قیمت مرغ بالای ۲۰۴۰۰ منطقی نیست

یزدـ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت گذاری مرغ بیشتر از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان منطقی نیست.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  عباس تابش، بعدازظهر یک‌شنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان یزد با تاکید بر اینکه نرخ گذاری روی مرغ با توجه به پارامترهای اعلام شده ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان مصوب شده است، اظهار داشت: قیمت گذاری بالاتر از این میزان منطقی نیست.

وی افزود: قیمت تمام شده مرغ با ۸۵ درصد ذرت دولتی و ۵۰ درصد کنجاله دولتی، ۱۳ هزار تومان شد و تا سقف ۱۰ درصد نیز به استانداران اختیار افزایش قیمت داده شد که این رقم به ۱۴ هزار تومان می‌رسد.

تابش ادامه داد: حدود ۶,۵۰۰ تومان نیز قیمت عرضه کننده در نظر گرفته شده که در نهایت قیمت هر کیلو مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شد.

مدیرعامل سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بیان کرد: هر کسی نباید با شاخص‌های خود قیمت تعیین کند و ما به جد مدعی حقوق مصرف کنندگان هستیم.

تابش در مورد تأمین نهاده‌های واحدهای مرغداری تاکید کرد: در کشور برای ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه، تأمین نهاده انجام شده که آمار گمرک این امر را ثابت می‌کند و اگر مرغداری نهاده تحویل می‌گیرد اما مرغ تحویل نمی‌دهد، باید با آن برخورد شود و استانداران این موضوع را به شکل ویژه دنبال کنند.

وی با اشاره به برخی بهانه‌هایی که در زمینه عدم تحویل مرغ مطرح می‌شود، گفت: برخی افت بار را بهانه می‌کنند و عده‌ای نیز ۴۲ روز را برای تبدیل جوجه به مرغ کم می‌دانند که باید همه این موارد ساماندهی شود و نباید بهانه‌ای برای عدم تحویل مرغ شود.

تابش تصریح کرد: چرا واحدهای تولید مرغ ۶۰ روز زمان برای پرورش جوجه می‌خواهند، در حالی که استاندارد وزن مرغ در دنیا ۱.۸ کیلوگرم و در ایران ۲.۲ کیلوگرم است، چرا پرورش دهنده مرغ می‌خواهد مرغ سه کیلویی در ۶۰ روز تحویل دهد تا مردم به چربی پول بدهند.

وی تاکید کرد: نهایتاً ۴۲ روز باید به ۴۵ روز افزایش پیدا کند و اگر غیر از این باشد، در دوره بعد نهاده به این واحدها تحویل نشود.

مدیرعامل سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ادامه داد: امسال بیشتر از سال قبل نهاده وارد کردیم و جهاد کشاورزی باید پیگیری کند که چرا نهاده‌ها دیر به دست مرغدار می‌رسد.

تابش تصریح کرد: در حال حاضر در هیچ نقطه‌ای از کشور کمبود مرغ نیست اما مرغ موجود گران است و علت آن نیز دو نرخی بودن مرغ و قیمت گذاری غیرمنطقی است.

وی با اشاره به بازدید خود از یکی از فروشگاه‌های یزد ادامه داد: در این فروشگاه بزرگ مرغ برای عرضه وجود نداشت و از استاندار می‌خواهیم تا دستور دهد عوامل عدم عرضه شناسایی شوند.

تابش تصریح کرد: دلایلی که در زمینه کمبود مرغ یا گرانی مرغ بیان می‌شود، قابل قبول نیست و باید در پارامترها، مصرف کننده را نیز مدنظر قرار داد.

وی در مورد جوجه ریزی برای شب عید نیز تاکید کرد: تمام استان‌ها باید به اندازه نیاز استان خود جوجه ریزی کنند و در غیر این صورت باید استان معین خود را مشخص کنند.

تابش در مورد قطع بندی مرغ نیز بیان کرد: قطعه بندی مرغ هم قیمت مصوب دارد و اگر کسی تخلف می‌کند باید با آن برخورد شود.

وی در مورد کمبود روغن نیز اظهار داشت: برای استان یزد در زمینه روغن به دلیل مصرف زیاد به ویژه در صنعت شیرینی سازی، کمبودها برآورد شود تا روغن مورد نیاز برندهای تولیدکننده شرینی در یزد را به صورت موردی تأمین کنیم.

 

مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا