۶.۱ میلیارد دلار تفاهمنامه برای اجرای اقتصاد مقاومتی به امضا رسید

تفاهم‌نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با پنج شرکت‌ برتر تولیدی در نخستین گام از اجرای طرح «اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر» به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار امضا شد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  در آیینی با حضور علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت، طرح «اقتصاد مقاومتی با شرکت‌های برتر» به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار به ابتکار وزارت صنعت و با امضای تفاهم‌نامه بین این وزارتخانه و پنج شرکت‌ برتر تولیدی در نخستین گام اجرایی شد.

به گفته «سعید زرندی» معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، این تفاهم‌نامه‌ها شامل ۶۲ پروژه در زمینه معدن و صنایع معدنی، صنایع غذایی، ماشین‌سازی و صنایع پالایشگاهی است.

به گفته این مقام مسوول، هدف از تنظیم و امضای این تفاهم‌نامه‌ها ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و تشویق بنگاه‌ها برای توسعه و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی‌های داخلی است.

وی ادامه‌داد: به این منظور از بین ۱۲ هزار بنگاه اقتصادی با اشتغال بیش از ۱۰ نفر، برپایه شاخص‌های مختلف مانند اشتغال، صادرات و ارزش افزوده، تعداد ۱۰۰ شرکت برتر شناسایی و انتخاب شده‌اند که از این تعداد ۳۹ شرکت در بخش پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی، ۲۱ شرکت در حوزه غیرفلزی، ۲۰ بنگاه در حوزه معدن و صنایع معدنی و ۲۰ بنگاه نیز در بخش ماشین‌سازی و نیرومحرکه فعالیت دارند.

زرندی گفت: امروز پنج شرکت چادرملو، ماشین سازی اراک، آلومینیوم المهدی، نفت سپاهان و شیرین عسل، در گام نخست حدود ۶.۱ میلیارد دلار موضوع تعریف کرده‌اند.

وی بیان‌داشت: برای تامین منابع مالی نیز از ظرفیت بازار سرمایه، منابع بانکی، آورده بنگاه‌ها، منابع صندوق توسعه ملی و جلب مشارکت سایر بنگاه‌های برتر استفاده خواهد شد.

معاون وزیر صنعت تاکید کرد: در سال‌های گذشته سرمایه گذاری در کشور رشد داشته، اما متناسب با تورم و استهلاک نبوده است.

وی ادامه‌داد: در این تفاهم‌نامه به دنبال تکمیل زنجیره ارزش، بهبود تراز تجاری کشور، نوسازی ماشین آلات، توسعه فناوری‌های نوین، حرکت به سمت تنوع محصولات و ورود به بازارهای جهانی هستیم.

زرندی تصریح‌کرد: هرچند برای توسعه نیازمند بنگاه‌های بزرگ هستیم، اما در عین حال سیاست جدی ما توسعه بنگاه‌های متوسط و کوچک نیز هست.

وی اظهار داشت: آینده کشور از آن تولید بر محور فناوری است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا