پرداخت ۱۳۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید

تهران- ایرنا- مطابق آمارهای منتشر شده وزارت صنعت معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۱۳۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال تسهیلات در قالب پروژه رونق تولید پرداخت شد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد، این میزان تسهیلات که بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در راستای اقتصاد مقاومتی می‌توانند از آن استفاده کنند، به چهار هزار و ۷۷ واحد تولیدی پرداخت شده است.

برای دریافت این تسهیلات تعداد ۱۴ هزار و ۵۰۶ نفر ثبت‌نام کرده بودند که ۹ هزار و ۸۳ نفر از آنان به بانک معرفی شدند.

تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه

در همین راستا، در قالب تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در ۱۱ ماهه امسال بیش از ۷۰ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

برای دریافت این تسهیلات ۲ هزار و ۸۳۲ نفر ثبت‌نام انجام شد و یک‌هزار و ۲۷۳ نفر به بانک‌ها معرفی شدند، اما در نهایت تسهیلات یاد شده به یک‌هزار و ۱۴۲ نفر پرداخت شد.

برپایه این گزارش، از ابتدای اسفند ۹۷ تا پایان بهمن‌ماه امسال نیز مبلغ ۸۵ هزار و ۳۳۳ میلیارد ریال تسهیلات به یک‌هزار و ۴۱۷ واحد در قالب تبصره ۱۸ پرداخت شده است.

به گزارش ایرنا، برنامه تولید و اشتغال (موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور) از اسفند ماه ۹۷ پس از انعقاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت با سازمان برنامه و بودجه کل کشور، ابلاغ دستورالعمل‌های اجرایی مربوطه، انعقاد قرارداد عاملیت با بانک‌ها و پیاده‌سازی فرآیند اعطای تسهیلات از طریق سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت وارد فاز اجرایی شد.

سقف منابع مورد نیاز این برنامه ۲۰۱ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال تعیین شده است.

صندوق توسعه ملی به همین منظور تاکنون طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ به میزان ۵۵ هزار و ۲۰۰ میلیون ریال نزد بانک‌های عامل طرف قرارداد سپرده‌گذاری کرده که در تلفیق با منابع داخلی بانک‌ها (۵۰ درصد منابع صندوق و ۵۰ درصد منابع بانک‌ها)، منابع ایجاد شده برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به مبلغ ۱۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی برنامه ذکر شده توسط وزارت صنعت، کمیته‌های بررسی و کارگروه‌های استانی تشکیل و اقدام‌های لازم به منظور ثبت درخواست متقاضیان تسهیلات و بررسی و معرفی واجدان شرایط به بانک‌های عامل در دستور کار قرار گرفت.

 

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا