رشد ۱۰۶ درصدی صادرات فرش دستباف اصفهان با وجود تحریم‌ها و کرونا

ارزش صادرات فرش دستباف استان اصفهان از ابتدای امسال تا پایان دی به ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۵ دلار رسید که با وجود تشدید تحریم‌ها و شیوع کرونا رشد ۱۰۶ درصدی در همسنجی با پارسال را نشان می‌دهد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ توسعه صادرات کشور و عملیاتی سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، در زمره مهمترین عناصر برنامه ریزی و تصمیم گیری مسوولان اجرایی بوده و این روند با شتاب بیشتری در این سالها ادامه پیدا کرده است.

یکی از مهمترین اهداف اقتصاد مقاومتی، توسعه صادرات کشور است که دولت و فعالان اقتصادی ملزم به رعایت آن هستند.

کارشناسان معتقدند که تولید باید صادرات‌ محور ، درون‌زا و برون‌نگر در نظر گرفته شود و تولید صادرات محور، باید از کیفیت و نرخ مناسب و مطلوب و از شرایطی برابر نسبت به رقیبان سرسخت خود در دنیا برخوردار باشد.

به نظر متولیان امر، برنامه ریزی صحیح برای حضور در بازارهای جهانی و ارائه طرح‌های نو می‌تواند بستر مناسبی برای افزایش تولید فرش دستباف باشد.

از سوی دیگر باید پذیرفت که امکان ارتقای سطح تولید و صادرات فرش در سطح استان وجود دارد که لازمه آن اتخاذ سیاست‌های تشویقی برای تولیدکنندگان فرش است و امیدواریم در دولت تدبیر و امید این شرایط بیش از پیش مهیا شود.

مسوولان امر بر این باورند که با وجود تداوم تحریم‌ها و تاثیرگذاری ویروس کرونا، اما میزان صادرات صنعت فرش دستباف کاهش نیافته، هرچند برخی قوانین سختگیرانه داخلی، دست ‌و پا گیر است.

مجموع جهانی صادرات فرش دستباف در سال ۲۰۱۹ افزون بر ۸۰۰ میلیون دلار  بوده که سهم ایران ۷۳ میلیون دلار از این رقم بوده است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود ۲ میلیون نفر در حوزه فرش دستباف در کشور فعالیت می‌کنند، در استان اصفهان حدود ۲۸۰ هزار بافنده فعالیت دارند.

بیش از یکهزار و ۵۰۰ کارگاه متمرکز فرش و حدود ۱۸۰ کارگاه وابسته به فرش در زمینه طراحی و حرفه‌های وابسته در این استان وجود دارد.

در سال‌های اخیر استان اصفهان توانسته چند برند فرش از جمله فرش اصفهان، نایین و کاشان را در جهان و همچنین فرش یلمه علی آباد، فرش دهاقان و فرش جوشقان را نیز به ثبت ملی برساند.

یافتن جایگاه واقعی فرش اصیل اصفهانی با توجه به نعمت ها و برکات اقتصادی که این هنر صنعت دارد همت همه مسوولان این استان را می‌طلبد که باید دست به دست یکدیگر داده و چاره‌ای برای مشکلات و موانع آن بیاندیشند.

رشد ۱۰۶ درصدی صادرات فرش دستباف از گمرک اصفهان

مدیرکل گمرک اصفهان از صادرات ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۸۵ دلاری فرش دستباف از ابتدای امسال تا پایان دیه و رشد ۱۰۶ درصدی آن در  مقایسه  با پارسال خبر داد.

رسول کوهستانی پزوه در گفت و گو با ایرنا افزود: در این مدت ۸۶ هزار و ۱۹۵ کیلوگرم فرش دستباف از این استان به خارج از کشور صادر شد که از نظر وزنی هم ۸۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این در حالی است که صادرات فرش دستباف به خارج از کشور در مدت مشابه سال گذشته ۴۱ هزار و ۸۹۳ کیلوگرم به ارزش یک میلیون و ۳۸۵ هزار و ۵۴۴ دلار بود.

کوهستانی با اشاره به تاکید رهبری بر رهایی از وابستگی به درآمد نفتی، یادآور شد: تولیدکنندگان به عنوان رزمندگان جنگ اقتصادی هستند و باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های گمرک ورود موقت برای پردازش در فرش است، بیان کرد: صادرات فرش دستباف و مواد اولیه به عنوان کالای مجازی تلقی شده و تسریع در صدور صادرات، بررسی استرداد حقوقی ورودی از جمله اقدامات گمرک است.

کوهستانی اضافه کرد: استقرار سامانه جامع گمرکی و پنجره تجارت فرامرزی و کاهش مراحل ترخیص از جمله اقدامات صورت گرفته در گمرک است.

وی با اشاره به مشکلات و موانع صادراتی فرش دستباف خاطرنشان کرد: تغییرات مداوم دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه، نبود مشوق‌های صادراتی، نبود پرواز باری، مواداولیه بی‌کیفیت، برگزاری نمایشگاه‌های بی‌هدف، یکسان بودن رویه و قانون در برگشت کالاهای صادراتی برای همه کالاها، اجباری‌شدن ارائه تعهد برگشت ارز صادراتی برای فرش و از دست دادن بازارهای صادراتی از جمله این مشکلات این هنر صنعت است.

مدیرکل گمرک اصفهان راهکار برون رفت از چالش‌ها را  اعلام حداقل استاندارد موردنیاز جهت ابریشم وارداتی، ممنوعیت واردات ابریشم از گرجستان و روسیه، بررسی و پیگیری امکان ورود موقت ابریشم جهت تولید فرش دستباف، پیگیری بیمه قالی بافان، ساماندهی برگزاری نمایشگاه‌های فرش دستباف و تفکیک از فرش ماشینی، تامین پرواز باری فرودگاه بین‌المللی اصفهان در طول هفته به مقاصد دبی، دوحه و استانبول عنوان کرد.

فرش دستباف یکی از ظرفیت‌های مهم در استان و شهر اصفهان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان نیز در این زمینه  به خبرنگار ایرنا  گفت که فرش دستباف به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم در استان و شهر اصفهان با حدود ۲۷۰ هزار بافنده در این خطه است.

ایرج موفق اظهار داشت: هرچند که صادرات فرش دستباف به دلیل محدودیت تردد کالا دچار مشکل شد اما باید نگاه ویژه به آن شود و از مدیریت شهری می‌خواهیم مکانی را برای احداث موزه فرش دستباف اصفهان اختصاص دهد.

وی فرش دستباف را اولویت راهبردی کشور خواند و ابراز امیدواری کرد که با مساعدت شورای شهر بتوانیم موزه فرش دستباف و نصب نمادین فرش دستباف در میدان امام خمینی(ره) و تبلیغات محلی در خصوص فرش دستباف و بودجه فرهنگی درخصوص چاپ کتب و نشریه فرش دستباف را داشته باشیم تا این هنر صنعت بیش از گذشته بدرخشد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: ۲۸۰ هزار نفر بافنده فرش در این استان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۹ هزار نفر فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

وی اظهارداشت: اقدامات و پیگیری‌های لازم برای جلوگیری از تضییع حقوق بافندگان فرش در این استان انجام خواهد شد.

موفق با بیان اینکه مسائل و مشکلات بافندگان فرش اصفهان به وزارت صنعت معدن و تجارت منعکس شد، ادامه داد: بدنبال این هستیم که با پیگیری‌های لازم، اعتبارات بصورت منطقی و عادلانه تخصیص داده شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با بیان اینکه این استان جایگاه اول را در تعداد بافندگان فرش کشور دارد افزود: مقرر  است که  تعداد بافندگان فرش دستباف در این استان افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت اصفهان از نظر فرش دستباف، انتظار داریم که این استان هم همانند تهران به‌عنوان نمونه و الگو در این زمینه مطرح شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان اظهارداشت: این استان با ۲۷۰ هزار بافنده فرش ۱۶.۳ درصد آمار کل کشور ( بر اساس آمار مرکز ملی فرش ایران) را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان با همکاری استانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ترتیبی اتخاذ کنند تا اعتبارات تخصیصی در قانون بودجه سالانه کشور به منظور پوشش بیمه قالی بافان بر اساس تعداد آنها در هر استان و نه تعداد جمعیت استان‌ها، محسوب شود.

باید گره مشکلات فعالان فرش دستباف گشوده شود

معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: باید اقداماتی صورت بگیرد تا گره‌ای از مشکلات کشور بویژه فعالان فرش دستباف گشوده شود.

اسماعیل نادری با بیان اینکه تقویت ساختار فرش دستباف نیازمند عزم ملی است افزود: باید از امروز راهکاری در پیش بگیریم تا مشکلات و چالش‌های فعالان این بخش به حداقل ممکن برسد.

وی با تاکید بر پاسداشت از فرش دستباف به عنوان میراث کهن، گفت: فرش دستباف از مردم است و متعلق به حاکمیت نیست و این کالا به‌دلیل مردمی بودن نباید مورد تحریم قرار می‌گرفت.

نادری اضافه کرد: از شورا و شهرداری اصفهان می‌خواهیم تا تشکل‌هایی در خصوص فرش دستباف در حاشیه شهر ایجاد شود و کارگاه‌های قالیبافی به منظور ایجاد اشتغال و توانمند سازی خانواده‌های نیازمند ایجاد شود.

فرش‌های دستباف در واقع نشانی از فرهنگ و هنر ایرانی به حساب می‌آیند که نه تنها در ایران بلکه در دنیا زبانزد عام و خاص است  و تاریخچه فرش دستباف ایران به زمان تاریخ طبری باز می‌گردد و تا به حال ادامه دارد.

بازار خرید و فروش فرش‌های ایرانی در خارج از مرزهای ایران نیز رونق بسیاری دارد که این نمایشگاه برای قالی‌بافان، رفوگرها و مرمت کارها، رنگرزها، طراحان و نقاش‌ها زمینه بسیار مناسبی خواهد بود.

فرش دستباف ایرانی میراثی کهن از فرهنگ و هنر ایرانی است. این محصول در طول قرن‌ها علاوه بر ابعاد اقتصادی با هنر ملی و میراث فرهنگی کشور ایران در آمیخته شده است به طوری که در تمام دنیا ایران را با فرش و فرش را با نام ایران می‌شناسند.

اصفهان با بیش از پنج میلیون نفر جمعیت، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی صنعتی ترین استان کشور بشمار می‌آید.

سهم اصفهان در صنعت کشور را ۱۱ درصد، سرمایه گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا