مرغداری‌ها بنگاه های اقتصادی هستند و خیریه نیستند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نباید از جیب تولیدکنندگان یارانه داد گفت: مرغداری نیز مانند کارخانه فولاد، بنگاه اقتصادی است و هر دو باید اقتصادی باشند، نمی‌توان محصول آنها را به صورت دستوری زیر قیمت تمام شده خرید.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛ سیدجواد ساداتی نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص دلایل مشکلات کمبود مرغ در بازار اظهار داشت:‌نقش اصلی افزایش قیمت مرغ، نرخ دستوری آن بود؛ وقتی قیمت تمام شده مرغ 17700 تومان تمام می شود اما با قیمت دستوری می خواهیم 14400 تومان خریداری شود منجر به این مشکلات خواهد شد.

وی افزود:مرغداری و کشاورزان بنگاه های اقتصادی هستند و  خیریه نیستند؛هیچ تفاوتی میان کشاورزی و کارخانه ای که فولاد تولید می کنند نیست و هردو باید اقتصادی باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد به دلیل اینکه مرغدار غذای مردم را تولید می کند نباید توقع داشت که محصول آنها زیر قیمت تمام شده عرضه شود؛ این امر باعث تعطیلی تولید و گرانی مرغ در بازار می شود.

وی تصریح کرد: برخورد دستوری با مردم غلط است؛ وقتی محصولات کشاورزی را که کشاورز ماه‌ها برای آن زحمت کشیده است، دستوری می‌کنیم و در سطحی تنظیم می‌کنیم که  کشاورز نه تنها سود نمی‌برد که سود کارش را هم در دست دلالان و واسطه‌گران می‌بیند، در واقع از جیب مردم به خودشان یارانه داده‌ایم؛ این نتیجه برخورد دستوری و عدم تدبیر است.

بنابر این گزارش با وجود اینکه قیمت نهاده های دامی و سایر هزینه های تولید در سال گذشته افزایش یافت اما قیمت مرغ  تغییری نکرد، این امر منجر به کاهش انگیزه برای تولید کنندگان شد؛ این موضوع و مشکلات چند ماه تامین نهاده ها، وضعیت تولید مرغ و تخم مرغ در کشور را با مشکل رو به رو کرد.

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا