ارزش بازار ارزهای دیجیتال از یک تریلیون دلار عبور کرد

روند صعودی چشمگیر بازار ارزهای دیجیتال باعث شده است که ارزش این بازار برای اولین بار و به لطف بیت کوین و بعضی از آلتکوین‌ها نظیر اتریوم به بیش از ۱ تریلیون دلار برسد.

بیت کوین

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس اطلاعات وب‌سایت کوین گیکو (CoinGecko)، ارزش بازار ارزهای دیجیتال برای اولین بار از یک تریلیون دلار عبور کرد. این در حالی است که ارزش بازار ارزهای دیجیتال در اوج قبلی در اواخر سال ۲۰۱۷ (۹۶) تنها تا مرز ۷۶۰ میلیارد دلار پیش رفته بود.

به گزارش «نبض‌بانک»؛ بر اساس اطلاعات وب‌سایت مساری (Messari) بیت کوین ۶۹ درصد از ارزش کل بازار را در اختیار دارد. نکته جالب اینجاست که معامله‌گران از افزایش سریع ارزش بازار متعجب نیستند.

کیائو وانگ (Qiao Wang)، یکی از بنیان‌گذاران شرکت دیفای الاینس (DeFi Alliance)، که یک شتاب‌دهنده در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است، در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش ارزش بازار ارزهای دیجیتال یک حباب است؟ می‌گوید:  در کوتاه‌مدت اندکی حباب دارد.

کیائو وانگ که سابقه کار در شرکت تاور ریسرچ (Tower Research) را به‌عنوان یک معامله‌گر دارد، در ادامه این سؤال را مطرح کرد که آیا این خنده‌دار است؟ او در پاسخ این سؤال خود را با «خیر» داد.

طی ۱۲ ماه گذشته افزایش قیمت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال در حالی رخ داده است که سرمایه‌گذاران نهادی ثروتمند علاقه فزاینده خود را به بیت کوین نشان داده‌اند. علاوه بر این، گروهی از سرمایه‌گذاران خرد جدید نیز این مسیر را دنبال کرده و علاقه خود را به سرمایه‌گذاری در آلت‌ کوین‌ها نشان داده‌اند.

قیمت بیت کوین در ماه ژانویه (دی) ۲۵ درصد افزایش داشت که این موضوع در ادامه روند بازدهی ۳۰۰ درصدی در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. قیمت اتریوم نیز در ۱۲ ماه گذشته افرایش داشته است و پس از رسیدن به بالای ۱,۲۰۰ دلار در معاملات روز چهارشنبه برای اولین بار از اوایل سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) به بیش از ۸۶۰ درصد بازدهی رسیده است.

جک پوردی (Jack Purdy)، تحلیل‌گر دیفای در شرکت مساری، در این زمینه می‌گوید:

    ارزش بازار یک تریلیون دلاری، ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک کلاس داراییِ مناسبِ سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند و دیگر در حاشیه بازارهای سنتی به آن به‌عنوان یک اسباب‌بازی برای سرمایه‌گذاران خرد نگاه نمی‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که این کلاس دارایی به‌اندازه کافی بزرگ است تا سفارش‌های بزرگی را به خود جلب کند همان‌طور که اخیراً با ورود تعدادی از مؤسسات به این حوزه در ماه‌های گذشته شاهد این موضوع بودیم.

برخی از این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ از سوی شرکت‌هایی نظیر مایکرواستراتژی (MicroStrategy) که در حوزه فناوری فعالیت می‌کند، انجام شده است. این شرکت بیش از ۷۰ هزار بیت کوین خریداری کرده و برنامه‌هایی برای خرید بیشتر نیز در سر دارد. شرکت مدیریت دارایی رافر اینوستمنت (Ruffer Investment) که مقر آن در لندن قرار دارد نیز در اواخر سال ۲۰۲۰، حدود ۷۴۰ میلیون دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

کیائو وانگ می‌گوید:

    ارزهای دیجیتال اکنون تقریباً یک گزینه سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز در سطح نهادی به‌حساب می‌آیند. بازار به‌اندازه کافی نقدشونده است که بتواند حجم زیادی از سرمایه را به کار گیرد؛ اما هنوز برای بازده ۱۰ برابری زود است.

برای برخی سرمایه‌گذاران چنین بازده‌هایی از طریق آلت کوین‌ها حاصل می‌شود. در صورتی که بیت کوین به روند صعودی خود بالاتر از ۳۰ هزار دلار ادامه بدهد، شاخص‌های آلت کوین شتاب خواهند گرفت.

مطابق بازارهای FTX، شاخص ۱۰ آلت کوین برتر بیش از ۳۰ درصد در سال ۲۰۲۱ بازدهی داشته است. شاخص شت کوین (shitcoin) که نمایانگر آلت کوین‌هایی باارزش بازار محدود است نیز بیش از ۲۰ درصد در ماه ژانویه افزایش داشته است.

نات مادری (Nate Maddrey) تحلیلگر تحقیقات بازار در کوین متریکس (Coin Metrics) در پیامی به کوین دسک گفت:

    ارزش بازار یک تریلیون دلاری نقطه عطف بزرگی برای ارزهای دیجیتال است. به‌ویژه آنکه این عدد در کمتر از یک سال پیش ۲۰۰ میلیارد دلار بود؛ با این حال ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال هنوز در مقایسه با طلا، سهام و بسیاری از دارایی‌های دیگر، ناچیز است.

خریداران نهادی و سفته‌بازان خرد به طور مساوی می‌توانند از شت کوین‌ها گرفته تا دارایی‌های پیشگامی چون بیت کوین، چیزهایی پیدا کنند که علاقه به این بازار تریلیون دلاری تازه کشف‌شده را تحریک می‌کند.

مادری می‌گوید:

    ارزهای دیجیتال در موقعیت منحصر به فردی قرار دارند تا به مهم‌ترین کلاس دارایی قرن ۲۱ تبدیل شوند و هنوز فضای زیادی برای رشد دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا