چین بزرگترین قرارداد تجارت آزاد جهان را تصویب کرد

وزیر بازرگانی چین اعلام کرد که قرارداد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) که بزرگترین قرارداد تجارت آزاد جهان محسوب می شود، سه ماه زودتر از موعد در کنگره ملی خلق (مجلس این کشور)، تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین اعلام کرد که قرارداد مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) که بزرگترین قرارداد تجارت آزاد جهان محسوب می شود، سه ماه زودتر از موعد در کنگره ملی خلق (مجلس این کشور)، تصویب شد.

وی از سایر کشورهای عضو خواست هر چه زودتر این توافق نامه را تصویب کنند و به روزنامه “ساوث چاینا مورنینگ پست” گفت: هرچه زودتر این توافقنامه لازم الاجرا شود، مردم کشورهای عضو نیز زودتر از منافع آن بهره مند می شوند.

این توافق تجاری که 15 کشور عضو آن هستند در اواسط ماه نوامبر منعقد شد. این بزرگترین توافق نامه تجارت آزاد جهان است و شامل 10 عضو انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه آن)، به علاوه چین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند می شود.

توافقنامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای (RCEP) 60 روز پس از تصویب توسط شش کشور عضو آسه آن و سه کشور غیر عضو آسه آن به اجرا در خواهد آمد.

به گفته هه پینگ، استاد سیاست بین الملل در دانشگاه فودان در شانگهای، تصویب سریع این توافق توسط دولت چین اقدامی برای ایجاد انگیزه در سایر کشورها برای تسریع رویه های قانونی آن است.

توافقRCEP  که برای اولین بار در سال 2011 پیشنهاد شد، ظرف 20 سال 90 درصد تعرفه واردات بین کشورهای امضا کننده را حذف می کند.

همچنین قوانین مشترکی برای تجارت الکترونیکی، تجارت و مالکیت معنوی ایجاد خواهد کرد. این بلوک اقتصادی جدید نماینده حدود یک سوم تولید ناخالص داخلی و همچنین جمعیت جهان است.

این اولین توافقنامه تجارت آزاد خواهد بود که شامل چین، ژاپن و کره جنوبی است که به ترتیب اولین، دومین و چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا هستند.

هند که در ابتدا یکی از شرکای این توافق بود، از شرکت در مذاکرات امتناع ورزیده است چرا که نگران است با گشودن بازار خود باعث رشد کسری تجاری با چین می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا