4عامل افزایش دلالی میوه/ معرفی یک راهکار برای مقابله با دلالی

مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران به سه عامل افزایش دلالی در میوه اشاره کرد و گفت: دولت باید اعتباری در بودجه برای خرید و بسته بندی محصول کشاورزان در نظر بگیرد ضمن اینکه از استارت آپها برای عرضه مستقیم استفاده شود.

کمال یدالهی مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران گفت ،به چند عامل در ایجاد دلالی و واسطه گری در بخش کشاورزی بویژه باغبانی اشاره کرد و گفت: تشکل های کشاورزی باید توان و قدرت مالی داشته باشند تا محصولات کشاورزان را خریداری و پس از سورت و بسته بندی در بازار عرضه کنند بدین منظور دولت باید در بودجه اعتباری برای خرید توسط تشکل ها در نظر بگیرد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ وی با بیان اینکه دلالان از ضعف نقدینگی و عدم توانایی کشاورزان برای بسته بندی میوه سوء استفاده می کنند، افزود: زمانی که محصول کشاورز به صورت فله وارد بازار می شود شفافیتی در قیمت و کیفیت وجود ندارد که دلالان از این شکاف به خوبی استفاده می کنند و قیمت محصول را به بهانه های مختلف افزایش می دهند.

*ساختار معیوب میدان مرکزی میوه جایی عامل جولان دلالان

مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران به ساختار معیوب میدان میوه و تره بار مرکزی هم به عنوان عامل افزایش دلالی اشاره کرد و گفت: سیستم خرید و فروش میوه در میادین میوه به صورت حق العمل کاری است یعنی محصول به هر قیمتی کم یا زیاد فروخته شود 10 درصد به عنوان حق العمل بر می دارند در حالی که باید در همان ابتدا محصول کشاورز را به صورت قطعی خریداری کنند و این خود باعث ایجاد شفافیت شده و منفذی برای ورود دلالان ایجاد نمی کند.

وی افزود: در سایه عدم نظارت بر میادین میوه که تحت نظر شهرداری ها هستند قبل از ورود به میدان و در داخل میدان دلالان و واسطه ها جولان می دهند و میوه چندین دست بین آنها می چرخد که باید ساماندهی شوند و کارکنان میادین لباس های متحدالشکل بپوشند تا از دلالان تمییز داده شوند.

*سازمان تعاون روستایی در تمام مراحل تولید باید کنار کشاورز باشد

یدالهی در پاسخ به اینکه سازمان تعاون روستایی به خرید  توافقی محصولاتی که در بازار عرضه می شوند ورود می کند آیا اقدام آنها در کاهش دلالی موثر است؟ گفت: این سازمان پس از اینکه قیمت در بازار کاهش می یابد ورود می کند که کافی نیست باید در تمام مراحل تولید در کنار کشاورزان باشد و مانع از کاهش قیمت شود، اما در طی این مدت واسطه ها در کنار کشاورزان هستند که تنها به سود خودشان عمل می کنند.

وی مشکل سازمان تعاون روستایی را کمبود اعتبار و نبودن امکانات عنوان کرد و گفت: دولت باید اعتبار لازم را در اختیار قرار دهد و تعاون روستایی هم با کمک تشکل ها محصولات کشاورزان را خریداری کند.

*استفاده از استارت آپ ها برای کاهش دلالی

مدیر عامل اتحادیه باغبانی ایران در پاسخ به اینکه کشورها دیگر از استارت آپ ها برای کاهش دلالی و واسطه گری استفاده می کنند چرا در کشور ما اجرایی نمی شود؟ گفت: به تازگی سازمان تعاون روستایی «روستا بازار» راه اندازی کرده که در آن بخش از محصولات را تشکل ها خریداری می کنند و از طریق استارت آپ به صورت خرده فروشی در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

وی گفت: این سامانه قبل از سال نو راه اندازی می شود اما نیاز به حمایت مالی از سوی دولت است که مقادیر بیشتری از محصولات مردم خریداری شود.

 

فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا