احتمال ریزش شدید قیمت خودرو در ۱۴۰۰

برخی خبرها از مجلس، حکایت از زمینه‌سازی برای آزادی واردات خودروهای خارجی در سال آینده دارد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، نرخ خودرو در کشور به شدت کاهش می‌یابد.

علی جدی نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس آزادسازی واردات خودروهای خارجی را تنها راه نجات بازار در شرایط فعلی دانسته است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ نایب رئیس دوم کمیسیون صنایع مجلس گفت: برای نجات بازار خودرو دو راهکار مدنظر است. یکی ورود بخش خصوصی و رقابت موثر با خودروسازهای دولتی و دیگری واردات خودروهای خارجی دستکم تا حدی که بتواند قیمتهای موجود در بازار را کاهش دهد.

از سال ۱۳۹۷ و با خروج امریکا از برجام که باعث لغو همکاری‌های ایران با خودروسازان جهانی شد، تاکنون بازار خودروهای خارجی قفل شده و به همین دلیل قیمتها در بازار به گونه‌ای عجیب بالا رفته است.

در صورتی که در بودجه ۱۴۰۰ ردیف بودجه‌ای برای اخذ مالیات از واردات خودرو پیش‌بینی شود، به این معناست که بازار خود را با شوک کاهش نرخ روبه‌رو خواهد شد.

واردات خودرو در سال آینده نه فقط نرخ خودروهای خارجی را کاهش می‌دهد، که خودروهای داخلی را نیز با افت نرخ روبه‌رو خواهد کرد.

همین موضوع باعث شده است تا در سال‌های اخیر مقاومتهایی جدی در برابر واردات خودروهای خارجی، حتی واردات خودروهای دست دوم شکل بگیرد و باید دید که طلسم واردات در سال آینده شکسته خواهد شد یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا