روند کاهشی تورم در قیمت میلگرد

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ میلگرد یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات فولادی در سراسر جهان است. این مقطع فولادی در انواع صنایع و ساخت و ساز استفاده می‌شود. از پروژه‌های ساختمانی کوچک گرفته تا پروژه‌های عمرانی بزرگ، ساخت شهرها و تأسیسات شهری، ساخت ماشین‌آلات و ملزومات کارخانه‌های بزرگ، همه و همه به این محصول فولادی وابسته است.

بنابراین،تغییر قیمت میلگرد ساده صنعتی یا میلگردهای ساختمانی ممکن است تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم فراوانی بر زندگی همه ما بگذارد. در این مقاله به عوامل مؤثر در قیمت‌گذاری میلگرد اشاره خواهیم کرد و در ادامه خواهیم دید که چگونه موضوعات مختلف از جمله قیمت دلار می‌تواند بر تورم و قیمت میلگرد تأثیر بگذارد.

چه عواملی در تغییر قیمت میلگرد تأثیرگذارند؟

شفقنا اقتصادی به نقل از خبرآنلاین؛ به طور کلی، عوامل مختلفی می‌تواند بر قیمت و روند خرید میلگرد صنعتی و دیگر مقاطع فولادی در بازار تأثیر بگذارد. از جمله این عوامل می‌توان به میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و عوامل دیگری مانند وزن و اندازه میلگرد و کارخانه سازنده آن اشاره کرد. اما عاملی که بیش از همه این عوامل بر قیمت محصولات فولادی از جمله میلگرد تأثیرگذار است، قیمت دلار و نرخ ارز است. موضوع بحث ما در این نوشته نیز همین موضوع است؛ قیمت دلار و نرخ ارز و تأثیر آن بر قیمت میلگرد و مقاطع فولادی. در ادامه به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

آیا قمیت دلار و نرخ ارز تأثیری بر قیمت‌گذاری کالاهای مختلف دارد؟

دلار یکی از ارزهای مهم و مؤثر بر اقتصاد کشورهای مختلف در سراسر دنیاست و در معاملات بین‌المللی مبادله می‌شود. اقتصاد کشور ما نیز از این موضوع مستثنی نبوده و وابستگی فراوانی به نوسانات و درآمدهای ارزی دارد. مدیریت صحیح این نوسانات در نهایت به افزایش ارزش پول ملی کشور و توسعه اقتصادی منجر خواهد شد.

وابستگی قیمت میلگرد و مقاطع فولادی به دلار

همان طور که پیش از این گفتیم، میلگرد و مقاطع فولادی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین کالاهای بازار است، قیمت آن به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهم‌ترین این عوامل قیمت دلار است. اما این تأثیرگذاری به چه صورت است؟ تأثیرگذاری نرخ دلار بر قیمت میلگرد و مقاطع فولادی از زوایای مختلفی قابل بررسی است. قیمت دلار بر مراحل مختلف تولید و توزیع میلگرد مؤثر است.

در اولین مرحله و در خرید مواد اولیه برای ساخت میلگرد و محصولات فولادی، قیمت دلار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. همان‌طور که اشاره کردیم معاملات بین‌المللی معمولاً با دلار انجام می‌شود، چرا که یکی از معتبرترین ارزهای جهانی است. در نتیجه، برای خرید مواد اولیه باید هزینه آن به دلار پرداخت شود و هر چه قیمت این ارز جهانی بالاتر رود، قیمت نهایی مواد اولیه نیز برای تولیدکننده بالاتر خواهد رفت. همین مسئله در مورد هزینه دستگاه‌ها و ابزارآلات ساخت میلگرد و مقاطع فولادی نیز صدق می‌کند. چرا که این هزینه‌ها هم در سطح جهانی معمولاً به دلار محاسبه می‌شود.

علاوه بر عواملی که گفته شد، تغییر قیمت دلار و نوسانات بازار ارز ممکن است به دلیل جو حاکم بر جامعه نیز باشد. در برخی مواقع، این جو روانی می‌تواند به یکباره قیمت کالاهای مختلف از جمله فولاد را پایین یا بالا ببرد. زمانی که افراد و صاحبان مشاغل مختلف نگران افت ارزش ریال و بی‌ثباتی اقتصادی کشور باشند، ممکن است تغییراتی در قیمت انواع آهن‌آلات از جمله میلگرد رخ دهد. حتی در برخی از مواقع تغییرات موجود در بازار و نوسانات قیمت ارز ممکن است منجر به طمع خریداران و بالا رفتن قیمت‌ها شده و در نتیجه به ایجاد تورم منتهی شود.

پس تغییر قیمت دلار و نوسانات بازار می‌تواند بر تغییر قیمت نهایی میلگرد و مقاطع فولادی تأثیرگذار باشد.

آیا پیش‌بینی‌ها به حقیقت پیوسته‌اند؟

با توجه به آنچه گفتیم، حال این سؤال ممکن است برایتان مطرح شود که قیمت دلار تا چه حد بر قیمت و خرید میلگرد تأثیر گذاشته؟ آیا پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر اینکه انتخابات آمریکا عامل مهمی در تعیین قیمت دلار است، بر قیمت مقاطع فولادی اثری خواهد داشت؟

تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، اغلب گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که با به ثبات رسیدن قیمت دلار، قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد نیز به یک ثبات نسبی خواهد رسید. پس از پایان این انتخابات و روی کار آمدن جو بایدن، این پیش‌بینی‌ها تا حدی به حقیقت پیوست و نوسانات موجود در بازار  فروکش کرد. در حال حاضر نیز برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، تورمی که پیش از این درباره قیمت میلگرد انتظار می‌رفته، حداقل در آینده نزدیک به وجود نیاید. حال باید دید آیا این موضوع به حقیقت خواهد پیوست یا خیر.

شفقنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا