نقش کمرنگ بیمه‌گران در سرمایه گذاری‌های مولد

فراخوان وزیراموراقتصادی ودارایی به صنعت بیمه برای سرمایه‌گذاری درصنایع معدنی و پتروشیمی،صنعتی که گفته می‌شود در آن بعضی ازشرکت‌های بیمه‌ای حتی از۲۰ درصدظرفیت خودبرای سرمایه‌گذاری مولد هم استفاده نکرده‌اند.

یکی از عوامل اصلی و مهم رشداقتصادی درکشور،افزایش سرمایه گذاری‌های مولد درآن است.

صنعت بیمه هم به سبب توان بالقوه‌ در فراهم ساختن زمینه مناسب در سرمایه‌گذاری‌های کلان،می‌تواند به‌عنوان یکی ازمنابع مهم تامین مالی و سرمایه‌گذاری نقش مهمی را دراقتصاد کشور ایفا کند.

شرکت‌های بیمه، جدای از عملکرد ویژه خود، یعنی پوشش ریسک‌ درجامعه و جبران خسارت، می‌توانند منابع خود راکه به صورت ذخایر فنی دراختیار دارند همچون دارایی سودآور، بکارگرفته و درفعالیت‌های مناسب اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند.

در نتیجه، به‌واسطه سود حاصل از آن ، زیان ناشی از عملیات فنی هم پوشش داده خواهد شد.

دقت در انتخاب طرح‌های سرمایه‌گذاری برای رشد ودوام این شرکت‌ها اهمیت بسیاری دارد چراکه عملیات بیمه‌گری به‌خودی خود سود سرشاری برای آن‌ها ندارد.

شرکت‌های بیمه ای در سرمایه‌گذاری باید به سوددهی، قابلیت نقد شوندگی و اطمینان از حفظ اصل سرمایه توجه داشته باشندودست یابی به این مهم جز با توسل به مدیریت صحیح سرمایه گذاری‌ها ممکن نیست.

درحال حاضر شرکت‌های بیمه می‌توانند به صورت کوتاه و یا بلند مدت در بخش‌های مختلفی مانند، سپرده‌گذاری در بانک‌ها، سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولتی وخصوصی، بازارسرمایه و خرید ملک یا احداث ساختمان تجاری و اداری، سرمایه‌گذاری کنند.

تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری‌ در شرکت‌های بیمه، موجب کاهش ریسک شده وسرمایه‌گذاران را از زیان ناشی از سرمایه‌گذاری در امان نگه می‌دارد.

بنابراین توجه به این مساله می‌تواند حاشیه امنی برای این شرکت‌ها فراهم ‌کند.

به‌تازگی فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی،گفته که صنعت بیمه بایدریسک پذیر بوده و در بازارهایی که بازدهی بالاتری دارند،سرمایه گذاری کندوافزوده که شورای عالی بیمه، بخش‌هایی را برای سرمایه گذاری شرکت‌های بیمه مجوز داده اما من می خواهم صنعت بیمه را به بخش‌های دیگری فراخوان بدهم.!

وی، صنایع صادراتی، معدنی و پتروشیمی را عرصه‌های مناسبی برای سرمایه گذاری صنعت بیمه عنوان کرد و گفت که صنعت بیمه باید در سرمایه‌گذاری خطرپذیری بیشتری داشته باشد و در نقش تامین مالی به خصوص در صنایع زودبازده تا سقف معینی که توسط شورایعالی بیمه مشخص می‌شود سرمایه‌گذاری کند.

دریک سال و نیم اخیر و به خصوص در شش ماهه نخست سالجاری، آمارهای شرکت‌های بیمه‌ای حاکی از شناسایی سودهای قابل توجه از محل سرمایه‌گذاری است.

با بررسی صورت‌های مالی 6ماهه نخست سالجاری شرکت‌های بیمه‌ای هم می‌توان متوجه شد که بخش عمده‌ای از سود شرکت‌های بیمه‌ای در نیم سال اخیر از محل سرمایه گذاری در بازار سرمایه بوده است.

اما باید در نظر داشت که این میزان رشد در مدت کوتاه در بازارسرمایه، همیشگی نیست.

برآورد شده که میزان سرمایه گذاری صنعت بیمه در بازار سرمایه حدود 150 هزار میلیارد تومان است.

هرچندکه محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته که عملکرد سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد.!

کارشناسان و تحلیلگران صنعت بیمه به این نکته اذعان دارند که بیشتر دارایی‌های شرکت‌های بیمه‌ای در دنیا در حوزه سرمایه‌گذاری است و بخش کوچکی از دارایی‌های شرکت‌های بیمه بزرگ مربوط به دارایی ثابت است.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ایران، در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین، میزان دارایی غیرمولد شرکت‌های بیمه در دنیا را 20 تا 30 درصد عنوان کرد و گفت که بیشتر دارایی آنها به سمت سرمایه‌گذاری مولد می‌رود اما در صنعت بیمه ایران این آمار نصف میانگین جهانی است.

سیدرسول تاجدار، اذعان داشته که شورایعالی بیمه دو سال قبل تغییراتی درآیین‌نامه سرمایه گذاری ایجاد کرد و دست شرکت‌های بیمه را برای سرمایه‌گذاری بازترگذاشت اما بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای حتی از 20 درصد ظرفیت خود هم استفاده نکردند.!

کارشناسان امرمعتقدند که غالب مدیران بیمه‌ای نسبت به فضای سرمایه‌گذاری بیگانه‌اند و یا حداقل آن بخش را کمتر تقویت کرده‌اند.

ساده تر اینکه بابررسی چارت سازمانی شرکت‌های بیمه‌ای،بسیاری از این شرکت‌ها،حتی مدیریت سرمایه‌گذاری را به عنوان یک واحد مستقل برای سرمایه‌گذاری در سازمان خود تعریف نکرده‌اند.

یک کارشناس صنعت بیمه به چابک‌آنلاین گفت که بیشتر شرکت‌های فعال در بازار بیمه جوان بوده و ذخایر بیمه‌ای قابل توجهی انباشت نشده تا بتوانند سرمایه‌گذاری کنند، از سوی دیگر بالا بودن نرخ نسیه فروشی بیمه در کشور و معطل ماندن منابع در حساب بدهکاران بیمه‌ای منجر به کاهش جریان ورود نقدینگی شرکت‌های بیمه شده است.

مجید بنویدی با تاکید براینکه درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها نقش مهمی را در توفیق شرکت‌های بیمه ایفا می‌کند، موفقیت را ازآن شرکت‌هایی دانست که از استراتژی‌های مناسب و به روز برای سرمایه‌گذاری منابع خود بهره می‌برند.

وی،معتقد است که اگر شرکت های بیمه‌ای درآمد مناسب سرمایه‌گذاری ندارد و یا منابع سرمایه‌گذاری آن نسبت به پرتفوی بیمه‌ای و قدمت آن پایین است، مشکلاتی در نحوه فروش و یا نوع سرمایه‌گذرای‌ها داشته و‌نتوانسته اند جریان نقدینگی خود را به خوبی هدایت کند.

در این بین،اعضای شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران با تشکیل کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری به‌عنوان پنجمین کمیسیون تخصصی در این سندیکا موافقت کرده است.

باید دید که در سال پیش رو شرکت‌های بیمه‌ای برای بهبود عملکرد سرمایه‌گذاری‌های خود چه اقداماتی انجام می‌دهند؟

شورایعالی بیمه هم برای تسهیل و فراهم کردن شرایط سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه‌ای چه تصمیماتی خواهد گرفت.؟

گذرزمان مشخص خواهدکردکه تشکیل کمیسیون تخصصی سرمایه‌گذاری درسندیکای بیمه گران یک اقدامی نمایشی است یا واقعی؟

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا