مرغ تولیدی قم بیش از نیاز استان است!

گرفتاری و استرس پیداکردن مرغ نرخ دولتی امسال هم مثل پارسال در قم به وفور دیده می شود درحالی که مسئولان هم می گویندکه قم، مشکلی از بابت کمبود این محصول ندارد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ در شرایطی که قیمت گوشت قرمز با همت عالی دلالان سر سقوط قیمت ندارد و سر به فلک کشیده، برای خانواده‌های کم‌بضاعت گوشت سفید و به خصوص مرغ جایگزین مناسبی برای غذاهای گوشتی به شمار می رود. اما با گرانی مرغ این ماده غذایی از سفره‌ بسیاری از مردم هم حذف شده است. در چنین شرایطی بسیاری با گران فروشی به دنبال سود بیشتر هستند.

دو نرخی شدن قیمت مرغ مثل دلار و بنزین و… به شدت روی اعصاب مردم رفته است و مردم قم هر روز برای دریافت مرغ دولتی 20 هزار تومانی در یک ماراتن سنگین با هم و به علاوه کرونا در صفوف به هم تنیده رقابت می کنند و برای برنده شدن تنها یک ساعت و در برخی از مغازه ها یک ربع وقت دارند تا به مقصد خود برسند. عجیب تر از همه آن است که این صفوف در شهری کشیده می شود که بیشترین تولید مرغ را به شکل میانگین دارد و مازاد تولید مرغداری های آن در سالهای اخیر صدای منتقدان را هم در برخی از وجوه در آورده بود.
احمدرضا سمیعی نسب معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفت‌وگو با ایسنا گفت: قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور برای مرغ گرم تک نایلونی ۲۰هزار و ۴۰۰تومان و مرغ منجمد نیز ۱۵هزار و ۵۰۰ تومان است و فروش با قیمتی بالاتر از این دو نرخ مصوب تخلف است.
وی افزود: در قم نهادهای نظارتی بر خلاف دیگر استان‌ها بر قیمت مصوب تاکید دارند. اما دو نرخی بودن قیمت مرغ در دیگر استان‌ها در روند تنظیم بازار و نظارت و کنترل در سطح استان مشکل ایجاد کرده است.
وی بیان کرد: به اتحادیه عرضه کننده مواد پروتئینی ابلاغ شده است که به تمانی واحدهای صنفی قیمت‌های مصوب اعلام شود. در صورت مشاهده گران فروشی سهمیه قطع می‌شود و واحد صنفی پلمب می‌شود.
سمیعی نسب تصریح کرد: مشکل صف بستن مردم با تدبیری که کارگروه استان اندیشید حل شده است. قبلا مرغ فقط از طریق فروشگاه‌های بزرگ بین مردم پخش می‌شد و چون فروشگاه‌ها شناخته شده بود مردم از صبح صف می‌ایستادند تا مرغ خریداری کنند.
وی بیان کرد: هر ساله طرح نظارتی ویژه روزهای پایانی سال از ابتدای اسفند آغاز می‌شد. اما امسال به علت شرایط خاص حاکم بر بازار این طرح از ۱۵ بهمن آغاز شده است وتا ۱۵ فروردین به مدت دو ماه ادامه دارد. تمام بازرسان نیز در این طرح بسیج شده‌اند. بر اساس کالاهای اولویت‌دار بازرسی‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر انحام می‌گیرد. اقلام اساسی موادی است که در این مدت تقاضای بیشتری دارند که مرغ نیز در این دسته قرار دارد.
وی افزود: بازرسان اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی نیز در این زمینه فعال هستند. نیروهای بسیج اصناف و بسیج‌های مقاومت سطح شهر نیز کار رصد و پایش واحدهای صنفی در سطح شهر را انجام می‌دهند و در صورت مشاهده تخلف به ما اطلاع می‌دهند تا بازرسان وارد عمل شوند و با فرد خاطی برخورد کنند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: سامانه ۱۲۴ به صورت شبانه روزی در تمام سال آماده دریافت گزارش‌ها و شکایات مردمی در خصوص تخلفات اقتصادی است. این گزارش‌ها اخذ می‌شود و به افراد کد رهگیری جهت پیگیری نتیجه گزارش نیز داده می‌شود. گزارش در اختیار واحد بازرسان قرار می‌گیرد و بازرسان پس از پیگیری در صورت وجود تخلف، پرونده تخلف واحد صنفی را تشکیل می‌دهند و پرونده به تعزیرات حکومتی داده می‌شود.
وی در ادامه سخنانش گفت: این سازمان نیازمند مساعدت و همراهی مردم است. اگر مردم گزارش‌های تخلفات را منعکس کنند می‌توان هدفمندتر عمل کرد. نرخ تخلف ۱۰ درصد است و در صورت وجود گزارشات مردمی بازرسان می‌توانند به سادگی به سراغ همان بنگاه‌های اقتصادی متخلف رفته و با آن‌ها برخورد کنند. با کمک مردم می‌توان روند رسیدگی و نظارت را سریع‌تر انجام داد.
در این بخش باید به سراغ مساله تولید رفت. زیرا همیشه این بحث در قم شنیده می شود که استان دارای تولید مازاد است. پس دلیل این همه استرس مردم برای تهیه مرغ چیست؟
در این راستا مهندس علی اصغر همت معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در گفت و گو با ما اظهارکرد:جوجه ریزی ماهانه در داخل استان در سنوات گذشته ۸۰۰هزار تا ۱ملیون و ۳۰۰هزار قطعه بوده است. از ابتدای سال زیر ۱میلیون جوجه ریزی نداشتیم. بر اساس میزان نهاده دولتی که در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد تولیدات صورت می‌پذیرد و مرغ در اختیار ستاد تنظیم بازار استان قرار می‌گیرد. مرغداران گوشتی با جهاد کشاورزی همکاری خوبی دارند و میزان مصوب ستاد تنظیم بازار که روزانه ۴۰ تن است تامین می‌شود و گاهی تولیدات روزانه به ۷۰ تن هم می‌رسد.
وی بیان کرد: مشکلی که وحود دارد فرااستانی است. چون استان‌های دیگر نتوانستند مرغ به قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار وارد بازار کنند و مرغ با قیمت دولتی به دست مردم برسانند جو روانی بدی ایجاد شده است. در روزهای پایان سال تقاضا بیشتر شده است در سطح استان هیچ مشکلی در تهیه مرغ استان نداریم.
همت تصریح کرد: حدود ۵۰ تا۶۰ تن میزان مصرف مرغ داخل استان است و بقیه به خارج از استان منتقل می‌شود.  برخی فروشگاه‌ها هم که مرغ را به صورت قطعه بندی عرضه می‌کنند مرغ مورد نیاز خود را از خارج استان تامین می‌کنند. کل مرغ تولیدی استان تحویل ستاد تنظیم بازار می‌شود.
وی افزود: از ابتدای مهرماه نهاده‌های دولتی به طور کامل از طریق سامانه بازارگاه تامین می‌شود. از همان ابتدا که جوجه وارد سالن مرغداری می‌شود از طریق سامانه‌هایی که به هم متصل هستند اطلاعات به سامانه بازارگاه می‌رسد و نهاده دولتی از طریق همین سامانه به مرغداری‌ها اختصاص می‌یابد و مرغدارها از طربق همین سامانه خرید نهاده را انجام می‌دهند.
شرایط خاص اقتصادی و بیماری کرونا معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. این روزها سفره مردم کوچک‌تر شده است. گرانی و مشکلات اقتصادی گریبان‌گیر مردم است. تلاطم‌هایی که در بازار مواد غذایی اولیه مثل مرغ رخ می‌دهد زندگی عده‌ی زیادی را تحت شعاع قرار می‌دهد. وضع مقررات و قوانین درست و نظارت بر اجرای آن‌ها می‌تواند وضع امروز جامعه را بهبود ببخشد.

با این وجود که مسولان از عملکرد نظارتی خود و همچنین تولید وافر مرغ سخن می گویند باید در شهر جستجو کرد که چرا هنوز مردم برای تهیه مرغ شب عید استرس دارند؟

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا