استاندار: افزون بر ۵۰۰ میلیون دلار صادرات غیر نفتی از گیلان محقق شد

استاندار گیلان با اشاره به هدفگذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات غیر نفتی از استان طی سال جاری گفت: با وجود محدودیت های کرونایی و تحریم ها تاکنون افزون بر ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محقق شده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ ارسلان زارع جمعه شب در برنامه زنده تلویزیونی در شبکه استانی با اشاره به هدفگذاری  ۵۰۰ میلیون دلاری صادرات از استان در سال گذشته افزود: طی سال گذشته بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات از استان  انجام شد و امسال نیز ۶۰۰ میلیون دلار صادرات هدفگذاری شد که با وجود محدودیت های کرونایی و تحریم ها تا کنون ۵۰۰ میلیون دلار از آن محقق شده است.

وی گیلان را دارای ظرفیت های فراوانی در حوزه های اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیکی و ژئوپلتیکی عنوان و تصریح کرد: همجواری این استان با دریای خزر و کشورهای حاشیه خزر و بازار آن  ، تقویت زیرساخت ها از جمله راه آهن، احداث اسکله در بندر انزلی و منطقه آزاد  و آستارا همچنین امکان پهلوگیریکشتی های رورو در انزلی، کاسپین  و آستارا می تواند ظرفیت مبادلات تجاری ما را افزایش دهد .

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر آن اعتماد ایجاد شده به بازرگانان ایرانی و پیشینه درخشان تجارت ایران با روسیه و دیگر کشورها موجب شده با وجود محدودیت های کرونایی طی سال جاری تا کنون افزون بر ۵۰۰ میلیون دلار صادرات از استان داشته ایم.

تعداد واحدهای تولیدی تملک شده بانک ها از ۱۱۷ به ۶۹ واحد رسیده است

استاندار گیلان همچنین با اشاره به برگزاری جلسات کارگروه رفع موانع تولید به طور مستمر در استان طی چندین سال اخیر اظهار داشت:  با اقدامات انجام شده ؛ از ۷۳۹ واحد راکد در سال ۹۲ ، ۴۲۰ واحد راکد فقط از سال گذشته به چرخه تولید بازگشتند.

وی  با اشاره به اینکه برخی از این واحدهای تولیدی معوقه بانکی داشته اند و در تملک بانک ها قرار گرفته اند ، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد واحدهای تولیدی تملک شده در استان از ۱۱۷ واحد به ۶۹ واحد رسیده است و ۲۰ واحد تولیدی دیگر نیز  در آینده نزدیک به چرخه تولید باز می گردند.

وی خاطر نشان کرد: طی این چند سال با راه اندازی کارگروه رفع موانع تولید ؛ پرونده تک تک این واحدها در کارگروه شهرستانی و استانی رسیدگی می‌شد و بانک‌ها همراهی لازم را داشتند که موجب راه اندازی تعدادی از آنها شده است.

زارع اضافه کرد: همچنین از سال ۹۲ علاوه بر تسهیلاتی که دولت برای سهم هر استان مشخص کرده قراردادهایی با بانک های عامل داریم که تسهیلاتی به فعالان اقتصادی برای احداث واحد تولیدی یا توسعه آن پرداخت می شود.

استاندار گیلان گفت:  از سال گذشته تا کنون؛  بالغ بر سه  هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدها پرداخت شده و در سال جاری تفاهم‌نامه‌هایی که با بعضی از بانک ها داشته ایم بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان ظرفیت اعطای تسهیلات وجود دارد ؛ ضمن آنکه  با برخی از سازمان‌ها مثل ستاد اجرایی فرمان امام هم  قرارداد ۲ هزار میلیارد تومانی  برای توسعه اشتغال و البته محرومیت‌زدایی در روستاها و شهرستان های استان  امضا کرده ایم .

زارع با اشاره به مشکل ایجاد شده برای یکی از واحدهای تولیدی استان به نام پوشش  طی سال های گذشته اظهار داشت:  رای های متفاوتی که برای پرونده این واحد صنعتی طی سال های گذشته صادر شده بود  کار را پیچیده کرد و  در همین راستا تعیین تکلیف حقوقی و قضایی  این پرونده  از رئیس قوه قضائیه در سفر به گیلان از مطالبات اینجانب و استان بود که ایشان هم  همان موقع دستور دادند و البته رئیس کل  دادگستری و داستان نیز به جد پیگیربودند  که زودتر  این موضوع تعیین تکلیف شود.

استاندار گیلان گفت: در صورت تعیین تکلیف نهایی؛  آمادگی لازم برای کمک  و  راه اندازی دوباره این کارخانه را داریم که بدنبال آن اشتغالزایی برای جوانان ما است ؛ ضمن آنکه واحدهای کوچک و بزرگ زیادی هم در استان بودند که طی سه سال اخیر با حمایت دولت و تسهیلات بانکی و مشارکت مردم ایجاد شده و حتی  برخی  به تازگی پروانه فعالیت گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه همین سیاست استمرار دارد چرا که سیاست اقتصاد مقاومتی یک سیاست راهبردی و از برنامه های جدی دولت است،  ادامه داد: به همین دلیل طی امسال در سال جهش تولید ؛ واحدهای خوبی داریم که میزان تولید در بخش های مختلف  بیش از دو برابر سال قبل بوده است.

زارع همچنین با اشاره به پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا اظهار داشت:  میز دبیرخانه اوراسیا  در گیلان واقع است و ما نخستین استانی بودیم که این میز را فعال کردیم و این گسترش فعالیت در عملکرد تجار و بازرگانان ما را هم نشان می دهد که  ثبت و صدور ۴۰ هزار فرم توسط تجار گواه همین موضوع است.

وی با بیان اینکه  تلاش کردیم برنامه میان مدت و بلند مدت در رابطه با اوراسیا داشته باشیم ،خاطر نشان کرد:  یکی از مهمترین خدماتی که میز اوراسیا به بازرگانان استان ارائه کرده تسهیل مراودات و شناسایی ضوابط و مقرراتی که مخل این مراودات بوده است .

وی ادامه داد: نقش تسهیل گری میز اوراسیا کمک کننده است که اگر این اتفاق نیفتاده بود  بدلیل شرایط سخت تحریمی از ۳۹۷ میلیون دلار صادرات سال ۹۷ به ۵۰۰ میلیون دلار سال ۹۷ و ۶۰۰ میلیون دلار سال ۹۸ نمی رسیدیم.

تکمیل و بهره برداری از پروژه های بیش از ۷۰ درصد در اولویت است

استاندار گیلان در ادامه  با اشاره به اجرای طرح های عمرانی و تولیدی در کنار فعالیت های اقتصادی  استان اظهار داشت: با همه مشکلاتی که دولت  و ملت  از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون به انحای مختلف با آن مواجه بوده اند با توکل به پروردگار متعال و همدلی ، همکاری و مشارکت مردم  و تلاش خدمتگزاران اقدامات ارزشمندی در این ۴۲سال گذشته در کشورمان و البته استان گیلان اتفاق افتاده که از بابت شاخص های عمرانی و  آبادانی و اقتصادی قابل قیاس با پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیست .

وی با تاکید بر اینکه  پایه و اساس این انقلاب؛  ایمان، معنویت و توکل به خدا بوده و در کنار آن اتکاء به مردم و مشارکت آنان بوده است، اظهار داشت:  در سال جاری  با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی دولت استکبار و همچنین بیماری کرونا که همه فعالیت‌ها به ویژه  فعالیت‌های اقتصادی  تحت تاثیر زیادی قرار داده بود ، بدلیل همراهی ها و همکاری‌ها و بویژه فعالیت بخش خصوصی و کارآفرینان اقتصادی  اقدامات خوب و شایسته و درخور شأن در این استان  اتفاق افتاد.

وی با اشاره به بهره برداری از  ۸۹۵ پروژه عمرانی،  اقتصادی و تولیدی در استان طی دهه فجر امسال با اعتبار بالغ بر چهار هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان اظهار داشت: این میزان نسبت به  سال قبل ۹۶  درصد رشد را نشان می دهد.

زارع  سهم بخش خصوصی و فعالان بخش های شرکت‌های تعاونی و مردم  را با  ۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان در اجرای پروژه ها به سزا  خواند و گفت: این پروژه‌ها سهم قابل توجهی در تثبیت و ایجاد اشتغال هم داشتند به طوری که شاهد بهره برداری از ۷۱ طرح صنعتی توسط فعالان بخش خصوصی البته با حمایت دولت و دستگاه‌های اجرایی و حمایت بانک‌ها  با سرمایه گذاری یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان و ظرفیت اشتغال هزار و ۱۲۷ نفر بودیم.

وی افزود: همچنین در بخش کشاورزی نیز ۱۶۲ طرح  با اشتغالزایی ۹۲۲ نفر   و در بخش گردشگری و خدمات هم پروژه های بسیاری در استان  طی دهه فجر اجرایی شد.

وی با اشاره به درحال اجرا بودن بین ۵۰ تا  ۳۰۰ طرح  عمرانی ،  اقتصادی و تولیدی  در هر شهرستان استان که دارای موافقتنامه  و تعریف شده در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ها هستند ، اظهار داشت: در بین همه این پروژه ها،  پروژه هایی هستند که پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصد دارند و امکان اتمام آنها تا پایان دولت دوازدهم و تا نیمه سال آتی وجود دارد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده برای امسال اولویت با تکمیل این پروژه های عمرانی و اقتصادی  است.

استاندار گیلان از شناسایی ۶۱  پروژه مهم عمرانی و اقتصادی استان خبر داد و گفت:  این پروژه ها در ستاد اقتصاد مقاومتی تعریف شده است و  پروژه هایی هستند که از اعتبارات ملی هم برخوردارند و نه فقط برای توسعه استان بلکه برای توسعه کشور ما تاثیر فراوانی دارند.

وی اجرای  ۸.۲ کیلومتر باقی مانده آزادراه قزوین – رشت در محدوده منجیل – رودبار  را از جمله این پروژه ها عنوان و بیان کرد:  با وجود کوتاهی مسیر  ، این پروژه عمدتا پل و تونل است که  اجرای این پروژه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه در بردارد .

زارع با قدردانی از صبوری و همراهی مردم رودبار خاطر نشان کرد: خوشبختانه این پروژه به صورت دو شیفت کامل در حال اجرا ست .

 مهمترین پروژه راه آهن رشت- کاسپین و انزلی است

وی  اجرای  پروژه راه آهن رشت -کاسپین و شهرستان انزلی را مهمترین پروژه کنونی استان عنوان و خاطرنشان کرد:   این پروژه تکمیل کننده کریدور جنوب به شمال و اتصال آب‌های آزاد و دریای عمان خلیج فارس و دریای خزر است که ظرفیت بسیار ارزشمندی برای ترانزیت و حمل و نقل کالا برای جمهوری اسلامی ایران به ویژه با پیوستن ما به اوراسیا ایجاد می کند و این مهم از مزیت های استان است.

زارع با بیان اینکه این پروژه  در حال حاضر  در دو قطعه ۶ و ۷  با طول  ۳۵ کیلومتر در حال اجراست، تصریح کرد: این پروژه  دو پیمانکار فعال دارد که یک قطعه ۱۷ کیلومتر و دیگری ۱۸ کیلومتر برنامه ریری شده است که پیش بینی می کنیم بدلیل همراهی خوب مردم مستقر در این مسیر  و همکاری دستگاهها و دست اندرکاران و عنایت ویژه دکتر نوبخت برای تامین اعتبار این پروژه  در همین دولت دوازدهم ( تا پایان خردادماه) به بهره برداری برسد.

وی اجرای پروژه راه آهن را همراه با چالش ها و مشکلاتی از لحاظ تامین مصالح خواند و گفت: به غیر از دو نقطه کوچک تملک مسیر انجام شده است که بر اساس قولی که پیمانکاران برای بهره برداری از این مسیر تا پایان خرداد داده اند، ادامه مسیر به سمت منطقه آزاد  به بندر انزلی ادامه می یابد .

زارع با اشاره به اینکه همچنین مسیر ریلی تا بندر آستارا  نیز ادامه می یابد، اظهار داشت: قرارگاه سازندگی خاتم که اجرای این پروژه را دارد ،  بخش‌هایی از این پروژه  را هم پیش برده ضمن آنکه با توافق و قراردادی که بین وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و طرف آذری ( جمهوری /آدربایجان) صورت گرفته امیدواریم این پروژه هم با سرعت و اهتمام بیشتری توسط مسئولان دستگاههای اجرایی تکمیل و راه اندازی شود.

استاندار گیلان اظهار داشت: پیش بینی می کنیم برای بهره برداری از این پروژه  بالغ بر یک هزار میلیارد تومان هزینه شود؛ ضمن آنکه پروژه های  نیمه تمام دیگری همچون تصفیه خانه بزرگ رشت ه در همین اسفندماه جاری به بهره برداری می رسند.

وی همچنین از بهره برداری چندین  قطعه از محورهای پر تصادف استان  در بهار و تابستان سال آینده در استان خبر داد و گفت: همچنین چندین پروژه عمرانی  خوب دیگر از جمله کتابخانه مرکزی رشت و پروژه های فرهنگی و  ورزشی از جمله استخر فرهنگیان در ماه های آتی به بهره برداری خواهند رسید.

طرح تالاب انزلی برای یک دوره هفت ساله مصوب شده است

استاندار گیلان محیط زیست را مهمترین مولفه توسعه پایدار دانست و گفت: بدون محیط زیست نمی توان به توسعه فکر کرد اما بشر قدر نعمت ها را نمی داند از جمله گیلان با وجود مواهب خدادادی طبیعی و محیط زیست بی نظیرش بدلیل کم توجهی ها آسیب های جدی دیده که مهمترین چالش جدی ما محیط زیست ما است .

وی با اشاره به پیگیری های مستمر  و هدفمند انجام شده برای کمک به حفظ محیط زیست استان؛ اقدامات انجام شده برای ساماندهی و جمع آوری فاضلاب از  دو رودخانه زرجوب و گوهر رود ، اجرای چندین طرح برای جلوگیری از قاچاق چوب ، زراعت چوب و طرحی برای احیای تالاب انزلی را از جمله این طرح ها عنوان کرد.

زارع گفت: احیای تالاب انزلی طرحی که کار کارشناسی برای آن انجام شده و در سازمان حفاظت محیط زیست نهایی و در کارگروه ملی تالاب های کشور این طرح بررسی  و برای اجرا در دوره هفت ساله با چندین هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

وی با اشاره به زراعت چوب در استان گفت: ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی ملی شناسایی که دو هزار و ۵۰۰ هکتار از آن مزایده برگزار و واگذار  و کشت در آنها در حال انجام است.

گیلان  مقام نخست پرداخت تسهیلات کرونا را در کشور دارد

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به درگیر شدن این استان پس از قم با بیماری کرونا اظهار داشت: نخستین بیماران کرونایی استان سه مورد در سوم اسفند مشخص شد که طی بازه زمانی ۱۰ روزه بستری های کرونایی استان به یک هزار و ۸۰۰ نفر رسید .

وی با قدر دانی از کادر بهداشت و درمان و درود به ارواح طیبه  شهدای سلامت اظهار داشت: کادر  بهداشت و درمان فداکارانه به درمان این بیماری پرداختند که همین امر باعث شد که میانگین  این استان از میزان کشوری نسبت فوتی ها به بستری ها کمتر باشد و این در حالی بود که بسیاری از بیمارستان های ما آمادگی لازم را نداشتند و با مشکلاتی همچون اکسیژن ساز گریبانگیر بودند اما با همت بلند و مشارکت مردم حتی یک بیمار هم بدون تخت نماند.

وی زمان توقف رشد فزاینده بیماری کرونا و سیر نزولی آن در استان را از پانزدهم اسفندماه عنوان و بیان کرد: در دهم فروردین ماه  سال جاری به تعداد بستری های به کمتر از نصف اوج اسفندماه رسیدیم  و این در شرایطی بود که  در فصل بهار  این استان میزبان گردشگران است.

زارع با اشاره به ۳۵۰ کرونایی بستری در بیمارستان های استان  اظهار داشت: با دقت هوشیاری مردم ، خودداری از حضور در اجتماعات و رعایت توصیه های مراقبتی می توانیم وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بدنبال این بیماری و آسیب به مشاغل دولت تسهیلاتی را پیش بینی کرد که گیلان با ۸۳ درصد مقام نخست کشور را به لحاظ پرداخت تسهیلات کرونا دارد.

سازو کارهای لازم برای شرکت مردم در انتخابات صورت گرفته است

نماینده عالی دولت در گیلان  با اشاره به انتخابات پیش رو در سال ۱۴۰۰ گفت: سازو کارهای لازم برای  اینکه هیچگونه آسیبی از لحاظ کرونا به آنها نرسد بابت امکانات و تجهیزات صورت گرفته و پیش بینی های وزارت کشور برگزاری  انتخاباتی سالم ، قانونمند و با مشارکت حداکثری مردم است.

گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت در کرانه دریای خزر از  کانون های تجارت و گردشگری شمال کشور است .

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا