سرانه مصرف گوشت قرمز نصف شد

مدیر عامل اتحادیه دام گفت: افزایش قیمت گوشت قرمز منجر به کاهش یا حذف این محصول پروتئینی از سبد خانوار و جایگزینی آن با گوشت مرغ شده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ افشین دادرس مدیر عامل اتحادیه دام سبک با اشاره به دلایل گرانی گوشت در بازار اظهار کرد: با توجه به آنکه اولویت تخصیص نهاده با نرخ مصوب ابتدا مرغداران، دامداران شیری و سپس پرواربندها هستند، از این رو نهاده دولتی به دست دامداران سبک نمی‌رسد که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

افزایش قیمت نهاده دامی یکی از علل گرانی گوشت در بازار

او نرخ هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۶ هزار و ۱۰۰ تومان، جو را ۶ هزار تومان، سبوس گندم را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان، یونجه را ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و کاه را ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: حداقل قیمت کنونی هر کیلو دام سبک ۵۵ هزار تومان است چرا که در اقتصاد اصلی به اسم کشش بازار وجود دارد که نبود قدرت اقتصادی منجر به کاهش مصرف گوشت شده است.

دادرس ادامه داد: با توجه به آنکه اسفند پایان فصل تولید است، در اواسط بهمن و اسفند تعداد بره‌های پروار در دامداری‌ها کاهش می یابد که همین امر زمینه را برای افزایش قیمت گوشت گوسفندی در بازار فراهم می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به راهکارهای کنترل قیمت گوشت در بازار بیان کرد: با انعقاد قرارداد با فروشگاه‌های بزرگ، اتحادیه قصابان و تولیدکنندگان بازار گوشت مدیریت خواهد شد. همچنین اگر شرایط تغدیه مناسب باشد، امکان تولید دام در فصل پاییز هم وجود دارد که این‌موضوع هم در کنترل قیمت در بازار بی تاثیر نیست.

حداقل نرخ هر کیلو دام سبک ۵۵ هزار تومان

مدیر عامل اتحادیه دام سبک از کاهش چشمگیر مصرف گوشت قرمز خبر داد و گفت: زمانی که دامدار نهاده دولتی به دستش نمی‌رسد، چاره‌ای جز عرضه دام با نرخ حداقل ۵۵ هزار تومان ندارد که از طرفی به سبب قیمت بالای گوشت در بازار، مصرف کننده اقدام به حذف گوشت از سبد مصرفی کرده که با این وجود فشار بیشتری بر بازار مرغ وارد شده است و از آنجا که ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشور مشخص است، با ازدیاد تقاضا در برابر عرضه امکان تامین وجود ندارد که در نهایت این امر منجر به گرانی قیمت مرغ در بازار می‌شود‌.

او ادامه داد: اگر توزیع نهاده در سه بخش گوشت قرمز، گوشت مرغ و شیر به یک میزان صورت گیرد، شاهد التهاب قیمت در بازار گوشت و فشار بر بازار مرغ نیستیم که متاسفانه بنابر آمار سرانه مصرف گوشت قرمز از ۱۲ کیلوگرم به ۶ کیلوگرم و گوشت مرغ هم به ۳۲ کیلو رسیده است.

دادرس در پایان با تاکید بر اختلاف ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت گوشت از دامداری تا بازار گفت: سیستم توزیع محصولات کشاورزی به ویژه گوشت و مرغ با ایراداتی مواجه بوده که متاسفانه طی این سال‌ها حل نشده است و این موضوع در کنار عوامل دیگر منجر به گرانی و اختلاف چشمگیر قیمت از دامداری تا بازار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا