دولت ۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر کرد

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار،رقم اوراق خزانه منتشر شده از سوی دولت را ۸۰هزار میلیارد تومان در سال جاری عنوان کرد و گفت: برخی شرکتهای بزرگ بورسی اوراق سهام اجاره‌ای منتشر کردند.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه کمیته فقهی سازمان بورس با ترکیب ۵ نفر صاحب نظر در فقه، یک حقوقدان و یک اقتصاددان و دو نفر از فعالان بازار سرمایه از سال ۱۳۸۶ تشکیل شده، گفت: این کمیته تاکنون ۲۲۴ جلسه تشکیل داده و در سال جاری تقریباً هر دو هفته یک بار و در مجموع ۲۱ نشست کمیته فقهی برگزار شده که در آن، مصوبات ابزارهای مالی اسلامی جدیدی طراحی و به تصویب رسید.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این ابزارها بازار سرمایه را عمق بخشیده و منافع ابزارهای مالی بصورت ملی هم استفاده شد و از جمله دولت امسال ۸۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر کرد.

وی از استفاده دولت از اوراق مرابحه عام برای تأمین مالی خریدهای خود خبر داد و گفت: شرکت‌های غیر دولتی هم استفاده زیادی از این ابزارها کردند.

حجت الاسلام مصباحی مقدم طراحی ابزارهای مالی جدید تحت عنوان اوراق منفعت مبتنی بر عوارض آزادراه‌ها، اوراق مرابحه تأمین مالی فعالیت‌های پیمانکاری برای خرید و فروش کالا با دارایی پایه فعالیت پیمانکاری، پذیره نویسی اوراق مرابحه به کسر که قیمت آن پایین‌تر از قیمت اسمی قرار گیرد، اوراق سلف برای تأمین مالی بخش مسکن مشابه تأمین مالی اوراق سلف گندم، خودرو و امثال آن به شرط تعیین قیمت قطعی در سررسید مشخص شده، و اوراق منفعت برای تأمین مالی شرکت ملی نفت ایران برای استخراج میادین گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی را از جمله مصوبات کمیته فقهی سازمان بورس اعلام کرد.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس، اجازه انتشار ۳ هزار میلیارد تومان اوراق منفعت به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، اجازه انتشار اوراق گواهی صرفه جویی انرژی به وزارت نیرو، اجازه انتشار اوراق بیمه اتکایی به بیمه ایران و تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی با هدف جلوگیری از زیان سرمایه‌گذاران خرد را از دیگر فعالیت‌های کمیته فقهی بورس عنوان کرد و گفت: با صدور مجوز انتشار اوراق مرابحه عام با سود شناور نیز بدلیل اینکه طبق نظر فقهی اکثر مراجع تقلید باید نرخ سود در ابتدای عقد قرارداد معلوم باشد مخالفت شد.

وی بررسی و جایگزینی دارایی پایه در قراردادهای آتی کالا برای پوشش ریسک نوسانات قیمت و همچنین تبیین ماهیت سهام از نظر فقهی را از دیگر اقدامات کمیته فقهی بورس در سال ۹۹ برشمرد و افزود: با تببین ماهیت فقهی بورس، امکان اجاره دادن سهام به سهامداران فراهم شد و شرکت‌های بزرگی در بورس در سال جاری از این امکان استفاده و برخی از شرکتها، از این محل اوراق سهام اجاره‌ای منتشر کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا