احتمال افزایش قیمت آهن قوت گرفت

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ بورس کالا در هفته گذشته با استقبال خوبی رو به رو شد که شمش با احتساب مالیات ۱۱ هزار و ۴۹۳ تومان قیمت گذاری شد و بر اساس خرید بیش از پنجاه درصد از حجم عرضه های شمش و مقاطع، در هفته آینده این محصولات با ضریب ۸۰ درصد CIS معامله خواهد شد.

بازار آهن در هفته گذشته با وجود رکود، اوایل هفته با رشد ملایم قیمت ها همراه بود که اواسط هفته این رشد به حداقل رسید و با کاهش نرخ دلار از روز دوشنبه بازار آهن مجدد به ثبات قیمتی بازگشت و همچنین به صورت محدود شاهد کاهش قیمت ها بودیم.

اما می پردازیم به محدوده قیمتی انواع محصولات فولادی که میلگرد ۱۴ آجدار با افزایش ۱۳۴ تومانی به ۱۲ هزار و ۷۳۵ تومان رسید و همچنین قیمت تیرآهن ۱۴ نیز با افزایش ۱۶۶ تومان به ۱۳ هزار و ۴۳۳ تومان، همچنین میانگین قیمت نبشی با ۱۱۱ تومان افزایش به ۱۳ هزار و ۲۳۱ تومان رسید. پروفیل ضخامت ۲ نیز با افزایش ۳۵۹ تومانی به ۲۱ هزار و ۷۷۵ تومان، شمش القایی نیز با افزایش ۱۲۵ تومانی به ۱۱ هزار و ۳۷۰ تومان رسید.

و همچنین بورس کالا در هفته گذشته با استقبال خوبی رو به رو شد که شمش با احتساب مالیات ۱۱ هزار و ۴۹۳ تومان قیمت گذاری شد و بر اساس خرید بیش از پنجاه درصد از حجم عرضه های شمش و مقاطع، در هفته آینده این محصولات با ضریب ۸۰ درصد CIS معامله خواهد شد.

در هفته گذشته با چند روایت همراه بودیم که مبنای آنها تحولات خارجی و تاثیر مستقیم آن بر بازار ارز بود. همچنان تکلیف بازگشت آمریکا به برجام مشخص نیست و بایدن با حضور در وزارت خارجه در رابطه با ایران سخنی نگفت. از سوی دیگر منابع خارجی از پیشنهاد جدید طرف اروپایی خبر می دهند که در ازای امتیازات اقتصادی ایران به تعهدات خود در برجام بازگردد.

در مجموع هنوز واکنشی از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام نیست و همین موضوع می تواند سبب واکنش بازار سرمایه و بازار پول شود و اگر دلار به تاثیر از این تحولات مجدداً روند صعودی به خود گیرد در بازار بار دیگر شاهد ثبات نسبی وافزایش قیمت ها خواهیم بود. در این بین قیمت های جهانی فولاد و از جمله محصولات CIS روند نزولی را طی میکند و در روز گذشته بیلت CIS با هشت دلار کاهش به ۵۳۸ دلار در هر تن رسید، با این حساب تنها عاملی که سبب افزایش قیمت ها در بورس کالا می شود نرخ ارز است.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در هفته گذشته در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد دلار به زیر۲۰ هزار تومان بر می گردد که این سخن با واقعیت های اقتصاد همخوانی ندارد و این هفته مشخص می شود که آثار این مصاحبه ها در بازار کوتاه مدت است.

و در این بین احتمالا خریداران بازار بورس در روز چهارشنبه با در نظر گرفتن اینکه در این هفته قیمت دلار افزایش می یابد خرید انجام دادند که این فرضیه ‌در صورت رشد دلار در هفته جاری می تواند درست باشد اما اگر نرخ ارز تحت خبرهای تازه ای از مناسبات خارجی ایران درجا بزند یا کاهشی شود بازار هم ثبات همراه با شیب ملایم کاهش قیمت ها را خواهد دید. اما چیزی که فعلا می شود مشاهده کرد، دلار مبنای کاهش ندارد و هر جرقه ای می تواند به سرعت آن را صعودی کند. پس احتمال ثبات همراه با شیب ملایم رشد، بیشتر از کاهش قیمت‌ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا