پیشنهاد ایجاد بازارچه مرزی مشترک ایران و ترکمنستان در مرز سرخس

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سرخس، به طرف ترکمنستانی پیشنهاد ایجاد بازارچه مرزی مشترک در این منطقه داده که در حال بررسی است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ هادی حقیقی روز شنبه افزود: تاکنون در مرز سرخس فعالیت بازارچه ای انجام نمی‌گرفته است اما به نظر می رسد منطقه ویژه اقتصادی سرخس فضای مناسبی را برای انجام عملیات بازارچه ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: ساختمانی در منطقه ویژه اقتصادی سرخس وجود دارد که فضایی برای فعالیت ۲ طرف را فراهم کرده و در ۲ طبقه مجزا امکان فعالیت طرف ایرانی و طرف ترکمنستانی در قالب بازارچه مشترک مرزی میسر است.

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت به طرف ترکمنستانی اعلام کرده است که برای انجام رویه بازارچه ای و تامین تسهیلات مورد نظر برای فعالیت بازرگانان در ۲ طرف مرز سرخس آمادگی کامل دارد.

حقیقی افزود: به طرف ترکمنستانی پیشنهاد شده است که وزارت بازرگانی آن کشور از ساختمان مورد نظر و شرایط فعالیتش بازدید کرده و یک هیات کارشناسی اعزام کند تا راجع به این موضوع مذاکره و گفت و گو انجام گیرد.

وی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی قرار است در یک نشست ویدئو کنفرانسی با استاندار ماری (مرکز استان مرو) این موضوع را در کنار سایر موضوعات مطرح کنند تا بتوان کار را پیش برد.

مدیر بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی گفت: در مجموع در صورت اعلام موافقت طرف ترکمنستانی آماده واگذاری مکان مورد نظر برای فعالیت مشترک بازارچه ای در مرز سرخس هستیم.

سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و  ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد. جمهوری ترکمنستان هم با حدود هفت میلیون نفر جمعیت، در آسیای مرکزی با کشورهای ایران، ازبکستان، افغانستان و قزاقستان دارای مرز زمینی است.

خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی ۵۳۱ کیلومتر دارای مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان است که این مرز در محدوده شهرستانهای قوچان، درگز، کلات، سرخس و صالح‌آباد قرار دارد.

خراسان رضوی دارای هم اکنون دارای ۲ بازارچه مرزی دوغارون در مرز مشترک با افغانستان و باجگیران در مرز مشترک با ترکمنستان است که بازارچه باجگیران تعطیل است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس که به دلیل موقعیت جغرافیایی و راهبردی خود در کانون توجه کشورهای عضو اکو قرار گرفته است به عنوان دروازه طلایی ورود به کشورهای آسیای میانه، چین، روسیه و پل ارتباطی بازارهای مهم تجاری آسیای مرکزی با کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای افغانستان و پاکستان شناخته می شود.

فعالیت این منطقه ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح راه آهن مشهد – سرخس – تجن با حضور رهبران و نمایندگان بیش از ۱۰۰ کشور جهان در سال ۱۳۷۵ آغاز شد.

این منطقه در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد و ۱۵ کیلومتری شهر سرخس، از شمال و شرق با کشور ترکمنستان هم مرز است.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا