از 2 برابر شدن قیمت میوه شب عید تا بررسی وضعیت مرغ و تخم‌مرغ در چهارمحال و بختیاری

در جلسه ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری تامین میوه شب عید، وضعیت مرغ، تخم‌مرغ و روغن خوراکی در استان مورد ارزیابی قرار گرفت و علل افزایش قیمت کالاهای اساسی در سه ماهه اخیر بررسی شد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ شهرکرد صبح امروز ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری برگزار و وضعیت قیمت، کمبود یا وفور کالاهای اساسی همانند مرغ، روغن و میوه شب عید در این جلسه بررسی شد.

سجاد رستمی در ابتدای جلسه با بیان اینکه به دلیل دو برابر شدن قیمت میوه نسبت به سال گذشته سهمیه میوه دولتی نصف میزان سال گذشته درخواست شد، گفت: در این راستا ۲۰۰ تن سیب و ۳۵۰ تن پرتغال برای استان تعیین شده است که تا کنون ۱۳۰ تن سیب به قیمت هر کیلو ۹ هزار تومان و ۲۰۰ تن پرتغال هر کیلو ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان وارد استان شده و ورود مابقی نیاز استان در دست پیگیری است.

گران شدن 89 قلم کالای اساسی در سه ماهه اخیر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: به طور میانگین در سه ماه اخیر شاهد افزایش بیش از 5 درصدی قیمت 47 قلم کالای اساسی، افزایش کمتر از 5 درصدی 42 قلم کالای اساسی و کاهش قیمت 11 قلم کالا بوده‌ایم.

وی  اظهار داشت: برای جلوگیری از کمبود تخم‌مرغ و چندنرخی شدن آن در بازار باید فکری اندیشیده شود زیرا اگر در خصوص قیمت آن بازرسان سازمان صمت سخت‌گیری کنند احتمال کمبود در بازار وجود خواهد داشت لذا خواهشمندیم برای تامین نیاز تخم‌مرغ استان اقدامی عاجلی صورت پذیرد.

 وی با ابراز نگرانی از احتمال کمبود مرغ به دلیل چندنرخی شدن آن در بین استان‌های کشور گفت: با تمام سختی‌ها در زمان بحران کمبود مرغ توانستیم قیمت را روی قیمت مصوب 20 هزارو  400 نگهداریم و جزو 5 استان برتر باشیم،  اکنون نیز باید بتوانیم نیاز مرغ استان را با برنامه‌ریزی جامع و تزریق مرغ تولیدی در بازار و جلوگیری از خروج آن تامین کنیم.

تولید مرغ در چهارمحال و بختیاری مازاد نیاز مردم استان است

در ادامه جلسه عطاالله ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر 100 درصد نیاز نهاده دامی مرغداران از منابع دولتی تامین می‌شود، گفت: در بهمن‌ماه سال جاری یک هزار و 481 قطعه جوجه‌ریزی در استان صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود مازاد نیاز استان را تامین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حال حاضر نیز 50 هزار قطعه مرغ زنده‌ بالای 40 روز آماده کشتار در استان وجود دارد که با توجه به نیاز 50 تنی مرغ استان قطعا مقدار مازاد هم خواهیم داشت.

وی با اشاره به کاهش جوجه‌ریزی در سطح کشور اظهار داشت: با توجه به بالاتر بودن قیمت فروش مرغ در استان‌های همجوار، تمایل مرغداران برای خروج مرغ از استان بیشتر است لذا برای جلوگیری از این اتفاق نیازمند افزایش قیمت فروش مرغ در استان هستیم.

از 30 تن نیاز روزانه استان به تخم‌مرغ 7 تن از منابع داخلی تامین می‌شود

ابراهیمی در خصوص وضعیت تخم‌مرغ اظهار داشت: با افزایش خط تولید تخم‌مرغ در حال حاضر روزانه 7 تن از 30 تن نیاز تخم‌مرغ استان در داخل تولید می‌شود و در مراکز تعاون روستایی به قیمت 14 هزار و 400 مصوب شده به فروش می‌رسد و مابقی از استان همجوار وارد شده و با توجه به عدم ارائه فاکتور به قیمت‌های متفاوتی به فروش می‌رسد.

برنامه‌ریزی در زمینه تولید و توزیع مرغ  از سوی جهاد کشاورزی باید صورت پذیرد

اقبال عباسی نیز در ادامه جلسه گفت: باید برنامه‌ریزی دقیقی در خصوص توزیع مرغ صورت پذیرد و با توجه به اعطای 100درصد نهاده دولتی به مرغداران همه آن‌ها موظف‌اند طبق زمان‌بندی تعیین شده مرغ خود را کشتار و روانه بازار استان کنند و ما بقی مازاد را در سایر استان‌ها به فروش برسانند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی متولی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق در خصوص کشتار مرغ است و اگر مرغداری تمکین نکرد سریعا پلمب و پروانه آن به دلیل ایجاد اخلال در نظام اقتصادی ابطال شود.

انتقاد استاندار از سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر عدم برنامه‌ریزی دقیق برای تامین تخم‌مرغ مورد نیاز استان

وی با انتقاد از سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر عدم برنامه‌ریزی دقیق برای تامین تخم‌مرغ مورد نیاز استان گفت: باید مشخص شود 23 تن تخم‌مرغ نیاز استان که در داخل تولید نمی‌شود باید از چه منبعی تامین گردد و دلیل این بی‌نظمی در بازار تخم‌مرغ چیست.

عباسی با اشاره به وضعیت تامین روغن خوراکی خاطرنشان کرد: سازمان صمت متولی نظارت دقیق بر تولیدکنندگان است و با توجه به مشکل به وجودآمده با شرکت نهانگل سریعا باید از هرگونه سوء استفاده و اخلال در بازار روغن خوراکی جلوگیری کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه نظارت تیم‌های نظارتی در بازار باید ملموس و مشخص باشد و به طور روزانه و مکتوب به استانداری ارسال شود، تصریح کرد: در بحث توزیع میوه شب عید نیز باید نظارت‌ها به صورت مستمر و جدی دنبال شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اولویت قرار گیرد.

ارسال دو هزار و 780 مورد تخلف صنفی در قالب دو هزار و 400 پرونده به تعزیرات حکومتی

در پایان غلامرضا قائدامینی گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز تعداد 54 هزار فقره بازرسی از صنوف مختلف در چهارمحال و بختیاری صورت گرفته که 2هزار و 780 مورد تخلف در قالب 2هزار و 400 پرونده به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ارزش پرونده‌های تخلف ارسال شده در سال جاری به رقم 32 میلیارد تومان رسیده که عمده این تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی، احتکار و عدم درج قیمت است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های نظارتی ایام نوروز نیز از تاریخ 15 بهمن‌ماه شروع شده و تا پایان فروردین‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت که از زمان  شروع طرح، دو هزار و 100 مورد بازرسی از صنوف صورت گرفته و 260 تخلف در قالب 220 پرونده به تعزیرات حکومتی استان ارسال شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا