تولید پوشش‌های نانویی به روش PVD توسط محققان داخلی/ ایده محوری اولین شرط بقای یک استارتاپ

مدیرعامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما با بیان اینکهاین شرکت دانش‌بنیان به عنوان اولین مجموعه توسعه دهنده پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت به روش PVD در ایران است، گفت: تمام تجهیرات با دانش بومی طراحی و ساخته می‌شود و هیچ فناوری را در ساخت تجهیزات کپی نکردیم و براساس استاندارد و طراحی اروپائی‌ها تولید می‌کنیم.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ حسن جهدی مدیرعامل شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما،درباره فعالیت این شرکت دانش‌بنیان، اظهار کرد: این شرکت از سال ۸۲ فعالیت خود را درحوزه فناوری پوشش‌های نانو ساختار PVD آغاز کرده است چرا که این فناوری قبلا در ایران وجود نداشت تا اینکه در سال ۸۸ کار آرندی را انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در بهار ۱۳۸۸ همزمان با تکمیل مراحل راه‌اندازی خط پوشش‌دهی قطعات صنعتی به‌روش PVD، با هدف ایجاد پیشرفته‌ترین مرکز ارائه خدمات پوشش‌های لایه نازک در ایران رسماً در مقیاس صنعتی فعالیت خود را آغاز کرد.

جهدی افزود: شرکت مهندسی سطح سوین پلاسما به عنوان یک شرکت دانش بنیان اولین مجموعه توسعه دهنده پوشش‌های نانولایه و نانوکامپوزیت به روش PVD در ایران بابیش از ۱۳ سال سابقه کار صنعتی و علمی و تحقیقاتی در این زمینه در حال حاضر به عنوان بزرگترین مرکز خدمات پوشش‌های فوق سخت به روش PVD در ایران فعالیت می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: در گام نخست تجهیزات مورد نیاز را با ادغام چندین تجهیزات دیگر به روزسانی و سرویس دهی مطابق با استاندارد‌های بین المللی رساندیم به گونه‌ای که تقریبا ۸۶ تا ۹۹ عملا کار سرویس دهی صنایع را داشتیم و در سال ۹۶ اولین دستگاه صادراتی را به چین انجام دادیم. هم اکنون درصدد هستیم بخش ساخت دستگاه و سرویس دهی را از همدیگر جدا کنیم و ساخت دستگاه را به صورت عملیاتی در قالب شرکت دیگر ادامه دهیم.

وی اظهار کرد: برخی قطعات جزئی دستگاه مانند پمپ دستگاه بومی نیست، ولی بقیه قطعات همه بومی هستند. شایان ذکر است که هیچ شرکتی در دنیا تمام قطعات مورد استفاده در دستگاه را تولید نمی‌‎کند و از دیگر شرکت‌ها خدمات می‌گیرد.

مدیرعامل این شرکت گفت: تمام تجهیرات با دانش بومی طراحی و ساخته می‌شود و هیچ فناوری را در ساخت تجهیزات کپی نکردیم و براساس استاندارد و طراحی اروپائی‌ها تولید می‌کنیم. بنابراین هر نوع قطعه‌ای که نیاز به پوشش سخت داشته باشد را می‌توانیم پوشش دهی کنیم. با هیچ محدودیتی از نظر فنی و ابعادی روبه رو نیستیم.

وی اضافه کرد: ما در دو شاخه فناوری را به سمت فناوری قابل پتنت شدن سوق دادیم. در حال حاضر تنها به کشور چین صادرات دستگاه داریم. مشتری خارجی برای خدمات سوین پلاسما نیز وجود دارد، اما به دلیل سخت بودن فرآیند نقل و انتقالات، ارائه خدمات به سایر کشور‌ها عملاً امکان‌پذیر نیست. اما با کشور‌های دیگری از جمله سوئیس، آلمان، کره، فرانسه و چین کاملاً آشنا هستیم و تبادل علمی داریم.

جهدی ادامه داد: عمده مشتریان ما شرکت‌های صنایع خودرویی و شرکت‌های نفت و گاز هستند که به این تجهیزات نیاز دارند. در بحث سرویس‌دهی تقریبا بالای ۹۰ درصد نیاز بازار را تامین می‌کنیم در بازار آمادگی فروش دستگاه را داریم؛ اما متاسفانه برخی از شرکت‌ها تمایل دارند که با صرف هزینه گزاف از خارج وارد کنند. این دستگاه‌ها مورد تایید ستاد نانو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: سیاست ما در سال آینده این است که دو دفتر صادراتی را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی کنیم. هم‌اکنون در این شرکت دانش‌بنیان ۱۱ نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیر مستقیم همکاری می‌کنند.

جهدی خاطرنشان کرد: اولین شرط بقای یک استارتاپ ایده محوری درست آن است. در واقع ایده باید بازار خوبی داشته و تاریخ انقضا نداشته باشد. به طور مثال ممکن است فناوری مورد استفاده توسط یک گروه در سال‌های آتی به طور کلی منسوخ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا