سرانه مصرف لبنیات باز کاهش یافت

یک مقام مسئول گفت: هم اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در کشور ما ۵۰ تا ۶۰ کیلو است که متاسفانه نسبت به سال‌های اخیر کاهش داشته است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ علی احسان ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونی‎های لبنی  با انتقاد از فاصله چشمگیر متوسط سرانه مصرف لبنیات با دنیا اظهار کرد: هم اکنون متوسط سرانه مصرف لبنیات در دنیا ۱۸۰ کیلو و در کشور ما ۵۰ تا ۶۰ کیلو بوده که متاسفانه نسبت به سال‌های اخیر کاهش داشته است.

او سرانه مصرف لبنیات در سال ۸۹ را ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم اعلام کرد و افزود: سیاست گذاری دولت و عدم حمایت از تولید منجر به کاهش سرانه مصرف لبنیات شد، به عنوان مثال بخشی از اختیارات را به وزارت جهاد کشاورزی دادند که معاون صنایع وزارت جهاد درخواست آزادسازی شیرخشک بی رویه را داده که این امر منجر به کاهش سرانه مصرف شیرخام شده است.

ظفری ادامه داد: بنابر آمار معاونت امور وزارت جهاد سالیانه ۱۰ میلیون تن و به اعتقاد صنعت ۷ تا ۸ میلیون تن شیرخام تولید می‌شود که ۶ میلیون تن آن جذب صنعت می‌شود، اما با فرض درست بودن آمار وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن شیرخام با احتساب جمعیت ۸۵ میلیون نفر امکان رسیدن سرانه مصرف میانگین جهانی وجود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرایط صادرات شیرخشک را نداریم، گفت: شیرخشک محصولی است که قابلیت فرآوری آن وجود دارد و تنها اتخاذ تصمیمات نادرست مبنی بر صادرات بی رویه شیرخشک، شرایط را دشوار کرده است و با استمرار این روند کار به جایی می‌رسد که سرانه مصرف از این رقم‌ هم کمتر می‌شود.

او درباره راهکار تحقق رسیدن سرانه مصرف به اهداف برنامه هفتم توسعه بیان کرد: دولت تنها باید نظاره گر باشد چرا که مداخله و امضاهای طلایی دولت مانع اجرای سیاست‌های کلان شده است و همواره امیدواریم روزی برسد که با افزایش قدرت خرید و سرانه مصرف لبنیات به متوسط دنیا، سرانه مصرف دارو در کشور کاهش یابد.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات یکی دیگر از راهکارهای کاهش سرانه مصرف لبنیات محسوب می‌شود، گفت: دولت نیازهای اصلی شهروندان را باید اولویت بندی کند و به عبارت دیگر زمانی که ارزش افزوده از واحدهای تولیدی گرفته می‌شود، باید از این طریق مردم‌ مورد حمایت قرار گیرند، در غیر این صورت امکان خرید لبنیات با نرخ تمام شده تولید وجود ندارد.

او در پایان با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارمندی و کارگری جوابگوی هزینه‌های تولید نیست، تصریح کرد: با وجود تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی حقوق جوابگوی گرانی‌ها نیست، از این رو دولت برای کل جامعه هدف باید یارانه لبنیات تخصیص دهد تا محصول نصف قیمت به دست تولیدکننده برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا