سیمان در بازار ۴۰ هزار تومان شد، تولیدکنندگان ضررده شدند!

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اعلام اینکه قطعی گاز و مشکلات متعدد در تامین برق واحدهای تولیدی باعث شد کمبود در تولید سیمان اتفاق بیفتد، گفت: امروز تولیدکننده هیچ سودی از تولید سیمان نمی برد بلکه با ضرر هم روبروست.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ عبدالرضا شیخان با اشاره به اینکه با وجود تمام مکاتبات همچنان قیمت سیمان دستوری تعیین می شود، اظهار کرد: هر ساله براساس گزارش ارائه شده به سازمان حمایت قیمت سیمان برای تولیدکنندگان تعیین می شود. امسال نیز براساس گزارشات ارسالی به سازمان حمایت قرار بود قیمت سیمان 60 درصد افزایش پیدا کند اما متاسفانه با این موضوع موافقت نشد و در نهایت مجوز 20 درصدی به تولیدکنندگان برای افزایش قیمتها داده شد.

وی با اعلام اینکه البته وعده دادند مابقی افزایش قیمتها به صورت پلکانی برای تولیدکنندگان لحاظ خواهد شد، افزود: این موضوع نیز اجرایی نشد. این درحالی است که باید قیمت سیمان متناسب با عرضه و تقاضا تعیین شود این کالا بیش از تقاضای بازار تولید می شود و قیمت گذاری دستوری برای آن بی معنی است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ظرفیت تولید 88 میلوین تن سیمان وجود دارد، با اضافه کردن افزودنی ها و رعایت استانداردها حتی می توانیم این ظرفیت را به 100 میلیون تن در سال نیز برسانیم. این درحالیست که نیاز بازار در خوشبینانه ترین حالت 65 تا70 میلیون تن سیمان است.

شیخان با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری بلای جان تولیدکنندگان سیمان شده است، گفت: امسال با قطعی گاز و برق تولید سیمان با اختلال روبرو است و بازار شاهد افزایش قیمتها بود. به نحوی که هر پاکت سیمان 50 کیلویی درب کارخانه 15 هزار و 500 تومان به فروش می رسید اما همین پاکت سیمان در بازار  شاهد افزایش 100 درصدی قیمتها بود.

وی با تاکید براینکه افزایش قیمت سیمان در بازار هیچ عایدی برای تولیدکنندگان نداشته و حتی خریداران را با مشکل روبرو ساخت، گفت: اگر قیمت سیمان آزاد شود متناسب با تقاضا عرضه ها صورت گرفته و ضربه های قیمت گذاری بر روی صنعت سیمان اعمال نخواهد شد. علاوه براین با آزادسازی قیمت ها بخش زیادی از هزینه ها به تولید برگشته و در ازای آن تولیدکنندگان می توانند با به روزرسانی تجهیزات خود روند توسعه این صنعت را پیش بگیرند.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اضافه کرد: بنده به عنوان یک مقام مسئول در صنعت سیمان هشدار می دهم آقایان بیایند به داد صنعت سیمان برسند. چرا می خواهید وقتی این صنعت تعطیل شد به فکر احیای آن باشید. چرا کاری نمی کنید تا مشکلات این صنعت برطرف شود. امروز تولیدکننده به زحمت فعالیت می کند و هیچ حمایتی از او صورت نمی گیرد.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا