گرانی اجناس شب عید مردم را تماشاچی کرده است

گروه استان‌‌ها ــ درحالی‌که تا عید نوروز کمتر از یک‌هفته زمان باقی است مردم در تکاپوی تهیه ملزومات شب عید هستند اما بازار آجیل کساد است و مردم بیشتر تماشاچی قیمت‌های بالای اجناس هستند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  از  بیرجند، روزشمار نوروز به صدا درآمده است و برگ‌های تقویم خبر از آمدن فصل بهار را می‌دهند بهاری که امسال کرونا  و گرانی را با خود یدک می‌کشد.

مردم خود را برای استقبال بهار آماده می‌کنند بازارها شلوغ است اما مردم بیشتر بیننده هستند تا خریدار. شب‌های منتهی به عید نوروز برای مردم و شهروندان همیشه با شور و اشتیاق همراه بوده اما امسال مسائل اقتصادی این مهم را تحت الشعاع قرار داده است.

بازار شلوغ است و اغلب مردم به صورت خانوادگی به بازار آمده‌اند، برخی از مردم در حال خرید و برخی دیگر تنها نظارگر قیمت‌ها هستند.

یکی از فروشندگان معتقد است امسال عید اگر چه به سبب گرانی و کرونا مشتری بازار کمتر است اما کاسبان چندان در صدد تهیه اجناس جدید نیستند و بیشتر آنچه در ویترین‌ها مشاهده می‌کنید از گذشته است.

وی گفت: امسال اجناس بسیار گران شده است. بازار کیف و کفش و لباس به شدت کاهش مشتری دارد. از آنجا که مشتری کم داریم و می‌ترسیم تعطیلات و قرنطینه دوباره کار و کاسبی را تعطیل کند و چک‌ها برگشت بخورد از خرید و سفارش جنس جدید خودداری کرده‌ایم. هر چه جنس از گذشته داریم راهی بازار کرده‌ایم تا به فروش برسد اما همین اجناس هم مشتری چندانی ندارد.

روزها و ساعات پایانی سال 99 همراه با بیماری کرونا سخت‌تر از گذشته می‌گذرد. نرخ‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند و فروشنده و خریدار از این آشفته بازار گلایه دارند. بازار آجیل و خشکبار شب عید اگرچه مانند سابق نیست اما برقرار است و مشتری خود را دارد.

آجیل از جمله اقلامی است که تقاضا برای خرید آن در روزهای منتهی به آغاز سال نو افزایش می‌یابد و جزو اولویت‌های پذیرایی ایام نوروز ایرانیان بوده و هست؛ اما در چند سال اخیر افزایش قیمت‌ها کم‌کم نقش این کالای خوش آب و رنگ را در پذیرایی اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمرنگ کرد و امسال با وجود قیمت‌های بی سابقه در این بازار، بسیاری از افراد جامعه به فکر حذف آجیل از سفره پذیرایی خود افتاده‌اند.

مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم حاکم از آن است که آجیل هم با توجه به قیمت‌های نجومی که دارد این روزها بازار خوبی ندارد.

یکی از فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: سال گذشته مقدار زیادی از آجیل‌های خریداری شده در انبار ماند و با تعطیلی پیش آمده متحمل خسارت شدم امسال همه مغازه‌دارانم از کمبود مشتری و اینکه قیمت‌های بالا سبب کاهش خرید مردم شده گلایه دارند.

این فروشنده گفت: آجیل معمولی 105 تا 110 هزار تومانی قیمت می‌شود و آجیل درجه یک بالای 150 هزار تومان به فروش می‌رسد. هر کیلو پسته در ارقام مختلف بین 180 تا 250 هزار تومان است و قیمت دیگر خشکبار مانند نخودچی، بادام زمینی به بالای 50 و 100 هزار تومان می‌رسد.

یکی از شهروندان که دست به جیب برده تا پول یک کیلو آجیل را حساب کند به خبرنگار تسنیم گفت: اگر چه دید و بازدیدی نیست اما برای همان جمع خانواده و سفره هفت سین اندک آجیلی تهیه می‌کنم.

وی افزود: قیمت‌ها بسیار بالاست و هر کسی توان خرید ندارد. بیشتر افراد سعی در رفع مایحتاج ضروری دارند.

فروشنده‌ هم اظهار داشت: امسال میزان کمی تخمه، آجیل و خشکبار برای عید سفارش دادم چون قیمت‌ها بالاست و همان اندک مشتری هم از نرخ‌ها گلایه‌مند هستند.

وی گفت: امسال از ترس اینکه اجناس روی دستم بماند و خراب شود فقط چند بسته 10 کیلویی آجیل سفارش دادم و در طول سال میزان بار سفارش داده شده برای فروشگاه را کم کرده‌ام چرا که مشتری‌ها به شدت کم شده‌اند.

یکی از شهروندان هم با گلایه از افزایش قیمت‌ها و عدم نظارت‌ها به خبرنگار تسنیم گفت: در این اوضاع اقتصادی که مردم از نظر معیشتی تحت فشار هستند کمتر کسی به سراغ خرید آجیل می‌رود.

رئیس اتحادیه خواروبار فروشان بیرجند نیز در پاسخ به اینکه استقبال مردم از خرید آجیل برای نوروز 1400 تاکنون چگونه بوده است گفت: مردم هنوز به قطعیت نمی‌دانند نوروز امسال مهمانی و دورهمی را به واسطه شیوع کرونا خواهند داشت و یا خیر از این رو تاکنون بازار خوبی برای خرید آجیل و خشکبار شب عید نداشته‌ایم.

شریف افزود: مردم هنوز اقدامی برای خرید آجیل شب عید نداشته باشند و از طرف دیگر فشارهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نیز بر این موضوع تأثیر گذاشته است.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا