دلالان میوه، حاصل زحمت یکساله کشاورزان را به جیب می‌زنند

تهران-رییس اتحادیه سراسری باغداران ایران گفت: دلالان و واسطه‌گران، میوه را در فصل برداشت محصول، زیر قیمت می‌خرند و با نگهداری در انبارها با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند و بدین ترتیب حاصل زحمت یکساله کشاورزان را به جیب می زنند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ «کمال یدالهی» روز دوشنبه درخصوص فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر گرانی میوه و سود بالای دلالان در بازار، افزود: مشکلات زیادی از جمله حضور دلالان و واسطه ها و چند دست چرخیدن میوه موجب تفاوت قیمت چشمگیر تولید تا مصرف می شود.

رییس اتحادیه باغداران ایران با تاکید براینکه تولید میوه در کشور به اندازه کافی است، اظهارداشت: امسال بیش از چهار میلیون تن سیب درختی و بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزارتن مرکبات در کشور تولید شده است که نزدیک دو میلیون تن آن مربوط به استان مازندران می شود.

وی تصریح کرد: در واقع با توجه به میزان تولید نسبت به سرانه مصرف کشور، مازاد داریم که حتی به دلیل شرایط کرونایی، صادراتی هم صورت نگرفته که بخشی از این محصول از کشور خارج شود و براساس اعلام وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت اکنون سردخانه های آذربایجان غربی حداقل ۵۰۰ هزارتن مجزا از سردخانه های دیگر استان ها از جمله تهران،  فارس،  خراسان و اصفهان محصول دارند که آماده عرضه است.

یدالهی با بیان اینکه سیستم عرضه میوه باید اصلاح شود گفت: بارها اتحادیه باغداران برای اینکه فروشندگان میوه را با سود معقولی بتوانند بفروشند، درخواست اصلاح و تغییر سیستم عرضه و نحوه حق العمل کاری را به وزارتخانه های متبوع ارایه داده است اما هیچ اصلاحی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه باغداران و تولیدکنندگان به سود معقول قانع هستند، اضافه کرد: امسال هزینه های تولید افزایش داشت به طوری که باغدار علاوه بر افزایش کرایه حمل و نقل، سبدی که باغدار چهار هزارتومان می خرید امسال به ۱۲ هزارتومان رسید یعنی بین ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

رییس اتحادیه باغداران ایران افزود: با وجود افزایش هزینه های تولید، در نهایت باغدار هر کیلوگرم سیب درختی و حتی پرتقال را در زمان برداشت محصول به طور میانگین بین سه تا ۴ هزارتومان به فروش رسانده است در حالی که امروز در بازار، قیمت هر کیلوگرم سیب درختی به ۲۴ هزارتومان و پرتقال ۲۰ هزارتومان رسیده و باغداران کشور سودی از این افزایش قیمت نمی برند.

وی اضافه کرد: دلالان و واسطه گران، میوه را در فصل برداشت محصول زیر قیمت می خرند و با نگهداری در انبارها با قیمت های بالا عرضه می کنند که سود کلانی به حیب می زنند.

رییس اتحادیه باغداران ایران با اشاره به اینکه ساماندهی واسطه ها و دلالان ضرورت دارد، اظهارداشت: با توجه به نیاز بازار، حضور واسطه ها لازم است اما واسطه گری باید با سود معقول و منطقی باشد در حالی که اکنون یک میوه چند دست می چرخد تا به دست مصرف کننده برسد همین امر باعث افزایش قیمت بیش از سه تا ۵ برابری یک محصول می شود.

لزوم تنظیم بازاری قیمت‌ها قبل فصل برداشت 

یدالهی ورود تنظیم بازار برای قیمت گذاری سیب درختی و پرتقال شب عید را مشکلی دیگر دانست و گفت: قیمت گذاری تنظیم بازار برای میوه شب عید نه تنها منافع مصرف کننده بلکه منافع تولید کننده را نیز تامین نمی کند زیرا قیمت گذاری در دی و بهمن ماه هر سال انجام می شود که میوه از دست باغدار خارج شده و در دست دلالان قرار دارد.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم پرتقال را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است، افزود: مرکبات در مهر و آبان ماه هر سال برداشت می شود، اما عرضه در ماه های بعد است به همین دلیل، نرخ گذاری به سود دلالانی است که میوه را در دست دارند.

این مقام صنفی اظهارداشت: اگر قرار است تنظیم بازار برای خرید ۳۰ هزارتن پرتقال و ۲۰ هزارتن سیب درختی ورود پیدا کند بهتر است  قبل از برداشت محصول، قیمت گذاری را انجام دهد هرچند این میزان خرید،  یک دهم درصد میوه تولیدی کشور نیست اما می تواند باعث تغییر نرخ و برهم خوردن بازار شود.

به گفته وی، اکنون در میدان مرکزی قیمت هر کیلوگرم پرتقال درجه یک ۱۲ هزارتومان است، اما همین میوه درب مغازه خرده فروشی ۲۵ هزارتومان می شود.

سود منطقی عمده و خرده فروشی در قانون است

رییس اتحادیه باغداران ایران با تاکید بر تغییر سازو کار خرید و فروش تصریح کرد: صدور فاکتور و سود معقول باید در میوه لحاظ شود که این امر به عملکرد بخش های نظارتی برمی گردد، زیرا قانون سود عمده فروشی و سود خرده فروشی را تعریف کرده است اما عملا در بازار اجرا نمی شود.

درجه‌بندی و بسته‌بندی میوه توسط تولید کنندگان الزامی است

رییس اتحادیه باغداران ایران یکی دیگر از مسائل مشکل ساز را عرضه «محصول درهم» دانست و گفت: وقتی محصول درهم وارد بازار می شود دست فروشنده برای هر قیمت گذاری باز است، زیرا روی میوه درشت و زیرش ریز است و برای جلوگیری از ضرر خود قیمت را بالا می برد.

وی اضافه کرد: بنابراین بخشی از این موضوع به تولیدکنندگان و باغداران برمی گردد زیرا اگر میوه از مبدا براساس سایز و کیفیت بسته بندی و  وارد بازار شود قیمت گذاری هم به درستی صورت می گیرد و دلالان نمی توانند از این فضا برای گران فروشی خود استفاده کنند.

یدالهی درباره علت گرانی نارنگی جنوب گفت: اکنون نارنگی جنوب استان فارس به دلیل کمبود و کیفیت بالا سر باغ نزدیک ۲۰ هزارتومان به فروش می رسد که در میدان باید نرخش ۲۵ هزارتومان و برای خرده فروشی ۳۰ هزارتومان باشد در حالی که مشاهده می شود در مغازه بین ۵۰ تا ۶۰ هزارتومان می فروشند.

باسکول مجهز به فاکتور در میادین مرکزی میوه الزامی شد 

رییس اتحادیه باغداران از الزامی شدن استفاده از باسکول های مجهز به فاکتور در میادین مرکزی میوه خبرداد و گفت: اکنون در میادین میوه همه برای فروش باید باسکول مجهز به صدور فاکتور داشته باشند تا قیمت در همان جا درج شود، اگر همه این اقدام را انجام بدهند شفاف سازی صورت می گیرد.

وی حضور تشکل ها را در متعادل سازی قیمت میوه یک راهکار منطقی دانست و اضافه کرد: حضور تشکل ها می تواند در متعادل سازی نرخ میوه اثرگذار باشد به طوری که محصول از باغدار در زمان برداشت با قیمت مناسب خریداری و با سود معقول در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد،  زیرا در همه دنیا این کار را می کنند تشکل ها محصول تولید اعضای خود را به بازار عرضه می کنند.

افزایش قیمت خیار درختی به دلیل کمبود عرضه در میادین مرکزی میوه 

یدالهی درباره افزایش قیمت خیار سبز در هفته های اخیر گفت: برخی محصولات برحسب کمبود یا کشش بازار بین دو تا پنج برابر افزایش قیمت پیدا می کنند که این امر به کمبود کالا یا شرایط آب و هوایی برمی گردد.

وی اضافه کرد: چندی پیش در جنوب کشور به دلیل گردو غبار، بارندگی و سیل  یک مرتبه عرضه خیار سبز در میدان کاهش و قیمت این محصول  ۴ برابر رشد یافت که با ساماندهی دلالان می توان از افزایش قیمت محصولاتی که در مقاطعی دچار کاهش عرضه می شوند،   جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا، در هفته های اخیر، قیمت انواع میوه در بازار، رشد قابل توجهی داشته که در این میان، دلالان و واسطه‌گران به عنوان یکی از مقصران اصلی نابسامانی بازار میوه محسوب می شوند.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا