️گرانی میوه امنیت غذایی مردم را تهدید می‌کند/ وزارت صمت نظارت صحیحی در افزایش قیمت‌ها ندارد

معین‌الدین سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت میوه در بازار گفت: این گرانی شوک‌آور میوه در ماه‌های پایانی سال موجب تهدید امنیت غذایی شده است، البته نهاده‌های تولید افزایش پیدا کرده و محصولات سیب و پرتقال دچار سرمازدگی جدی شدیم، اما افزایش قیمت موز به ۶۰ هزار تومان اثر خود را روی قیمت دیگر میوه ها خواهد گذاشت.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ معین‌الدین سعیدی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره افزایش قیمت میوه در بازار گفت: این گرانی شوک‌آور میوه در ماه‌های پایانی سال موجب تهدید امنیت غذایی شده است، البته نهاده‌های تولید افزایش پیدا کرده و محصولات سیب و پرتقال دچار سرمازدگی جدی شدیم، اما افزایش قیمت موز به ۶۰ هزار تومان اثر خود را روی قیمت دیگر میوه ها خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: تعدد مراکز تصمیم گیری در حوزه تنظیم بازار که به واسطه انتقال اختیارات وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت به وجود آمده است، دلیل دیگر این افزایش قیمت می‌تواند باشد. وزارت صمت مطلقاً نظارت صحیحی در افزایش قیمت‌ها ندارد. همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های داخل کشور برای تولید محصولات به کاهش قیمت‌ها کمک می‌کند. در سواحل مکران که مقام معظم رهبری به توسعه آن تاکید دارند و معروف هندوستان کوچک است، می‌توان با قرار دادن بخشی از کمک‌های فنی و اعتباری را در اختیار کشاورزان، با تامین منابع پایدار آب و انتقال خطوط انتقال این مایه حیاتی، ۷۰۰ میلیون دلاری را که برای واردات نباتات گرم‌سیری اختصاص پیدا می‌کند، در خود کشور و پهنه سواحل مکران تولید کرد.

سعیدی اظهار کرد: این روند افزایش قیمت درباره خیار و موز هیچ مبنای منطقی ندارد و تاکید می کنم نهاده‌های تولید سه برابر و نیروی انسانی هزینه‌اش بیشتر شده است. معتقدم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادآور، رسوب کالا در گمرک و برخی سیاست های گمرکی موجب شده کالاها در زمان لازم وارد کشور نشود و جمع این‌ها می‌تواند قیمت حوزه میوه را افزایش دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا