صادرات ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی از قصرشیرین به عراق

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرزی قصرشیرین از صادرات ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (میوه و تره‌بار) از مرزهای خسروی و پرویزخان به عراق در سال گذشته خبر داد.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ «مراد محمودیان‌فر» روز دوشنبه افزود: این محصولات شامل پیاز، گوجه فرنگی، سیب درختی، هندوانه، سیب زمینی، خربزه و سایر محصولات کشاورزی است که به اقلیم کردستان عراق و حوزه حکومت مرکزی کشور عراق صادر شده است.

وی اظهار داشت: از مجموع محصولات صادر شده، پیاز با ۱۴۵ هزار و ۷۸۸ تن، گوجه فرنگی با ۱۴۳ هزار و ۵۳۰ تن، سیب درختی با ۱۲۵ هزار و ۳۵۲ تن، هندوانه با ۸۵ هزار و ۳۴۷ تن، سیب زمینی با ۵۹ هزار و ۶۸۷ تن و خربزه با ۵۲ هزار و ۲۴۳ تن بیشترین محصولاتی بوده که از مرزهای قصرشیرین به عراق صادر شده است.

مدیر جهاد کشاورزی قصرشیرین در ادامه گفت: همه محصولات کشاورزی صادراتی در قرنطینه نباتی مرزهای پرویزخان و خسروی مورد آزمایش قرار گرفته و پس از تایید نهایی با بهترین کیفیت به عراق و اقلیم کردستان صادر می شود.

محمودیان‌فر ادامه داد:  کارشناسان جهاد کشاورزی مستقر در قرنطینه های نباتی خسروی و پرویزخان کار صدور گواهی قرنطینه ای جهت صادرات را انجام می دهند.

وی اضافه کرد: همچنین در ایام نوروز امسال در مجموع سه هزار و ۶۰۰ کامیون انواع محصولات کشاورزی از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر شده که از مجموع این محصولات یک هزار و ۶۸۰ کامیون آن گوجه فرنگی بوده که با نظارت دقیق کارشناسان قرنطینه گیاهی پس از بازدید، تایید و صدور گواهی بهداشت به عراق صادر شد.

صادرات ۵۴درصد کالای غیرنفتی ایران به عراق از پرویزخان

پرویزخان در شهرستان قصرشیرین که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد، در سال ۸۶ به مرز رسمی تبدیل شد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا