صالحی: در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم/ تولید ۱۷ تا ۲۰ گرم اورانیوم ۲۰ درصد در هر ساعت

مهمان‌های گرانقدری در این مراسم به پاس احترام به این شهید بزرگوار در این مراسم حضور داشتند از جمله امیر حاتمی وزیر دفاع و حسین امیرعبداللهیان و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی.

وی افزود: در شورای معاونان سازمان انرژی اتمی به پاس خدمات ماندگار این شهید بزرگوار تصمیم گرفتیم نگین سایت شهید شهریاری که راکتور تحقیقاتی تهران است را به نام راکتور تحقیقاتی شهید فخری زاده نامگذاری کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: شهدا زنده‌ هستند و نزد خدا روزی می‌گیرند و نام این بزرگواران در کتاب زرین انقلاب اسلامی تا ابدیت ثبت شده است و ما به پاس خدمات این عزیز بزرگ بر خود تکلیف دیدیم که بهترین جای سازمان انرژی اتمی را به نام این شهید بزرگوار نامگذاری کنیم. اگر این از خودگذشتگی‌ها و شهدایی مثل شهید سلیمانی و شهدای گمنام ما نبودند، یقینا ایران در این جایگاه عزتمندی که الان قرار دارد، قرار نداشت. باید سعی کنیم نام این بزرگان را ثبت و ابدی کنیم و این کوچک‌ترین کاری بود که ما می‌توانستیم انجام دهیم.

به گزارش فارس، شهید محسن فخری زاده دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی کشور بعدازظهر جمعه هفتم آذر ماه توسط عناصر تروریست مسلح در منطقه آبسرد دماوند به شهادت رسید.

* هر ساعتی حدود ۱۷ تا ۲۰ گرم ۲۰ درصد تولید می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره آغاز مجدد غنی سازی ۲۰ درصد در تأسیسات غنی سازی فردو که از روز گذشته شروع شد نیز گفت: در غنی سازی ۲۰ درصد وقتی مجلس قانون را تصویب کرد، خود را ملزم به اجرای قانون دانستیم. رئیس جمهور هم دستور تامین بخشی از نیازهای مالی قانون را در سال ۹۹ و غنی سازی ۲۰ درصد را دادند و ۲۰ درصد را بعد از طی کردن تشریفات آژانس، به لحاظ فنی در مدت ۲۴ ساعت توانستیم ۲۰ درصد را راه بیندازیم و هر ساعتی حدود ۱۷ تا ۲۰ گرم ۲۰ درصد تولید کنیم و الان تولید، پایدار شده است.

وی عنوان کرد: ماهانه حدود هشت تا ۹ کیلو می‌توانیم ۲۰ درصد تولید کنیم تا به ۱۲۰ کیلویی که قانون از ما خواسته، برسیم.

صالحی ادامه داد: ۲۰ درصدی که ظاهرا متوقف بود و فکر می‌کردند نابود شده است شاهد بودید که در عرض ۲۴ ساعت راه اندازی شد.

وی درباره اینکه چرا قبل از قانون اخیر مجلس غنی سازی ۲۰ درصد را نداشتیم، پاسخ داد: چون این ۲۰ درصد برای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده می‌شود و ما برای پنج سال سوخت این راکتور را در انبارهای خودمان داریم. این ۲۰ درصدی که تولید می‌کنیم به عنوان ذخیره و انباشته خواهد شد.

*در حال نصب یک هزار سانتریفیوژ IR2m هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فعالیت‌های سازمان هیچ کدام نه متوقف و نه کند شده است، اظهار داشت: الان داریم یک هزار سانتریفیوژ IR2m نصب می‌کنیم و همین الان دو آبشار نصب شده و کار می‌کند یعنی حدود ۳۲۰ و خرده‌ای از این سانتریفیوژهای IR2m نصب شده و همین جور در حال نصب شدن است و انشاءالله ظرف دو سه ماه آینده که طبق قانون باید هزار IR2m نصب کنیم، در همان زمان و حتی زودتر هم نصب خواهیم کرد.

*آغاز ساخت سانتریفیوژهای IR6 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا