هشدار نوبخت به دولت بعدی در خصوص پرداخت یارانه‌ها

در خلال بررسی بخش درآمدی تبصره ١۴ لایحه بودجه ١۴٠٠؛ سید محسن دهنوی نماینده گلستان پیشنهاد حذف تنخواه یک درصدی دولت از بانک مرکزی را به منظور جلوگیری از بی‎نظمی مالی دولت مطرح کرد. این در حالی است که شرط استفاده مجدد از این محل، تسویه تنخواه قبلی خواهد بود.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ این پیشنهاد هم از سوی محمدباقر نوبخت در مقام نماینده دولت و هم از سوی عبدالرضا مصری به عنوان نماینده کمیسیون تلفیق با مخالفت روبرو شد. معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دولت پیش از این از شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با موافقت مقام معظم رهبری مجوز لازم را برای استفاده از اوراق و منابع مالی خزانه اخذ کرده است؛ گفت: این مجوز برای این منظور اخذ شد که یارانه‌ها سر موقع و بی هیچ تاخیری پرداخت شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور خطاب به دولت بعد گفت: اگر امکان استفاده از این تنخواه یک درصدی را نداشته باشید؛ در پرداخت به موقع یارانه‌ها دچار مشکل فراوانی خواهید شد. وی از نمایندگان خواست فرصت پرداخت به موقع یارنه‌ها به محرومین را با حذف این تنخواه، دچار اخلال نکنند.

عبدالرضا مصری به نمایندگی از کمیسیون تلفیق نیز با این پیشنهاد مخالفت کرد و گفت: کسب منابع درآمدی دولت از جمله از محل هدفمندی یارانه‌ها؛ احتمالی است؛ در حالی که دولت باید بتواند حقوق و یارانه‌ها را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از این تنخواه یک درصدی هیچ آثار مالی و اقتصادی از نظر پایه پولی و مسائل تورمی نخواهد داشت؛ خواستار رای منفی نمایندگان به این پیشنهاد شد.

نهایتا با رای موافق تنها ۵١ نماینده این پیشنهاد حذف شد و مجوز تنخواه یک درصدی دولت از بانک مرکزی حفظ شد.

البته نمایندگان با فروش اوراق از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یک شرکت دولتی جهت تامین منابع مالی لازم برای پرداخت به موقع یارانه‌ها مخالفت کردند. این درحالی است که به گفته دکتر نوبخت مجوز این اقدام پیش از این از شورای عالی هماهنگی اقتصادی اخذ شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا