تاثیر کرونا بر فرش دستبافت ؟

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: بازار صادرات فرش دستبافت استان محدود شده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ وقاری با توجه به شیوع کرونا و محدودیت های صادراتی و تحریم ها بازار صادرات فرش دستبافت استان همچون سایر استان های محدود شده است.

وی بااشاره به اینکه سالانه بیش از ۲۹۰هزار متر مربع فرش در آذربایجان غربی بافته می‌شود، تصریح کرد: امسال نیز با وجود کرونا و محدودیت های که در برخی کارگاه های تولید فرش استان وجود داشت پیش بینی می شود همین میزان فرش بافته شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت،معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در استان ۷۳هزار بافنده فرش شناسایی شده که درحال حاضر ۴۰هزار نفر از آنها فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه از تعداد بافنده فرش فعال استان تنها ۱۲هزار و ۸۰۰نفر بیمه تامین اجتماعی دارند، اظهار کرد: به دلیل اینکه از سال ۹۳ بیمه تامین اجتماعی قالیبافان را تحت پوشش خود قرار نداده تاکنون ۴۰۰۰ نفر از قالیبافان استان تحت پوشش بیمه روستایی عشایری هستند و ۱۰هزار نیز جدیدا به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستاییان و عشایر استان معرفی شده اند.

وقاری با تاکید به اینکه در آذربایجان غربی ۷ کارگاه متمرکز قالی بافی وجود دارد، یاد آور شد: بیشترین آسیب را از محدودیت های کرونایی همین کارگاه های متمرکز دیده اند.

وی درخصوص عمده مشکل قالیبافان استان نیز افزود: مشکلات بیمه ای، محدودیت صادرات، کسادی بازار فروش در داخل به دلیل شرایط اقتصادی، بالا رفتن قیمت سرسام آور مواد اولیه عمده مشکلات تولید کنندگان فرش استان هستند که نیازمند حمایت دستگاه های مربوطه  است چرا که بیشتر این تولید کنندگان زنان سرپرست خانوار و یا افراد کم برخوردار هستند.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا