قیمت طلا ۱۰۰ دلار دیگر خواهد ریخت؟

اونس طلا هفته گذشته به پایین ۱۸۰۰ دلار سقوط کرد و با وجود این که تحلیلگران به روند افزایشی طلا در هفته جاری خوش بین مانده اند اما همچنان ریسک سقوط این فلز ارزشمند به پایین مرز ۱۷۰۰ دلار وجود دارد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ دلیل فشار فروش آخر هفته در بازار طلا، قویتر شدن دلار آمریکا و رشد بازده اوراق خزانه بود. به گفته پیتر هاگ، مدیر معاملات جهانی شرکت کیتکومتالز، دلار آمریکا احتمالا یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر قیمت طلا در کوتاه مدت خواهد بود. طی روزهای پنج شنبه و جمعه بهبود نسبی قابل توجه ارزش دلار مشاهده شد و یورو حدود دو درصد کاهش داشت که با کاهش ۴۰ دلار قیمت اونس طلا در روز پنج شنبه همخوانی داشت. به نظر می رسد طلا با دلار معامله می شود. رشد بازده اوراق ۱۰ ساله هم به نیرومندی دلار افزود زیرا سرمایه بیشتری به بازار این ارز وارد شد.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت آر جی او فیوچرز به کیتکونیوز گفت: یک قطعه دیگر از این پازل، پدید فشار خرید نقره بود که در نهایت روی قیمت طلا تاثیر گذاشت و قیمت طلا در ابتدا با صعود و سپس با ریزش به نقره واکنش نشان داد. وی در ادامه پیش بینی کرد هفته جاری احتمالا تقاضای بیشتری برای خرید در قیمت بهتر در بازار وجود خواهد داشت. در حال حاضر طلا در محدوده منفی-خنثی قرار دارد اما ما شاهد بهبود از این سطح خواهیم بود.

به گفته پاویلونیس، اخبار مربوط به بسته کمک کرونایی آمریکا بازار طلا را بالا و پایین می برد و این وضعیت تا وقتی تکلیف بسته مشخص شود، ادامه خواهد داشت و طلا نهایتا بالاتر خواهد رفت.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس هم اظهار کرد: تدابیر محرک مالی بیشتر احتمالا به معنای افت بیشتر ارزش دلار و حمایت بیشتر از قیمت طلا خواهد بود.

بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی شرکت تی دی سکیوریتیز یادآور شد فضای اقتصاد کلان همچنان به نفع افزایش قیمت طلا مانده است. وی گفت: همچنان مشکلات بزرگ در زمینه اقتصاد وجود دارد. برای سومین ماه متوالی آمار اقتصادی مایوس کننده ای داشته ایم و در معرض ریسک افت دو رقمی هستیم. بازارها هنوز روی این موضوع متمرکز نشده اند اما در نهایت توجهشان جلب خواهد شد. همچنان بدهی عظیمی وجود دارد و این امید که اقتصاد عملکرد خوبی خواهد داشت، استدلال مجاب کننده ای برای من نیست.

منظور میلک گزارش اشتغال ژانویه در آمریکا بود که نشان داد اقتصاد این کشور در ماه میلادی گذشته تنها ۴۹ هزار شغل ایجاد کرده است.

سقوط قیمت

پیتر هاگ گفت: طلا در محدوده ۱۷۷۵ تا ۱۸۸۰ دلار از حمایت قوی برخوردار است. نخستین مقاومت طلا در محدوده ۱۸۲۲ تا ۱۸۲۵ و مقاومت بعدی در سطح ۱۸۵۰ دلار و ۱۹۰۰ دلار قرار دارد.

کوین گریدی هم اظهار کرد: طلا در پایینترین قیمت معاملات روز پنج شنبه حمایت خوبی را دریافت کرد اما در جهت صعودی، طلا باید مقاومت در سطح ۱۸۵۰ دلار را بشکند.

تحلیلگران هشدار دادند ریسک یک ریزش دیگر قیمت برای طلا وجود دارد که ممکن است قیمت این فلز ارزشمند را به پایین ۱۶۰۰ دلار در هر اونس ببرد. پاویلونیس گفت: اگرچه چنین سناریویی بعید است اما اگر قیمتها پایین سطح ۱۷۶۶ دلار بسته شوند، چنین احتمالی وجود خواهد داشت. اما اگر طلا باید ۱۹۷۰ دلار بسته شود، روند صعودی خود را بازمی یابد.

مالک هشدار داد همچنان ریسک ریزش ۱۰۰ دلار دیگر از قیمت اونس طلا وجود دارد اما احتمال چنین کاهشی اندک است. خود مالک انتظار دارد موج بزرگ بعدی طلا صعودی باشد.

آمار اقتصادی

هفته جاری هفته سبکی از نظر انتشار آمار اقتصادی خواهد بود که شامل نرخ تورم آمریکا در روز چهارشنبه و شمار متقاضیان بیمه بیکاری در روز پنج شنبه است.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، اقتصاددانان موسسه ING در این باره گفتند: تورم آمریکا به موضوع برجسته ای برای بازارهای مالی تبدیل شده و این دیدگاه شکل گرفته که نرخ تورم بسیار بیشتر و طولانیتر از حد انتظار بانک مرکزی آمریکا رشد خواهد کرد.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا