۱۵۲ تن میوه شب عید وارد چهارمحال و بختیاری شده است

رئیس سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: امسال مقرر شد ۳۵۰ تن پرتقال شمال و ۲۰۰ تن سیب درختی برای استان خریداری شود که سیب درختی از محل تولید استان تامین شده و اکنون ۱۳۰ تن سیب با قیمت هر کیلوگرم ۹۰۰۰ تومان خریداری و ۲۲ تن پرتقال شمال با قیمت هر کیلوگرم ۱۰۵۰۰ تومان خریداری و وارد استان شده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ سجاد رستمی ۱۲ اسفندماه در ستاد تنظیم بازار چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از ۲۰۰ تن سیب درختی ۱۳۰ تن آن با قیمت هر کیلوگرم ۹۰۰۰ تومان در سردخانه‌های استان موجود است، همچنین ۲۲ تن پرتقال شمال با قیمت هر کیلوگرم ۱۰۵۰۰ تومان وارد استان شده و تا پایان هفته آینده نیز مابقی آن وارد خواهد شد که نرخ‌گذاری براساس قیمت موجود در بازار با پنج تا ۱۰ درصد پایین‌تر انجام می‌شود.

وی در خصوص تعیین قیمت مرغ در استان، تصریح کرد: برای تعیین قیمت مرغ تابع استان همجوار بوده و با توجه به نوسانات قیمت در آن استان، مجبور به افزایش قیمت هستیم، در صورتی که قیمت مرغ در استان همجوار افزایش یابد مرغدار از کشتار امتناع می‌کند، بنابراین پیشنهاد می‌‎شود برای رصد بهتر، قیمت مرغ در استان مشخص شود.

رستمی در ادامه با اشاره به اینکه درصد اندکی از تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: قیمت مصوب درب واحد تولیدی ۱۴۴۰۰ و در بازار ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد، از طرفی تخم‌مرغ واردشده از استان همجوار فاکتور فروش ندارد و در فروشگاه‌ها ۲۲ هزار تومان یا ۲۳ هزار تومان به فروش می‌رسد، در صورتی که با واحد تولیدی برخورد صورت گیرد با کمبود تخم‌مرغ در بازار مواجه خواهیم شد.

وی گفت: لازم است توزیع‌کنندگان عمده در استان مشخص شوند تا بهتر بتوان نظارت بر قیمت تخم‌مرغ صورت گیرد.

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در ماه گذشته یک میلیون و ۴۸۱ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده که میزان کشتار حاصل از آن، حدود سه میلیون کیلوگرم بوده است.

عطاء‌الله ابراهیمی افزود: با احتساب سرانه مصرف ماهانه هر فرد دو کیلوگرم، مرغ مورد نیاز استان حدود دو میلیون تن است که مازاد بر آن تولید می‌شود و مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز شب عید وجود ندارد، از طرفی بیش از ۵۰۰ هزار قطعه مرغ ۴۰ روز به بالا آماده کشتار، در مرغداری‌های استان موجود است که نشان می‌دهد مشکلی در تامین مرغ استان نخواهیم داشت.

وی با اشاره به تفاوت قیمت مرغ زنده چهارمحال و بختیاری با سایر استان‌ها، تصریح کرد: مقرر شد قیمت مرغ در چهارمحال و بختیاری ۱۵۰۰ تومان پایین‌تر از قیمت میانگین کشوری یعنی ۲۵۰۰۰ تومان در استان به فروش برسد که این قیمت مربوط به چند روز گذشته بوده است.

ابراهیمی گفت: در صورتی که مرغ مورد نیاز استان ۲۴ ساعته کشتار نشود، کمبود آن به شدت در بازار احساس می‌شود، اما زمانی که مرغ به موقع کشتار شود مازاد بر نیاز استان است، از طرفی با افزایش قیمت مرغ در کشور مرغداران استان درصدد قرار می‌گیرند که به خارج از استان آن را ارسال کنند.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: طی دو هفته اخیر دو واحد مرغ تخم‌گذار در استان به واحدهای موجود اضافه شد که با اضافه شدن این واحدها، میزان تولید تخم‌مرغ روزانه استان به هفت تن رسیده است، در صورتی که مصرف روزانه استان ۳۰ تن است و کمبود آن باید از استان همجوار تامین شود.

وی ادامه داد: سه محموله تخم‌مرغ از استان همجوار وارد استان شده که با این حال کفاف مصرف روزانه را نمی‌دهد.

در ادامه غلامرضا قائدامینی معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صمت چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال تا پایان بهمن‌ماه ۵۳ هزار و ۲۱۶ مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان انجام شده که ۲۷۷۹ مورد تخلف به ثبت رسید و از این تعداد ۲۳۹۰ پرونده به ارزش ۳۱ میلیارد تومان به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد.

وی با اشاره به آغازطرح ویژه نوروزی از ۱۵ بهمن‌ماه در استان، بیان کرد: در بازرسی‌های صورت گرفته ۳۲۲ تخلف با ۲۷۵ مورد پرونده به تعزیرات حکومتی استان ارسال شد که در این طرح بازرسی‌ها تشدید شده است، همچنین روزانه هشت اکیپ بازرسی در مرکز استان و در هر شهرستان‌ یک اکیپ بازرسی‌های خود را از واحدهای مختلف صنفی انجام می‌دهند.

در پایان کیقباد قنبری مدیر شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون موجودی برنج استان ۱۶۱۱ تن، شکر ۱۳ هزار و ۷۸۷ تن، گندم ۲۲ هزار و ۱۵۱ تن و روغن ۱۴۰۰ تن است.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا