تصمیماتی که با ترس سهامداران بورس همراه شد/ ضرورت افزایش نظارت بر صنایع پایین دستی فولاد

کارشناس بازار سرمایه گفت: آقای وزیر صنعت بهتر است به جای قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، صنایع بعد از ورق‌های فولادی مثل صنعت پروفیل را به بورس وارد کنند و نظارت بر آن‌ها را افزایش دهند تا محصول نهایی با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده نهایی برسد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  در حالي كه نهادهاي نظارتي به شدت مراقب هستند تا مبادا اظهارنظر نسنجيده اي ازجانب هر فردي فضاي ترس بر بازار سرمايه را حاكم كند و موجبات فرار سرمايه از اين بازار را فراهم آورد، ليكن هفته گذشته با ابلاغ دستورالعمل وزير صمت در خصوص قيمت پايه محصولات فولادي به بورس كالا،تنها در روزچهارشنبه شاخص كل با كاهش بيش از 39 هزار واحدي مواجه شد و پيش بيني مي شود تا تعيين تكليف شدن اين موضوع، همچنان روند كاهشي شاخص كل و بازار سرمايه تداوم داشته باشد حال آنكه پس از سقوط سنگيني كه از مرداد ماه آغاز شد، كم كم مردم و سرمايه گذاران در حال اعتماد مجدد به بازار سرمايه بودند.

پس از ابلاغ تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در مورد بازار محصولات فولادی توسط معاون اقتصادی رییس جمهوری به وزیران اقتصاد و صنعت تحت عنوان « شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد»، وزير صنعت در دستوري به بورس كالا مقرر كرد قیمت های پايه برمبنای ۸۰ درصد قیمت های کشورهای مشترک المنافع ( سی آی اس ) باشد.

اين موضوع با نقدهاي بسياري همراه بود و پس از اعلام اين دستور وزير صنعت بازار سرمايه واكنش منفي به اين موضوع نشان داد و با منفي شدن نمادهاي فولادي و ليدر آنها يعني فولاد كه از نمادهاي شاخص ساز و بنيادي بازار محسوب مي شود، فضاي بي اعتمادي بر بازار سرمايه سايه افكنده و به ساير صنايع و گروه ها تسري يافت و تنها در روز چهارشنبه شاهد كاهش حدود 40 هزار واحدي شاخص كل بورس تهران بوديم.

محمدرضا شریفی نیا، مدير عامل كارگزاري مبين سرمايه در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در خصوص دستورالعمل اعلام شده از طرف وزیر صنعت معادن و تجارت گفت: شیوه نامه ای که معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ کردند، به نظر منطقی بود و آقای رزم‌حسینی چنانچه ساز و کار بورس را به دست خود بورس بسپارد، بهتر است.

وی ادامه داد: سابقا قیمت پایه ۸۰ درصد فوب خلیج فارس ( سی آی اس) را به عنوان قيمت پايه معاملات بورس کالا در نظر گرفته بودند، ليكن در دستور العمل جديد قیمت پایه را به ۷۰ درصد فوب خلیج‌فارس تعيين كردند.

شريفي نيا افزود: حتي اگر قیمت ها را در معاملات بورس کالا كاهش دهيم چون محصول نهایی از این کاهش قیمت تاثیر نگرفته، علنا تاثيري بر قيمت نهايي كالا ندارد و تنها رانتی برای برخي افراد یعنی توزیع کنندگان ایجاد می‌شود.

شريفي نيا خاطرنشان كرد: به نظر من چنانچه قيمت با عرضه و تقاضا تعيين شود، قاعدتاً درست خواهد بود و معمولا عرف بر این است که قیمت های کشف شده قبلی، قیمت جدید را تعيين كنند.

اين كارشناس بازارسرمايه گفت: شايد محصولات میلگرد و تیرآهن راحت‌تر به دست مصرف کننده برسد ولی در ورق فولادی تاثیري بر قيمت مصرف کننده نهایی ندارد.

وی در خصوص افت شاخص کل در هفته گذشته و تأثیرپذیری فضای روانی بازارازاین قیمت‌گذاری دستوری نیز گفت: سرمایه‌گذاران پیش‌بینی‌های در خصوص قیمت‌های جهانی و نرخ هاي داخلی دارند و یک نماد را بر آن اساس تحليل كرده و خریداری مي كنند ليكن زماني که با دستکاری و قیمت‌گذاری دستوری چشم انداز سوددهي آن شرکت و نماد ناگهان کاهش می دهد، قطعاً سرمایه‌گذار می ترسد و كدام سهامدار حاضر است نمادي را خریداری كند که با قيمت گذاري دستوري زيان خواهد كرد و کدام سهامداري در چنین شرایطی جرئت سرمایه‌گذاری دارد.

مديرعامل كارگزاري مبين سرمايه با بیان اینکه موافق گراني نیستیم خاطر نشان كرد: پایین آوردن قیمت پایه طمع و انگیزه های بسیاری برای سفته‌بازی، انبار کردن كالا برای دلالان ایجاد میکند و چنانچه قیمت كالا بر مبناي حاشیه بازارباشد، مصرف کننده واقعی می‌تواند راحت تر كالاي مورد نياز را خريداري كند همچنين دلالی نيز کمتر شده و قطعاً روي سوددهي شرکت‌ها نيزتأثیر دارد چرا كه سوددهي مناسب يك شركت متاثر از خرید و فروش كالاي توليدي با قيمت منطقی است.

وی ادامه داد: آقای وزیر صنعت بهتر است به جای قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد، صنایع بعد از ورقهای فولادی مثل صنعت پروفیل را به بورس وارد کنند و نظارت بر آنها را افزایش دهند تا محصول نهایی با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده نهایی برسد.

شريفي نيا با بيان اينكه نظارت مناسبي بر برخي صنايع پايين دستي فولاد وجود ندارد، اظهار كرد: در حالی که فولادی‌ها را به فروش دستوری محصولات خود مجبور می‌کند هیچ نظارتی بر خریدار آنها وجود ندارد که این محصولات خریداری شده را چگونه تبدیل می کند و با چه قیمتی به محصول نهایی تبدیل و به دست مصرف كننده مي رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا