عراق در انتظار عادی شدن سطح صادرات گاز ایران

بر اساس گزارش پلاتس، عراق قصد دارد از عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و اردن برق وارد کند تا کمبود برق که به اعتراضات مرگبار در این کشور منجر شده است را برطرف کند.

عراق پس از دریافت معافیت ۹۰ روزه آمریکا برای واردات انرژی از ایران، همچنان منتظر دریافت میزان کافی گاز ایران برای تولید برق است.

احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق به خبرگزاری دولتی این کشور گفت: دلیل خاموشی در برخی از استانها ادامه کاهش عرضه گاز ایران به نیروگاهها است.

طبق بیانیه دفتر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، رضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران که ۲۹ دسامبر به عراق سفر کرده بود، قول داده بود تامین گاز به سطح سابق برگردد. عراق میلیاردها دلار بدهی گازی به ایران دارد و ایران به دلیل عدم دریافت این معوقات، صادرات گاز به عراق را از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به پنج میلیون متر مکعب کاهش داده بود.

در حالی که عراق قادر به پرداخت بدهی گازی ایران نیست، آمریکا در ۳۰ دسامبر یک معافیت ۹۰ روزه صادر کرد که به این کشور اجازه می دهد به واردات انرژی ایران ادامه دهد. معافیت قبلی ۴۵ روزه بود و در ۲۰ نوامبر صادر شده بود. عراق از سال ۲۰۱۸ از معافیتهای آمریکا برای واردات انرژی از ایران برخوردار شده که هدف تحریمهای واشنگتن قرار گرفته است.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای به “اس اند پی گلوبال پلاتس” اظهار کرد: ما بر این باوریم که در مدت ۹۰ روز دولت عراق می تواند اقدامات معناداری برای افزایش خودکفایی انرژی انجام داده و وابستگی خود به انرژی گران ایران را کاهش دهد. وزیر خارجه تشخیص داد به نفع منافع امنیت ملی آمریکاست که معافیتها را تمدید کند. ما در موضعی نیستیم که درباره تصمیمات آینده درباره تمدید یا عدم تمدید معافیتها صحبت کنیم.

عراق تحت فشار آمریکا برای کاهش واردات انرژی ایران، وعده داده است اقداماتی را برای افزایش تامین گاز و برق انجام دهد. با این حال این اقدامات در بحبوحه بحران مالی این کشور که تحت تاثیر شیوع همه گیری ویروس کرونا، قیمت پایین نفت و ابهامات سیاسی بوده، روند کندی داشته است.

عراق که طبق آمار بانک جهانی، در سال ۲۰۱۹ پس از روسیه دومین نرخ بالای مشعل سوزی در جهان را داشته، در تلاش برای جمع آوری گازهایی است که محصول فرعی استخراج نفت هستند.

بر اساس گزارش پلاتس، عراق قصد دارد از عربستان سعودی، شورای همکاری خلیج فارس، ترکیه و اردن برق وارد کند تا کمبود برق که به اعتراضات مرگبار در این کشور منجر شده است را برطرف کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا