بازار مرغ با نظارت‌های مستمر در کرمانشاه به آرامش رسید

 مرغ که از اواخر اسفند ماه سال گذشته بازار را به نابسامانی و مردم را به صف کشیده بود، پس از نظارت‌های مستمر و افزایش قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار، پایش در کرمانشاه بسته شد و بازار این کالای اساسی اکنون به آرامش رسیده است.

به گزارش «نبض‌تجارت»؛  پیش از آغاز سال جدید به دلیل متوازن نبودن میزان توزیع مرغ و تقاضای مردم، تلاطمی در بازار ایجاد شد و برخی از فروشندگان آن را تا قیمت هر کیلو ۴۰ هزار تومان به فروش رساندند.

این نابسامانی در توزیع در نهایت منجر به تشکیل صف های طولانی مردم برای تهیه مرغ با قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان، افزایش میزان خرید مردم و گاهی احتکار خانگی شد.

قطعه فروشی مرغ، توزیع خارج از شبکه و عرضه نکردن مرغ مرغداری ها به کشتارگاه از جمله مهترین دلایلی بود که اعضای ستاد تنظیم بازار استان کرمانشاه از آن به عنوان عوامل اختلال در بازار نام می بردند.

با این حال از اواسط هفته گذشته روند توزیع مرغ در کرمانشاه تعادل پیدا کرد و نه تنها صفی برای خرید مرغ تشکیل نشد، بلکه در مغازه ها نیز مرغ با قیمت مصوب در اختیار مردم قرار گرفت.

رییس اتاق اصناف استان کرمانشاه که بر روند توزیع مرغ در بازار نظارت دارد، در این رابطه به خبرنگار ایرنا، گفت: اکنون گوشت مرغ مورد نیاز مردم در بازار موجود است و هیچ کمبودی در این زمینه احساس نمی شود.

«رضا سلیم ساسانی» افزود: از روز سه‌شنبه هفته گذشته نه تنها صف توزیع مرغ در استان تشکیل نشده بلکه در تاپایان روز در ویترین مغازه ها مرغ دیده می شود.

وی با بیان اینکه روند عرضه و تقاضا در بازار به تعادل رسیده است، گفت: توزیع مناسب در بازار، روند عرضه و تقاضا را به تعادل رساند.

افزایش قیمت مصوب

ستاد تنظیم بازار برای کنترل بازار شب عید و ابتدای سال قیمت مرغ را ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرده بود که تولید کنندگان نسبت به این موضوع اعتراض داشتند، از این رو در روزهای گذشته قیمت مصوب این محصول در کشور تغییر کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در رابطه با روند کنترل بازار مرغ کرمانشاه به خبرنگار ایرنا، گفت: پایین بودن قیمت مرغ مهمترین عاملی بود که بین بازار عرضه و تقاضا خلل ایجاد کرد؛ افزایش قیمت مرغ از ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای تولید کنندگان انگیزه به وجود آورد.

«هدایت حاتمی» با تاکید بر اینکه بر شبکه توزیع و فروش مرغ در بازار نظارت جدی انجام می‌شود، افزود: همچنین به منظور تامین نیاز بازار از قطعه فروشی مرغ در کشتارگاه ها جلوگیری کردیم تا مرغ بیشتری در دسترس مردم قرار گیرد.

ردپای تحریم در لانه مرغ‌ها

به گفته معاون استاندار کرمانشاه تحریم و برخی ناهماهنگی‌ها برای ورود مواد اولیه و نهاده های دامی به کشور یکی از دلایل اصلی کاهش تولید و تلاطم در بازار مرغ بود.

حاتمی توضیح داد: مرغداران به دلیل نگرانی از تامین نهاده های دامی و قیمت پایین مرغ تمایلی برای جوجه ریزی نداشتند که این موضوع در نهایت چرخه توزیع مرغ در بازار را مختل کرد.

وی با اشاره به افزایش انگیزه تولید در مرغداران، گفت: اکنون هیچ مشکلی برای تامین نهاده های دامی وجود ندارد و نهاده مورد نیاز مرغداران تا ۵۰ روز تامین می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، گفت: پیش بینی های لازم برای کنترل بازار در این ایام انجام شده و هیچ نگرانی برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم از جمله گوشت مرغ وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، سرانه مصرف گوشت مرغ در کرمانشاه ۱۰۰ تن است اما با وجود تولید روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ تن مرغ در مرغداری‌ها استان، بازهم می بینیم که گاهی در بازار این محصول تلاطم ایجاد می شود که این موضوع می تواند نشان‌دهنده خلاءهایی در سیستم توزیع باشد.

تولید ۷۲ هزار تن گوشت مرغ در استان کرمانشاه

رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه نیز با اشاره به تولید گوشت مرغ در استان گفت: در هفت سال گذشته میزان تولید گوشت مرغ در استان کرمانشاه با ۲۲ درصد افزایش به ۷۲ هزار تن رسیده است.

«نوربخش حاتمی» توضیح داد که میزان تولید گوشت مرغ در استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۲، در حدود ۵۸ هزار و ۸۵۷ تن بود که اکنون به بیش از ۷۲ هزار تن رسیده است.

به گفته او، در سال ۹۲ تعداد ۴۹۵ واحد مرغ گوشتی در استان کرمانشاه مشغول فعالیت بود که این تعداد در سال ۹۹ به ۵۷۶ واحد رسیده است.

در استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه یکی از قطب های تولید گوشت مرغ در کشور است و به همین دلیل از مسوولان جهاد کشاورزی، اتاق اصناف، سازمان صمت و تعزیرات حکومتی انتظار می رود که نظارت‌ها بر شبکه توزیع را به صورت مستمر ادامه دهند تا دیگر شاهد بروز چنین نابسمانی‌هایی در بازار مرغ نباشیم.

ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا