متقاضیان مسکن مهر دهدشت عید ۱۴۰۰ شیرین کام می شوند

نبض تجارت – تلاش های دولت دوازدهم برای سامان دادن به زیرساخت های آب ، برق و فاضلاب در مسکن های مهر در سراسر کشور یکی پس از دیگری به بار نشست و با برنامه ریزی مسئولان استانی و شهرستانی ، مسکن مهر ۹۱۲ واحدی دهدشت تکمیل و کام متقاضیان در آغاز سال جدید شیرین می شود.

به گزارش ایرنا، ساماندهی پروژه های پراکنده و نیمه تمام مسکن مهر هرکدام با وضعیت و مشکلات خاص در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد مشکلی بوده که در سطح ملی دولت یازدهم و دوازدهم با آن مواجه بوده است.

وجود حجم گسترده طرحهای مسکن مهر ،کم بودن متقاضی از یک سو و محدویت منابع مالی دولت برای اتمام باعث شده است  طرح مسکن مهر در استانهای محروم به مشکل بخورد.

ایجاد نشدن زیرساختهای فرهنگی، آموزشی ،راه، حمل و نقل و فضای سبز از جمله مشکلاتی بوده که دولت در طرح مسکن مهر با انها مواجه بوده است.
طرح ۹۱۲ واحدی مسکن مهر دهدشت  به عنوان یکی از پروژه های کاربردی دولت برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم به خصوص قشر محروم جامعه هر چند در سالهای گذشته به کندی پیش رفت ولی با تدبیر دولت مردان همه واحدهای ان تا پایان سال جاری تکمیل و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

هر چند مدیریت های چندگانه طرح مسکن مهر از چالش های مهم در نحوه اجرا بود که دولت فعلی به خوبی این موضوع را ساماندهی کرد و اکنون با مدیریت و نظارت مسکن راه و شهرسازی تحت یک مدیرت واحد قرار گرفته است.
تکمیل و به فرجام رساندن مسکن مهر با انبوهی از نارسایی ها بدون شک برگ برنده ای برای دولت و با برنامه ریزی های مسئولان استانی و شهرستانی اقدام ها و گام های مثبت و امیدوارکننده ای نسبت به ساماندهی و واگذاری واحدهای مسکن مهر تا پایان سال جاری در این شهرستان اندیشیده شده است.

رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه با اشاره به اینکه ۱۵۰ واحد از مسکن مهر دهدشت در سال‌های گذشته به متقاضیان واگذار شد ، گفت: مابقی واحد ها با برنامه ریزی و پشت کار مسئولان تا پایان سال جاری به متقاضیان واگذار خواهد شد.

اردشیر قاسمی با اشاره به معرفی پرونده ۴۵۰ متقاضی به بانک برای قسط بندی بازپرداخت وام ها، بیان کرد: از این تعداد ۱۳۱ متقاضی کار قسط بندی وام خود را انجام داده و سهم آورده خود را پرداخت کرده اند.

وی بسته شدن پرونده این طرح را منوط به همکاری و مشارکت بیش از پیش مردم در پرداخت سهم آورده خود اعلام کرد و گفت: در صورتی که مردم سهم اورده خود را پرداخت کند کلید واحدها قبل از پایان سال به انها واگذار خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: بدون شک بسیاری از چالش ها و مشکلات فراروی طرح مسکن مهر در دهدشت به موضوع کوتاهی متقاضیان در پرداخت سهم آورده خود مربوط می شود.

مهدی مظفری از متقضیان مسکن مهر با اشاره به پرداخت بخشی از سهم پرداختی خود به بانک گفت: سخت گیری بانکها در قسط بندی یکی از مشکلات اساسی متقاضیان است.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح قسط بندی، باید متاضیان علاوه بر سند خانه یک ضامن معتبر نیز معرفی کند که بسیار مشکل است. در صورت حذف ضامن از سوی بانک متقاضیان برای پرداخت مابقی سهم اورده خود مشکل ندارند.

یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر دهدشت گفت: باتوجه به هزینه هنگفتی که برای اجرای پروژه های مسکن مهر در این شهرستان صرف شد نیاز است مسوولان دستگاه های اجرایی نظارت بیشتری داشته باشند.
کریم فتاحی محوطه سازی نامناسب برخی واحدها، دوری مسکن مهر از مرکز شهر و نامناسب بودن جاده دسترسی برای رفت و آمد در واحدهای مسکن مهر این شهر را از مشکلات این طرح اعلام کرد.

رئیس شرکت برق ناحیه کهگیلویه گفت: پروژه روشنایی مسکن مهر دهدشت با بیش از سه میلیارد ریال اعتبار اجرا شد.مهرداد تابش نژاد اظهار داشت: در این طرح پنج اصله پایه فشار متوسط بتنی و ۳۳ پایه فشار ضعیف احداث شد.

وی بیان کرد: ۱۱۰ متر نیز شبکه فشار متوسط و یکهزارو ۸۱۰ متر شبکه فشار ضعیف جهت روشنایی محوطه واحدها نصب شد.

تابش نژاد تصریح کرد: ۸۴ عدد لامپ ۱۵۰ وات جهت روشنایی ورودی مسکن و خیابان‌های آن نصب شد.

فرماندار کهگیلویه با اشاره به اینکه مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم از بلاتکلیفی خارج و روند اجرایی ان تسریع شد گفت: تکمیل واحدهای مسکن مهر دهدشت با تلاش شبانه روزی مسوولان در حال انجام است.

علیرضا اتابک افزود: یکی از مشکلات اساسی در عدم تحویل واحدها تامین نشدن سهم آورده متقاضیان است.وی بیان کرد: دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تکمیل زیرساخت‌ های این واحدهای مسکونی بصورت شبانه روزی در حال تلاش هستند

اتابک با تاکید بر پیگیری مطالبات مردمی و حل مشکلات مسکن مهر در شهرستان کهگیلویه گفت: عزم جدی ما این است که پرونده مسکن مهر در شهرستان تا پایان سال جاری بسته شود.

معاون مسکن ساختمان راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تکمیل همه زیرساختهای مسکن مهر از جمله محوطه سازی، و انشعابات آب، برق و گاز گفت: مسکن ۹۱۲ واحدی دهدشت دارای همه امکانات ازجمله مسجد، مدرسه، کلانتری و مرکز بهداشت نیز است.

نوید موسوی بیان کرد: ۱۲ میلیارد ریال برای نصب انشعابات آب، برق، گاز و محوطه سازی مسکن مهر دهدشت هزینه شده است.

وی یکی از مشکلات اساسی مسکن مهر دهدشت را عدم پرداخت سهم اورده مردمی اعلام کرد و گفت: تا سال ۹۵ تنها ۴۰ درصد از سهم اورده به بانک پرداخت شد.

موسوی با شاره به حمایت همه جانبه سازمان ملی مسکن و وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: دولت برای تسریع در روند اجرای و تکمیل سایت مسکن مهر دهدشت ۱۰۰ میلیارد ریال  تخصیص داد.

وی تصریح کرد: از لحاظ قانونی معیار افتتاح مسکن تکمیل محوطه سازی، نصب انشعابات است که این امر در مسکن مهر بصورت کامل رعایت شده است.

موسوی سرمایه گذار اصلی در مسکن مهر را بانک مسکن دانست و اضافه کرد: سهم اورده مردمی بین ۱۰۰ تا ۱۷۰ میلیون ریال بوده در صورتی که بانک مسکن ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است.

وی با اشاره به افزایش بیش از حد قیمت ها و نرخ تورم تاکید کرد: در دولت گذشته  ۱۵۰ واحد تحویل داده شده مسکن مهر دهدشت با قیمت ۱۲۰ میلیون ریال آورده بوده و در این دولت با ۱۷۰ میلیون ریال آورده واگذار که با توجه به هزینه های زیاد این قیمت بسیار پایین است.

موسوی اظهارداشت: با توجه به مشکلات افزایش قیمت ها و تلاش شبانه روزی دولت برای بهره برداری از این واحدها بسیاری از تریبون داران این تلاشهای مسئولان را نادیده می گیرند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در بیشتر استانها سهم اورده مردمی برای تحویل مسکن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون ریال است ولی دولت و مسئولان استانی با توجه به محرومیت این شهرستان سهم اورده را افزایش نداد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش شبانه روزی مسئولان دولت در تعیین تکلیف پروژه مسکن مهر دهدشت تا قبل از پایان سال جاری گفت: ۴۵۰ پرونده برای قسط بندی به بانک مسکن ارسال شده است.

پژمان نیک اقبالی اظهار داشت: با توجه به اینکه  در این هشت سال تلاش همه مسئولان تکمیل و بهره برداری واحدهای مسکن مهر در استان بوده نیاز است مردم نسبت به تامین سهم اورده خود همکاری لازم را داشته باشند.

نیک اقبالی با اشاره به اینکه مسکن مهر دهدشت دارای همه زیرساخت های رفاهی است افزود: با تکمیل سهم اورده و همکاری بانک کلید واحدهای باقی مانده در کمترین زمان ممکن به متقاضیان واگذار خواهد شد.

وی اضافه کرد:  مشکلات بانکی متقاضیان با همکاری مسئولان استانی و بانک عامل طی یک برنامه ریزی نیز برطرف خواهد شد.

مسکن مهر دهدشت دارای ۹۱۲ واحد و۳۰۴ بلوک است که عملیات ساخت این واحدها از اسفند ۸۸ شروع شد.

شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه دارای چهارشهر، چهار بخش و ۱۰ دهستان است که بیش از ۴۵ درصد از جمعیت آن در ۳۶۰ روستای بزرگ و کوچک ساکن هستند.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا