۱۴۳۷ واحد صنعتی تعطیل به چرخه تولید کشور بازگشت

بوشهر- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با کمک استانداران، ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید و بخش خصوصی یکهزار و ۴۳۷ واحد صنعتی تعطیل کشور به چرخه تولید کشور بازگشت.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  علی رسولیان روز چهارشنبه در آیین پایانی یکصد و دهمین پروژه توسعه خوشه‌های کسب و کار کشور در بوشهر افزود: طرح کلینیک کسب و کار و توجه به واحدهای راکد و نیمه تعطیل امسال به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه ۵۰۰ مشاور در شهرک‌های صنعتی برای تحقق این مهم بکار گرفته شدند.

وی بیان کرد: با بکارگیری این شمار مشاور از یکهزار و ۵۰۰ واحد صنعتی تعطیل هدف گذاری شده، یکهزار و ۴۳۷ واحد فعالیت خود را از گرفتند.

رسولیان ادامه داد: برای واحدهای در تملک بانک‎‌ها نیز از طریق ظرفیت بخش خصوصی و تقویت زنجیره تولید بازگردانی آنها به چرخه تولید به عنوان یک موضوع اولویت دار در دستور کار است.

وی ادامه داد: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناوری که برای نخستین بار در کشور تولیداتی انجام می‌دهند را به صورت یک اولویت مهم دنبال می‎‌کند.

رسولیان در ارتباط با خوشه‏‌های صنعتی نیز اظهار داشت: بحث خوشه‌های صنعتی مهم و امتحان پس داده در سطح دنیا است که با این مدل زنجیره تولید تکمیل و فرایندهای فروش و صادرات مدیریت می‌‎شوند که کشورهای کره جنوبی و سنگاپور نمونه موفق این رویکرد است.

وی گفت: اگر با فرهنگ سازی درست و الگوسازی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود با توجه به وجود تمامی اجزا تولید درکشور و فعالیت خوشه‌‏ها اشتغال بسیار خوبی در کشور ایجاد خواهد شد.

رسولیان ادامه داد: امیدواریم با نگاه جدیدی که در این بخش حاصل شده بتوان همه ۵۲۶ خوشه را عملیاتی و اجرایی کرد که این مهم نیازمنن حمایت تمامی مدیران از جمله استانداران است.

وی افزود: دو چالش مهم فراروی بخش صنعت، تحریم و بیماری فراگیر کرونا است که چالش کرونا نه تنها ایران بلکه همه کشورها با آن مواجه هستند که براثر آن رشد اقتصادی عمده کشورها منفی و تنها شمار کمی موفق به رشد اقتصادی مثبت شدند.

رسولیان گفت: با فشار ناشی از کرونا و تحریم‌‏های ظالمانه دشمنان قصد داشتند ایران را زمین گیر کنند ولی با این وجود نتیجه عکس گرفتند و ایران در حوزه تولید خودکفا و محکم تر شده‌است.

وی یادآور شد: با وجود ۲ چالش جدی تحریم و کرونا تولیدات داخلی کشور امسال رشد ۷ درصدی تجربه کرد و ۲ هزار و ۳۷ واحد در شهرک‌های صنعتی کشور راه‌اندازی شد و اشتغال این شهرک‏‌ها نیز ۳۳ درصد افزایش یافته است.

رسولیان گفت: بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ قراداد برای واگذاری زمین با فعالان اقتصادی امضا شد که این میزان بیش از ۲ برابر سال گذشته است.

وی عنوان کرد: تقاضا برای سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافته است و با محور قراردادن بخش خصوصی و مردم باید توسعه صنعتی افزایش و بروکراسی در سازمان صمت کاهش یابد که بخشی از این مهم افزایش اختیار استان‌ها است تا شرایط بهتری را تجربه کنیم.

رسولیان اظهار داشت: محدودیت در واردات کالاهای غیرضرور و حمایت از داخلی سازی بخش عمده مواد اولیه در کشور از اولویت‏‌های مهم در حوزه سازمان است زیرا توسعه صنعتی می‌تواند بسیاری از سخت‌های کشور را کاهش دهد.

وی افزود: در این ارتباط تامین زیرساخت، مکان و شرایط لازم برای فعالیت بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است که باید تلاش کرد در تعامل با استان‌ها و دستگاه‌های خدماتی مانند آب، برق و غیره و کمک سازمان مدیریت برنامه ریزی زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند.

رسولیان بیان کرد: تفاهماتی نیز با برق منطقه‌ای و سازمان مدیریت برنامه ریزی در دست اجرا است که برق شهرک‌های صنعتی تامین شود.

وی افزود: همچنین با مصوبه دولت تخفیف ۴۰ درصدی برای هزینه آب واحدهای شهرک‌ها گرفته شده‌است و کسانی که برای تولید وارد شهرک‌های صنعتی می‌شوند در قالب سامانه تحت رصد هستند تا مشکل آنها در سطح استان و ملی پیگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا