صرفه‌جویی ۷۰ میلیون یورویی در گمرک با تولید دستگاه‌های ایکس‌ری داخلی

رییس کل گمرک ایران با تاکید بر افزایش کنترل غیر محسوس روند ترانزیت، صادرات و واردات کالا،  گفت: با تولید ایکس‌ری‌های داخلی با همکاری بخش خصوصی، حدود ۷۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی انجام می‌شود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  «مهدی میراشرفی» در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه با بیان اینکه نظارت غیرملموس در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: کنترل ها در گمرک باید به نحوی باشد که سرعت ترخیص کالا به حداقل برسد اما دقت افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین پیچیدگی را در تجارت دارد، اظهار داشت: تعدد قوانین و مقررات، انتشار ویروس کرونا در جهان از جمله ایران و تحریم های ظالمانه از دیگر مشکلاتی است که بر سر راه تجارت قرار دارد به همین دلیل باید برنامه ای تدوین و اجرا شود که تعریف منطقی سرعت و دقت را در کنار شرایط تحریم و ویروس کرونا داشته باشد.

میر اشرفی با بیان اینکه در چنین شرایطی دولت دوازدهم فعالیت هایی را برای ارتقا رتبه ایران در مجامع انجام داده است، گفت: در بخش لجستیک با اقدامات صورت گرفته ۴۰ پله ارتقا پیدا کرده ایم.

وی با بیان اینکه تجهیز گمرک به دستگاه های ایکس‌ری در دستور کار قرار دارد، تاکید کرد: ۱۴ ایکس‌ری کامیونی فعال در کشور وجود دارد و این در حالی است که این میزان باید به ۵۰ دستگاه برسد.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد: خرید و نصب یک دستگاه میلیون‌ها دلار بر کشور هزینه تحمیل می کند و به همین دلیل با ترغیب بخش خصوص تولید داخل این دستگاه مورد توجه قرار بگیرد.

میر اشرفی افزود: هفته گذشته گمرک موفق شد قرارداد ۱۴ دستگاه ایکس ری دیگر بدون سرمایه گذاری دولتی را منعقد کند که تا سال دیگر در مدار قرار خواهد گرفت که نخستین دستگاه در گمرک شهید رجایی پیش از پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: هر دستگاه ایکس ری کامیونی با نصب بیش از پنج میلیون یورو ارزش دارد که این ۱۴ دستگاه تولید داخل ۷۰ میلیون یورو صرفه‌جویی برای کشور به همراه دارد.

رییس کل گمرک ایران گفت: پیش بینی می شود که تا پایان سال جاری واردات به ۳۶ میلیارد دلار واردات و ۳۴ میلیارد دلار صادرات برسد که این موضوع حجم تجارت خارجی را به بیش از ۷۰ میلیارد دلار خواهد رساند.

به گفته وی، از دیگر فعالیت‌های گمرک، الکترونیکی شدن این نهاد بود که به دنبال آن حذف کاغذ، میزان جعل را کاهش داد،  گمرک موبایلی حضور رجوع حضوری را به حداقل رساند و رصد کالا در مسیر ترانزیت نیز تخلف را از میان بر می‌دارد.

میر اشرفی با بیان اینکه صادرات ایران پیش از انقلاب اسلامی نیم میلیارد دلار و واردات ۱۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: در سال ۹۸ صادرات به ۴۱ میلیارد دلار رسید و واردات به ۴۴ میلیارد دلار رسید.

رییس کل گمرک با بیان اینکه ۲۴ هزار میلیارد دلار صادرات یک ساله جهان است، گفت: با توجه به اینکه ایران یک درصد جمعیت جهان با هفت و نیم درصد منابع را در اختیار دارد باید در این تجارت سهمی ۲۴۰ میلیارد دلاری در صادرات داشته باشد.

وی افزود: برای رسیدن به این هدف باید برنامه هایی را در دستور کار قرار دهد البته نباید فراموش کرد که تحریم های ظالمانه نسبت به کشور در زمان ماندگاری کالا در گمرک تاثیر به سزایی گذاشته است.

به گفته میر اشرفی، از ۲۸ میلیون تن کالاهایی وارد شده در ۱۰ ماهه سال جاری ۲۰ میلیون ۶۰۰ هزار تن از آن کالای اساسی بوده که به سرعت تشریفات ترخیص در حداقل زمان انجام شده است.

 

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا