارسینومای سلولی کبد استفاده شده و در تشخیص سرطان‌های ریه، پوست، مری، گردن رحم و کولون نیز مورد مطالعه قرار گرفته اند. این خواص ارزشمند زهر عقرب را به گران‌قیمت‌ترین مایع جهان در حدود لیتری ۱۵۰ میلیون دلار تبدیل نموده و سبب شکل‌گیری و کارآفرینی‌های پر استقبالی از صنعت پرورش عقرب شده است در دنیا شده است.
وحید درخش احمدی حشره شناس و متخصص کنترل آفات میگوید: کشور ما از لحاظ گزش‌های مرگبار که توسط مار‌ها و عقرب‌ها صورت می‌گیرد دومین کشور جهان بعد از مکزیک است و سهم عقرب گزیدگی بیش از ۴ برابر مارگزیدگی است. به همین جهت استفاده از زهر عقرب در درمان گزیدگی هم نقش پادزهر را ایفامیکند
صداوسیما همدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا