۱۰ روند مهم در سال ۲۰۲۱ که دنیای ارزهای دیجیتال را متحول خواهد کرد

در این مقاله به بررسی ۱۰ مورد از پیش‌بینی‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال خواهیم پرداخت که ممکن است در سال ۲۰۲۱ سر و صدای زیادی به پا کنند.

رمز ارز

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  سال گذشته با حجم زیاد برنامه‌های غیر متمرکز روبرو شدیم، پدیده‌ای که هیچکس در ابتدای سال نمی‌توانست پیش‌بینی کند. بنابراین دور از ذهن نیست که در سال پیش‌رو اتفاقاتی این‌چنینی باعث ایجاد هیجان در بازار کریپتو کارنسی‌ها شود.

۱۰ پیش‌بینی برتر در دنیای ارزهای دیجیتال

۲۰۲۱ سال استیبل کوین‌ها

طبق گزارش Blockchain capital تعداد استیبل کوین‌های در گردش در سال ۲۰۲۰ تا سقف ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. می‌توان از استیبل کوین‌ها به عنوان یکی از شبکه‌های پرداختی پرکاربرد سال ۲۰۲۰ نام برد. این شرکت اعتقاد دارد که ارزش استیبل کوین‌ها با پشتوانه دلار از مرز ۱۵۰  میلیارد دلار عبور خواهد کرد و Libra (که هم‌اکنون به Diem تغییر نام داده است) به امثال تتر و USDC ملحق می‌شود.

توکن‌های NFT موفقیت آمیز خواهند بود

توکن‌های Non-fungible یا به اختصار NFTها توکن‌های غیر قابل تعویض هستند که در سال ۲۰۲۰ پیروزمندانه عمل کردند. این توکن‌ها دارایی‌هایی هستند که نمایده یک اثر هنری یا بازیکن فوتبال در دنیای واقعی‌اند و در سال گذشته تا صدها هزار دلار به فروش می‌رفتند. برخی از بزرگ‌ترین برندهای دنیا مثل بعضی از تیم‌های بزرگ فوتبال و یا سازندگان Doctor Who، به طرفدارانشان توکن NFT واگذار می‌کنند.

باید منتظر ماند و دید که آیا در سال ۲۰۲۱ این توکن‌ها جایگاه خود را به عنوان یک زیرمجموعه از دنیای ارزهای دیجیتال ، به یک دارایی با ارزش برای اکثریت جامعه تبدیل می‌کنند یا خیر.

گسترش بازار دیفای

با اینکه سال گذشته برای توکن‌های حاکمیتی چالش‌برانگیز بود ، ارزش کل قفل شده (TVL) در پروژه‌های امور مالی غیر متمرکز متحیرکننده است. شمار کاربران دیفای در این چند ماه گذشته افزایش یافته است و به نظر می‌رسد این ترند در دنیای ارزهای دیجیتال همچنان در سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کند. ایده‌های خلاقانه و محصولات جدید روز به روز  وارد بازار می‌شوندِ؛ ازین‌رو حتی صاحب نظران نیز معتقدند که دیفای در سال جدید، مسائلی که مانع پیشرفت این حوزه بود را به چالش می‌کشد.

برای مثال می‌توان از کمبود دیتای دقیق قیمت‌ها نام برد که در سال گذشته مساله جدی امور مالی غیرمتمرکز به شمار می‌رفت.

قانون‌گذاری، قانون گذاری و قانون گذاری

به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۱ از لحاظ قانون گذاری، سالی هم تلخ و هم شیرین باشد. با بیشتر شدن حجم بازار ارزهای دیجیتال، بانک‌های مرکزی و دولت‌ها با فوریت‌های جدید به این فضا نگاه خواهند کرد. این قانون گذاری‌ها می‌توانند از لحاظ مشروعیت بخشیدن به دارایی‌های دیجیتال و همینطور ایجاد شفافیت کافی برای کارآفرینان موثر واقع شوند. از طرفی هم می‌تواند باعث محرومیت در کشورهایی شود که علیه ارزهای دیجیتال بوده‌اند.

یکی از این کشورها هندوستان است که شایعاتی مبنی بر تصمیم دولت برای ممنوعیت ترید ارزهای دیجیتال در آن شنیده می‌شود.

هیاهوی IPOها

خبرها حاکی از آنست که صرافی کوین بیس در حال بررسی اوضاع است تا این شرکت را برای لیست شدن در بازار سهام آماده کند. در هفته‌های گذشته موسسه پژوهشی Messari اعلام کرد که این صرافی می‌تواند به ارزش ۲۸ میلیارد دلار برسد.

اگر فضا برای عمومی شدن سهام صرافی‌ها مساعد باشد، انتظار می‌رود که صرافی‌های زیادی از برنامه‌های خود برای لیست شدن در بازار سهام پرده بردارند.

سال پرشور اتریوم

اتریوم در سال ۲۰۲۱  و در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار خبرساز خواهد بود؛ البته نه فقط به خاطر اینکه بلاک چین آن میزبان پلتفرم‌های دیفای و توکن‌های NFT است. اتریوم ۲ رسما راه اندازی شده و جامعه طرفداران آن منتظرند عملکرد این بروزرسانی‌ها را ببینند. آیا همه چیز طبق روال جلو خواهد رفت یا باید بیش از این منتظر بمانیم؟ تمام این احتمالات به ارز ETH برمی‌گردد. آیا دومین ارز دیجیتال پرقدرت دنیا می‌تواند دوباره به سقف قیمت خود برگردد؟ و آیا پیش‌بینی‌های علاقه‌مندانش در رسیدن به قیمت‌های ۲۰۰۰ و حتی ۹۰۰۰ دلار به واقعیت می‌پیوندد؟

طرح یوان دیجیتال

چین، یوان دیجیتال خود را در ۱۲ ماه گذشته با راه‌اندازی آزمایشی در شهرهای مهم خود به نمایش گذاشته است. پکن ابراز امیدواری کرد که ارز دیجیتال بانک مرکزی چین قبل از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ به صورت ملی راه‌اندازی شود. باید صبر کرد و دید که آیا این حرکت بزرگ اجرایی می‌شود یا خیر. و اینکه در فضایی که پرداخت‌ها با امثال WeChat و Alipay صورت می‌گیرند، ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) چگونه خود را تطبیق می‌دهد.

۲۰۲۱ سال دردناکی برای ریپل خواهد بود

شرکت ریپل هنوز در گیرودار شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در مورد فروش توکن‌های XRP است. این شرکت سال جدید را با تعصب روی توکن خود آغاز کرده و به طرفدارانش وعده داده است که تا آخر پای این قضیه ایستادگی خواهد کرد.

اما با وجود اینکه بسیاری از صرافی‌های معتبر، توکن XRP را از لیست خود حذف کرده‌اند و هم اینکه شکایت کمیسیون SEC طولانی شده، سال ۲۰۲۱ برای ریپل سال سختی خواهد بود. ریپل و کمیسیون SEC در فوریه (بهمن ماه) برای دادرسی قبل محاکمه رو در روی یکدیگر قرار خواهند گرفت. با توجه به موارد مشابه گذشته، این دادرسی تنها شروع یک پروسه‌ی طولانی خواهد بود.

حضور پی پال پررنگ‌تر خواهد شد

سرویس جدید پی پال (امکان خرید و فروش و نگهداری بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بیت کوین کش) پس از راه اندازی اولیه در ایالات متحده آمریکا، اکنون در دسترس جهانیان قرار می‌گیرد. صدها میلیون نفر می‌توانند به دارایی‌های دیجیتال دسترسی داشته باشند و برای خرید کالا از آن استفاده کنند. بر اساس تحقیقی از بانک سرمایه گذاری Mizuho در پی عرضه اولیه این سرویس در آمریکا حدود ۲۰% از کاربران از امکانات جدید ارزهای دیجیتال آن استفاده کرده‌اند. بدون شک آمار مشابه در ابعاد بین‌المللی باعث ایجاد شک عظیمی در این صنعت خواهد بود و سیستم پرداخت‌های جهانی را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

همیشه پیش‌بینی‌ها درست از آب در نمی‌آیند!

این مقاله را با هشداری برای خوانندگان به پایان می‌رسانیم. هر ساله هزاران پیش‌بینی که حتی با هیچ واقعیتی همخوانی ندارند ارائه می‌شود. خیلی از ایده‌هایی که می‌توانند دنیای ارزهای دیجیتال را تکان دهند هنوز از راه نرسیده‌اند. به عنوان مثال ابتدای سال ۲۰۲۰ را به یاد بیاورید که حتی اکثر ما در مورد امور مالی غیر متمرکز یا دیفای چیزی نشنیده بودیم.

منبع: کوینیت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا