بررسی حذف تومور با میکروسکوپی قدرتمند

دانشمندان خبر دادند؛

میکروسکوپ هوش مصنوعی می تواند حذف تومور در بدن را تنها در چند دقیقه بررسی کند.

بررسی حذف تومور با میکروسکوپی قدرتمند

به گزارش «نبض فناوری»، میکروسکوپ جدید مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند به سرعت و با هزینه کم مقاطع بزرگی از بافت را در حین جراحی تصویر کند؛ تا مشخص شود که آیا جراحان تمام سلول های سرطانی را خارج کرده اند یا خیر.

این میکروسکوپ به سرعت قطعات نسبتاً ضخیمی از بافت را با وضوح سلولی تصویربرداری می کند و به جراحان اجازه می دهد حاشیه تومورها را پس از چند دقیقه از نابود کنند.

«مری جین» دانشجوی دکترای مهندسی برق و کامپیوتر رایس، اعلام کرد که هدف اصلی جراحی برداشتن تمام سلول های سرطانی است؛ اما تنها راه اطمینان از برداشتن تمام این سلول ها دیدن بافت در زیر میکروسکوپ است.

این محقق ادامه داد: امروزه این کار را می توان فقط با برش دادن بافت در قسمت های بسیار نازک و سپس تصویربرداری جداگانه از آن بخش ها انجام داد. این فرآیند برش به تجهیزات گران قیمت احتیاج دارد و تصویربرداری بعدی از چندین برش زمان بر است. پروژه جدید این محقق به دنبال تصویربرداری از مقادیر زیادی از بافت به طور مستقیم و بدون هیچ برشکاری است.

میکروسکوپ توسعه یافته«DeepDOF» از تکنیک هوش مصنوعی معروف به یادگیری عمیق برای آموزش الگوریتم رایانه ای جهت بهینه سازی جمع آوری و پردازش پس از تصویر استفاده می کند.

در میکروسکوپ های معمولی، بین وضوح مکانی و عمق میدان تعارض وجود دارد، به این معنی که فقط مواردی که با لنز فاصله یکسان دارند را می توان به وضوح در کانون توجه قرار داد. ویژگی هایی که حتی چند میلیونیوم متر از هدف میکروسکوپ فاصله دارند. به همین دلیل، نمونه های میکروسکوپ به طور معمول نازک هستند و بین اسلایدهای شیشه ای سوار می شوند.

روشهای فعلی برای آماده سازی بافت جهت ارزیابی وضعیت حاشیه طی جراحی از زمان معرفی بیش از 100 سال قبل به طور قابل توجهی تغییر نکرده است.

امروزه از اسلایدها برای بررسی حاشیه تومور استفاده می شود و تهیه آنها آسان نیست. بافت برداشته شده معمولاً به آزمایشگاه فرستاده می شود، جایی كه متخصصان آن را منجمد می كنند. این فرآیند زمان بر است و به تجهیزات و متخصصان آموزش دیده نیاز دارد. به ندرت اتفاق می افتد که بیمارستان ها در حین جراحی توانایی بررسی اسلایدها را برای حاشیه تومور داشته باشند و بیمارستان ها در بسیاری از نقاط جهان فاقد تجهیزات و تخصص لازم هستند.

DeepDOF با توانایی ارزیابی دقیق وضعیت حاشیه در سایتهای درمانی توانایی بهبود نتایج بیماران سرطانی تحت عمل جراحی را دارد. محققان برای آموزش DeepDOF، 1200 تصویر از پایگاه داده اسلایدهای بافت شناسی را به آن وارد کردند.

این دستگاه از یک میکروسکوپ نوری استاندارد در ترکیب با ماسک نوری ارزان قیمت با هزینه کمتر از 10 دلار برای تصویربرداری از کل بافت با عمق میدان پنج برابر بیشتر از میکروسکوپ های پیشرفته امروز استفاده می کند.

مدولاسیون امکان کنترل بهتر تاری وابسته به عمق را در تصاویر گرفته شده توسط میکروسکوپ فراهم می کند. این کنترل به شما اطمینان می دهد که الگوریتم های رفع خطایی که برای تصاویر گرفته شده اعمال می شود. اطلاعات بافتی با فرکانس بالا را در دامنه بسیار عمیق تری نسبت به میکروسکوپ های معمولی بازیابی می کنند. DeepDOF این کار را بدون به خطر انداختن وضوح مکانی انجام می دهد.

DeepDOF از یک شبکه عصبی یادگیری عمیق استفاده می کند، سیستمی متخصص که می تواند با مطالعه مقادیر زیادی داده، تصمیم گیری مانند انسان را انجام دهد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا