بیکاری بالای لیسانسه های علوم انسانی در قم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم گفت: نرخ بیکاری در شهر قم، ۸.۴ درصد و روستایی ۱.۸ درصد است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ مهندس مصطفی کاویانی امروز در جلسه بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها در راستای تحقق طرح‌های توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: جمعیت شهر قم، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و جمعیت روستایی ۶۰ هزار نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم افزود: در این میان با توجه به جمعیت پایین روستایی، به‌طورکلی نرخ بیکاری در شهر قم، ۸.۴ درصد و روستایی ۱.۸ درصد است.

وی بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی بانوان در قم افزایش قابل‌توجهی دارد، هرچند به دلیل مهاجرپذیری در قم، درمجموع میزان اشتغال بانوان کمتر است.

کاویانی عنوان کرد: نرخ مشارکت مردان تا پایان پاییز ۳۸ درصد برآورد شده که ۱۶.۶ درصد در کشاورزی و ۳۵.۳ درصد در صنعت و ۴۸.۱ درصد در خدمات و درمجموع ۸۷.۱ درصد در بخش خصوصی و ۱۲.۹ درصد در عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: میزان مشارکت در بانوان ۱۸.۹ درصد شامل ۱۷.۱ درصد در بخش کشاورزی و ۲۸.۹ در صنعت و ۵.۹ در خدمات است، ضمن اینکه نرخ بیکاری در بانوان نیز ۱۵.۹ درصد است.تعریف جوان درگذشته از سن ۱۵ تا ۲۴ شامل می‌شد که ۱۸ تا ۳۵ تغییر کرده و میزان مشارکت جوانان در اشتغال کشور ۴۱.۴ دهم درصد است.

وی افزود: در این تعریف جدید نرخ بیکاری در کشور در آقایان ۱۳.۶ درصد و در بانوان ۲۸.۷ درصد است در جمعیت جوان قم نرخ بیکاری در آقایان ۱۱.۵ درصد و در بانوان ۱۸.۹ درصد و درمجموع نرخ بیکاری در قم از میانگین کشور کمتر است.

وضعیت اشتغال بانوان در قم بهبودیافته است

کاویانی تصریح کرد: وضعیت اشتغال بانوان در قم بهبودیافته است اما بیشتریم افراد بیکار در بانوان در سطح کارشناسی است و نرخ ۲۵ درصدی بیکاری در بانوان دارای لیسانس در قم دیده می‌شود.

وی بیان کرد: بیکاری در آقایان دارای کارشناسی در قم کمتر است چراکه برای تأمین معاش به هر شغلی با هر میزان حقوق رضایت می‌دهند، همچنین در علوم تجربی و ریاضی کمترین میزان بیکاری داریم ولی در لیسانس علوم انسانی بیشترین بیکاری وجود دارد و ۴ هزار و ۷۳۷ لیسانس بیکار و ۱ هزار و ۹۱۱ فوق‌لیسانس بیکار داریم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهم کارفرمایان در شهرک‌های صنعتی قم، عدم رغبت افراد دارای دیپلم و فوق‌دیپلم به اشتغال در کارخانه‌ها است.

وی در ادامه پیرامون عملکرد بانک‌ها اظهار داشت: از ۵ هزار و ۱۲۶ پرونده در سال جاری ۹ هزار و ۲۳۶ اشتغال با دریافت تسهیلات ایجاد شد. دراین‌باره ۱۱۳ میلیارد و ۸۸۱ میلیون پرونده در بانک تشکیل و ۸۰ میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان پرداخت شد که شامل ۷۱ درصد است.

وی تصریح کرد: درمجموع جهاد کشاورزی ۷۹ درصد و فنی حرفه‌ای ۹۸ درصد و بهزیستی ۹۶ درصد و تعاون ۷۸ درصد و صمت ۹۲ درصد و فناوری ۸۷ درصد و ارشاد ۵۲ درصد و میراث فرهنگی ۵۰ درصد و ورزش و جوانان ۲۴ درصد جهت اشتغال جذب داشته‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم بیان کرد: استقبال سرپرست خانوار به‌ویژه بانوان از تسهیلات اشتغال بیشتر است. گذراندن دوره فنی حرفه‌ای، لازمه حضور فارغ‌التحصیلان در عرصه اشتغال در رشته‌های مهارتی و فنی است و باید دراین‌باره تمهیداتی اندیشیده شود.

کاویانی در مورد مشاغل خانگی نیز خاطرنشان کرد: در بانک رفاه ۲ و نیم میلیارد تومان اعتبار جهت مشاغل خانگی برای ۲۸۹ نفر داشتیم که درنهایت مبلغ ۵ میلیارد تومان برای ۶۸۸ نفر اشتغال پرداخت شد که با اولویت‌بندی در مشاغل و به‌ویژه برای زنان سرپرست خانوار رتبه نخست را در پرداخت تسهیلات به دست آوردیم.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا