ساعت‌های هوشمند و تبلت در صف رجیستری/ کدام اقلام مشمول ثبت در سامانه همتا هستند؟

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از سال آینده دسته‌ای از تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند باید رجیستر شوند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ بر اساس مصوبه اخیر مجلس، از سال آینده تبلت و ساعت‌های هوشمند باید رجیستر شوند. در شرایطی رجیستری ساعت‌های هوشمند و تبلت اجباری می‌شود که این طرح با تمامی حواشی که داشته تا به امروز بر بازار موبایل تاثیرات گوناگونی گذاشته است. قرار است از سال آینده این تاثیرات روی بازار تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند نیز اتفاق بیفتد چرا که با مصوبه جدید مجلس، این تجهیزات نیز باید در سامانه همتا ثبت شوند.

برای بررسی جزئیات اجرایی شدن این مصوبه به گفتگو با یکی از کارشناسان سامانه همتا نشستیم.

سلطانی کارشناس سامانه همتا در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص رجیستری برخی از اقلام الکترونیکی به غیر از تلفن همراه گفت: طرح رجیستری تلفن همراه از سال ۹۶ شروع شده و این طرح در گام اول تا اردیبهشت ۹۷ تنها مختص به رجیستری تلفن‌های همراه بوده است. اما از آبان ۹۷ زیر ساخت‌ها برای رجیستری سایر تجهیزات و ادوات سیم کارت خور نیز در نظر گرفته شد.

او در خصوص روند ورود تلفن‌های همراه و تجهیزات الکترونیکی توضیح داد: در مجموع ادوات الکترونیکی وارداتی از طریق دو مجرا وارد کشور می‌شوند، تلفن همراه‌هایی که طریق قانونی وارد کشور می‌شوند و عوارض آن پرداخت می‌شود و در نتیجه ارائه خدمات آنتن دهی برای این دسته از اقلام تعریف شده است؛ بنابراین استفاده کنندگان از این دستگاه بدون هیچ خلل و مشکلی می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

به گفته کارشناس سامانه همتا با اجرایی شدن رجیستری، قاچاق تلفن همراه به صفر نزدیک شده و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد تلفن‌های همراه موجود در کشور از درگاه قانونی وارد کشور می‌شوند که پیش از اجرایی شدن رجیستری زیر ۱۰ درصد بوده است. همچنین در حال حاضر نزدیک به ۹۸ درصد از تلفن‌های همراه موجود در بازار ایران از رویه تجاری وارد کشور می‌شوند و حدود ۲ درصد نیز به عنوان کالای همراه مسافر وارد می‌شود؛ که البته پیش از اجرایی شدن رجیستری این عدد زیر ۱۰ درصد بوده است.

سلطانی افزود: در بهمن ماه امسال حدود ۲ میلیون تلفن همراه از طریق رویه تجاری وارد کشور شده و نزدیک به ۲۰ هزار تلفن همراه هم از رویه مسافری وارد کشور شده است.

کارشناس سامانه همتا با اشاره به اینکه مهم‌ترین کارکرد رجیستری کاهش میزان قاچاق بوده است، تصریح کرد: براساس مصوبه اخیر مجلس در خصوص رجیستری تجهیزات الکترونیکی، از سال آینده ساعت‌های هوشمند، تبلت، بارکدخوان‌ها و مبدل‌های تبدیل تلفن ثابت به سیار که سیم کارت می‌خورند باید روند رجیستری را طی کنند تا خدمات مخابراتی به آن‌ها ارائه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا