عملیات اجرایی ۶٠ هکتار گلخانه جدید در سیستان وبلوچستان آغاز شد

عملیات اجرایی ساخت ۶٠ هکتار گلخانه جدید در سیستان وبلوچستان امروز/چهارشنبه/ با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی آغاز شد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان در این مراسم گفت: مرحله نخست مجتمع گلخانه‌ای دوربن خاش در سال ۸۳ با ایجاد ٢۵ گلخانه سه هزار و ٢۴٠ متر مربعی در سطح هشت هکتار راه اندازی شده است.
امان الله طوقی افزود: همچنین فاز دوم این مجتمع که تاکنون برای ساخت زیربناهای آن شامل تسطیح، احداث جاده، برقرسانی، استخر ذخیره آب و حفر چاه بیش از هفت هزار و ۴٠٠ میلیون ریال هزینه شده، برای احداث هشت هکتار فضای گلخانه‌ای جدید آماده واگذاری به متقاضیان  است.
وی ادامه داد: این طرح مهم کشاورزی سیستان و بلوچستان در سطح ۶۰ هکتار از مزارع کشاورزی شهرستان های راسک، نیکشهر، میرجاوه و خاش اجرایی می شود.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان از نظر آب و هوایی دارای تنوع زیادی است به طوری که مناطق ایرانشهر، زابل و باهوکلات آب و هوای بیابانی و ناحیه زاهدان در مرز بین اقلیم بیابانی و نیمه بیابانی قرار دارد.
برخی مناطق این استان مانند سراوان، مهرستان، سیب سوران، خاش، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و سرباز نیز آب و هوای نیمه بیابانی و بعضا مرطوب و ناحیه کوهستانی بم‌پشت در جنوب سراوان و امتداد آن به سمت غرب تا کوه‌های بشاگرد آب و هوای نیمه بیابانی معتدل دارند و اقلیم مشرق ارتفاعات و فلات‌های مرتفع و کم وسعت میان آن نیمه بیابانی با زمستانهای سرد است.
با این وجود استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و اقلیمی و مجاورت با دریای عمان و اقیانوس هند و تالاب‌های هامون و هامون جازموریان یکی از مستعدترین نقاط کشاورزی کشور محسوب می شود به طوری در تمامی فصول سال امکان کشت و تولید انواع محصولات در آن وجود دارد.
سرزمینی که در تمام فصول سال چه زمستان، چه بهار، تابستان و پاییز امکان تولید محصولات کشاورزی، گیاهان دارویی، دامداری، تجارت مرزی، صید و صیادی و صنعت و معدن را دارد به واقع سرزمین هزاران گنج است.

هم اینک مجموع اراضی کشاورزی و باغی این استان ۲۲۸ هزار و ۴۵۱ هکتار شامل ۱۳۵ هزار و ۷۴۱ هکتار زراعی و ۹۲ هزار و ۷۱۰ هکتار باغی است.
سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی در تولید برخی محصولات کشاورزی در کشور خاص است به طوری که رتبه نخست تولید محصولات خارج از فصل کشور با ۴۲۵ هزار تن از سطح ۱۷ هزار هکتار زمین را دارد و نقش بسزایی در تنظیم بازار و ایجاد درآمد برای کشاورزان ایفا می کند.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا