دانش‌بنیان‌ها درخت بادام مقاوم به کم‌آبی تولید کردند

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان روشی را برای کاشت بادام عرضه کردند که در طول ۳ ماه، تنها نیاز به یک واحد آبیاری دارد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ اصغر زارعی چاهوکی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان زمینه تحقیقاتی این شرکت را در حوزه‌های گیاهان، آب و خشکسالی دانست و گفت: این واحد تحقیق و توسعه، نیازهای مختلف کشاورزان را بررسی کرد و بر اساس آن تلاش شد تا محصولات و خدمات فناورانه عرضه شود. یکی از این محصولات، طرح کاشت درخت بادام مقاوم در برابر خشکسالی و کم‌آبی است.

وی ادامه داد: درختان بادام در مناطق کوهستانی و مرتفع رویش دارند که بروز خشکسالی معضلاتی را برای این محصول کشاورزی به وجود می‌آورد، بر این اساس نوعی از کشت بادام طرح ریزی شد که به جای آنکه نیاز باشد آن را هر ۳۰ روز یکبار، آبیاری کنید، این بازه زمانی به سه ماه افزایش یافته است و این درخت در طول ۳ ماه، تنها نیاز به یک واحد آبیاری دارد.

زارعی با بیان اینکه این نوع از کشت با استفاده از بسترسازی مناسب برای کاشت نهال بادام صورت می‌گیرد که باعث می‌شود آب کمتری هدر رود، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از محصولات این شرکت، گیاه دارویی “کور” است. این گیاه بسیار مفید در همه مناطق از جمله حاشیه کویر، زمین‌های سنگلاخی و دیگر زمین‌های ناهموار، امکان رویش دارد.

بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی ریاست جمهوری، وی اضافه کرد: این گیاه دارویی در موارد مختلفی از جمله در صنایع غذایی کاربرد دارد و از ظرفیت صادراتی خوبی برخوردار است. در آینده نیز تلاش داریم تا محصولات بیشتر و متنوع‌تری را به سبد محصولات این شرکت اضافه کنیم.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا