۴۰ درصد فرش صادراتی از دست بافته‌های زنان عشایری است

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور، دست بافته‌های زنان عشایری است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ شاهپور علائی مقدم  در بجنورد، با اشاره به اینکه در بخش صادرات رسمی عشایر توسط اتحادیه ها و انجمن ها آماری وجود ندارد، بیان کرد: صادرات غیر مستقیم وجود دارد که بخش اعظم آن مربوط به صنایع دستی عشایری محصول زنان عشایری است و در حال حاضر از کل مجموعه شرکت هایی که به خارج از کشور فرش صادرات می کنند، ۴۰ درصد صادرات فرش، دست بافته های زنان عشایری است.

وی افزود: اما عشایر از این کار سود و منفعت مناسبی به دست نمی آورند و بیشترین سود به دست واسطه ها و شرکت‌های صادر کننده می‌رسد.
وی در خصوص افزایش ۳۰ درصد حقوق معلم های عشایری، گفت: معلم های عشایری به علت سختی کار و تدریس در موقعیت های دشوار شرایط ویژه‌ای را برای تدریس دارند و از همین جهت برای حمایت از معلمین جامعه عشایری ۳۰ درصد حقوق معلم های عشایر افزایش پیدا کرد.
علائی مقدم با تاکید بر اینکه ۱.۴  درصد جمعیت عشایری کشور را عشایر خراسان شمالی تشکیل می‌دهند، بیان کرد: جمعیت عشایری کشور یک میلیون و دویست هزار نفر است و حدود ۱۸ هزار عشایر در خراسان شمالی حضور دارند.
رئیس سازمان امور عشایری در خصوص بازدید از منطقه مراوه تپه، بیان کرد: برای رسیدگی به امور عشایر این منطقه در سال گذشته دفتری مستقر شد که یکی از درخواست های مهم عشایر استان موضوع آرد بوده است و در این سفر هماهنگی های لازم برای دریافت تسهیلات کم بهره ویژه عشایر استان خراسان شمالی انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه برای عشایر خراسان شمالی و استان گلستان حدود دو میلیارد تومان جهت ارائه تسهیلات کم‌بهره در نظر گرفته شد، ادامه داد: پروژه تامین آب سالم برای عشایر در این بازدید مورد توجه قرار گرفت که با انجام این پروژه دو هزار نفر از عشایر از آب سالم برخوردار می شوند.
علائی مقدم با تاکید بر اینکه پکیج و پنل های خورشیدی در بین عشایر خراسان شمالی و استان گلستان توزیع می‌شود، تصریح کرد: توزیع پکیج ها و پنل های خورشیدی در بین عشایر تا ۹۰ درصد بلاعوض است و در این منطقه ۲۰۰ پکیج خورشیدی از سوی اداره امور عشایری دو استان خراسان شمالی و گلستان، توزیع خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه سهمیه نفت عشایر از ۵۰ لیتر به ۱۲۰ لیتر افزایش پیدا کرد، ادامه داد: سهمیه آرد هر عشایر به ۱۲ کیلوگرم افزایش پیدا کرد و کمک هزینه‌ای جهت حمل آرد و سوخت نیز به عشایر اختصاص پیدا کرد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور در خصوص سهمیه عشایر خراسان شمالی در کمک هزینه حمل آرد و سوخت، بیان کرد: ۶۵۰ میلیون تومان یارانه حمل آرد و سوخت برای عشایر خراسان شمالی در نظر گرفته شده است.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا