برای تامین محصولات پروتئینی شب عید مشکلی نداریم

طلایی از آمادگی کامل برای تامین محصولات پروتئینی شب عید خبر داد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ محمد رضا طلایی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام در نشست خبری امروز با اشاره به اینکه مشکلی در تامین و توزیع گوشت و مرغ شب عید نداریم، اظهار کرد: برای تنظیم بازار شب عید مشکلی در تامین و توزیع نداریم و همواره ذخایر مرغ، گوشت و تخم مرغ آماده است.

او قیمت مرغ گرم دولتی در بازار را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: مرغ منجمد درب سردخانه با نرخ ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد درب سردخانه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان توزیع می‌شود.

طلایی قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار ۵۰۰ و ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار بدون بسته بندی را ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان و با بسته بندی ۳۶ هزار تومان اعلام کرد.

مدیر عامل پشتیبانی امور دام درباره احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالا‌های اساسی یا افزایش قیمت ارز ترجیحی بیان کرد: تاکنون تمام برنامه ریزی‌ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت ارز ترجیحی گرفته نشده است.

او با بیان اینکه حدود ۴۹ هزار تن مرغ از تولید کنندگان برای تنظیم بازار خریداری کردیم، گفت: همچنین ۲۷ هزار تن گوشت قرمز و ۷۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد در بازار توزیع شد که این توزیع‌ها از محل تولید داخل و ذخایر وارداتی انجام شده است.

به گفته طلایی، ما در بحث خرید محصول مازاد تولید کنندگان دخالتی در تعیین قیمت نداریم و هر قیمتی که ستاد تنظیم بازار اعلام کند، ما با همان قیمت کالا را خریداری می‌کنیم.

او با بیان اینکه امسال واردات گوشت به حداقل رسیده است، افزود: امسال برای تنظیم بازار داخل، پشتیبانی امور دام ۵ هزار و ۴۰۰ تن گوشت از دامداران خریداری کرده است.

واردات بیش از ۳ میلیون تن نهاده دامی از ابتدای سال

این مقام مسئول از واردات ۳ میلیون تن نهاده دامی از ابتدای سال خبر داد و گفت: در چهار ماهه نخست امسال به علت محدودیت‌ها، ارزی به شرکت پشتیبانی امور دام داده نشد، اما تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ارزش یورویی ارزی بوده که برای واردات سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در اختیار پشتیبانی امور دام قرار گرفته است.

کمرنگ شدن حضور بخش خصوصی یکی از علل کمبود جو

طلایی با اشاره به دلایل کمبود جو دامی در بازار گفت: کمبود عرضه جو در بازار ۲ تا ۳ دلیل دارد که کمرنگ بودن حضور بخش خصوصی یکی از دلایل آن به شمار می‌رود و ما در ماه‌های مرداد و شهریور گذشته، اعلام کردیم که ثبت سفارش جو کاهش یافته است.

مدیرعامل پشتیبانی امور دام ادامه داد: در حال حاضر جو که در بازار عرضه می‌شود، مربوط به ذخایر پشتیبانی امور دام است و طی سه روز گذشته ۲۰۰ هزار تن جو در بازارگاه توزیع کردیم و با افزایش واردات، نگرانی در بحث جو نخواهیم داشت.

او با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار تن جو وارداتی از آلمان در مسیر ایران است، بیان کرد: تاکنون به میزان سه کشتی جو از آلمان خریداری کردیم که حجم آن حدود ۲۰۰ هزار تن بوده که تا دو سه روز آینده وارد ایران می‌شود، همچنین یک کشتی در بندرعباس در حال تخلیه است و محموله‌هایی در اسفندماه وارد کشور می‌شود.

او با بیان اینکه در ۱۵ روز گذشته ۳۵۰ هزار تن جو در بازارگاه عرضه می‌شود، افزود: در ۲ ماه پایانی سال نیاز کشور افزایش می‌یابد و تمامی تلاشمان بر آن است تا مشکلی در واردات ایجاد نشود. در این ایام نیاز است که ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن جو مورد نیاز است، اما به طور کلی در بحث نهاده برای اینکه خیال دامدار راحت باشد، عرضه ۲۵ تا ۳۰ درصد باید بیشتر باشد.

این مقام مسئول درباره آخرین‌جزئیات واردات جو از عراق گفت: طی ۲ سفری که به عراق داشتیم، نمونه‌هایی از جو گرفته شد که از لحاط تامین پروتئین مشکلی وجود ندارد، اما برخی مشکلات نظیر اختلاط با جو ۲ سال گذشته و عدم امکان پلمب وجود دارد که به سبب آفات قرنطینه‌ای و بحث سلامت با طرف‌های عراقی صحبت کردیم که اگر شروط ما را قبول کنند، مشکلی نداریم چرا که امکان واردات ۷۰۰ هزار تن جو به صورت یکجا وجود ندارد.

به گفته او، در بحث تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ یک سری اقدامات توسط پشتیبانی امور دام انجام شد و از یک ماه گذشته که قیمت تخم مرغ افزایش یافت، با ازدیاد عرضه قیمت را کاهش دادیم.

طلایی با بیان اینکه نوسانات قیمت مقطعی است، گفت: با وجود آنکه بازار تهران در قیمت نقش اساسی دارد، از این رو اگر نتوانیم قیمت را کنترل کنیم در شهرستان‌ها هم امکان مدیریت بازار وجود ندارد. بنابر این در مواقعی که بازار ملتهب می‌شود، پشتیبانی امور دام با عرضه با نرخ مصوب از افزایش قیمت جلوگیری می‌کند.

این مقام مسئول در پایان از توزیع روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن تخم‌مرغ خبر داد و گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته عرضه تخم مرع را به ۶۰۰ تا ۶۵۰ تن در روز افزایش می‌دهیم، همچنین از امروز اقدام به عرضه مرغ منجمد کردیم تا افرادی که نمی‌توانند از مرغ گرم استفاده کنند، مرغ منجمد خریداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا