تناقض در رایگان یا پولی بودن واکسن کرونا

این روزها موضوع واکسن و واکسیناسیون کرونا به بحث مهم در جامعه تبدیل شده و اظهار نظرات و تناقض گویی‌هایی پیرامون تزریق رایگان یا با پرداخت وجه، در جامعه مطرح شده است.
به گزارش «نبض‌تجارت»؛  واکسن و واکسیناسیون کرونا این روزها به عنوان موضوع مهمی در داستان شیوع کرونا مطرح است و اظهار نظرات مختلفی در خصوص تولید و واردات واکسن و انجام واکسیناسیون مطرح می‌شود.

*ماجرای پولی شدن واکسن کرونا

بحث پولی یا رایگان شدن واکسن کرونا از زمانی مطرح شد که موضوع واردات واکسن کرونا به کشور از طریق بخش خصوصی مطرح و زمزمه پولی بودن و خرید آن توسط افراد مختلف به گوش رسید.

*واکسن کرونا به قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

در خصوص عرضه یا عدم عرضه واکسن در قبال پرداخت وجه، حیدر محمدی مدیرکل داروی سازمان غذا دارو در گفت‌وگویی رادیویی با اشاره به واردات واکسن به دست بخش خصوصی با ارز نیمایی، از ساز و کار جدیدی برای فروش واکسن کرونا در داروخانه‌ها آن هم بدون نوبت خبر داد.

*حدود ۴۵ شرکت درخواست واردات واکسن داشتند

محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: حدود ۴۵ شرکت درخواست واردات واکسن داشتند که در حال تکمیل مدارک خود هستند و از این بین دو شرکت مدارک نهایی خود را آماده کرده‌اند؛ ضمن اینکه سه نمایندگی آسترازنکا، بهارات و بهستان دارو در کشور اقدام به واردات کرده‌اند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در ارتباط با رایگان نبودن واکسن برای بخشی از مردم، گفت: اولین طرح ما واکسیناسیون گروه‌های در معرض خطر است که رایگان است.

وی اضافه کرد:شرکت‌هایی که بخواهند واکسن را به وزارت بهداشت بفروشند، ارز دولتی دریافت می‌کنند و ما واکسن را از آنها می‌خریم و به صورت رایگان و با توجه به اولویت‌ها در اختیار مردم قرار می‌دهیم اما برخی شرکت‌ها که خواستار واردات واکسن با ارز نیمایی هستند، اجازه دارند واکسن را به داروخانه‌ها بدهند و مردمی که در اولویت قرار ندارند، می‌توانند این واکسن‌ها را با قیمت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان از داروخانه‌ها تهیه کنند؛ اگرچه هنوز واکسنی با این شرایط وارد کشور نشده است.

*عرضه اولین واکسن ایرانی در خردادماه

به گفته محمدی اولین واکسن تولید ملی حدودا در خردادماه بسته به پاسخ داوطلبان فاز ۳ کارآزمایی وارد بازار می‌شود.واکسن‌های قراردادی بین ایران و دو کشور کوبا و روسیه طبق زمان‌بندی بسته به نتایج مطالعاتی که داخل کشور بر روی آنها انجام می‌شود، حدود خرداد و تیرماه وارد بازار می‌شوند.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما قطعا متعهد هستیم و واکسیناسیون بحث دیروز و امروز نیست و همه کسانی که در حوزه سلامت کار می‌کنند و حتی عزیزان سازمان جهانی بهداشت، کشورهای همسایه و… می‌دانند که ما یکی از قوی‌ترین نظام شبکه‌ها را در سطح منطقه داریم.

در این میان، خبرهایی مبنی بر راه اندازی تورهای خارجی برای انجام واکسیناسیون کرونا به گوش می‌رسد که از جمله آن سفر به روسیه است و تبلیغات برای جذب توریست و تزریق واکسن کرونا مشاهده می‌شود. از طرفی رئیس جمهور در هفته قبل بر واردات واکسن کرونا آن هم از بخش خصوصی تاکید کرد.

*کارخانه دار هم می‌تواند واکسن وارد کند

روحانی درباره واردات واکسن کرونا گفت: در چارچوب واکسن‌هایی که در وزارت بهداشت مشخص و معین کرده هر بخش خصوصی با ارز نیمایی می‌تواند واکسن را وارد کرده و بیاورد و در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و هر جا که وزارت بهداشت می‌گوید مناسب است، در آنجا تزریقات انجام گیرد.

وی ادامه داد: حتی یک کارخانه یا تولید کننده بزرگ برای کارگران خود می‌خواهد وارد کند؛ با هماهنگی برود و وارد کند. اساس این است که واکسنی که ما وارد می‌کنیم و به صورت مجانی استفاده خواهد شد، آن حساب و برنامه دیگری دارد و طبق آن برنامه عمل می‌کنیم.

روحانی متذکر شد: کادر درمان، افراد مسن و افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند؛ حالا ممکن است به افراد عادی دیرتر برسد اما اگر یکی خواست از طریق دیگر و ارز نیمایی واکسن وارد کند و تزریق شود، ما هیچ مشکلی نداریم.

*هر دستگاهی خواست واکسن بیاورد هیچ مشکلی در این زمینه نداریم

رئیس جمهور بیان داشت: چرا یک ایرانی برای زدن یک واکسن به کشور دیگری برود و پول هواپیما و هتل و یکماه ماندن را پرداخت کند تا واکسن بزند. مابیاوریم و مشکلی نداریم و این را مصوب و ابلاغ کردیم و وزارت بهداشت نیز دنبال می‌کند.

وی ابراز داشت: هر دستگاهی خواست واکسن بیاورد هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

واکسیناسیون کرونا در کشور رایگان است/واکسن پولی و خارج از نوبت نداریم

در ادامه ماجرای عرضه واکسن پولی کرونا و خرید آن، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، واکسیناسیون کرونا در کشور و در قالب پرداخت هزینه و خارج از نوبت را تکذیب کرد و گفت: هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

*واکسیناسیون پولی صحت ندارد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه واکسیناسیون پولی کرونا در کشور صحت ندارد، گفت: واکسیناسیون در چارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید۱۹ بصورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی تحت هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن را که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هر واکسن مجاز از هرجا وارد کشور شود توسط وزارت بهداشت خریداری و در چارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید۱۹ بصورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

در این میان معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در اظهاراتی بارد پولی بودن واکسن کرونا و انجام واکسیناسیون به این موضوع واکنش نشان داد.

*واکسیناسیون رایگان کرونا طبق اولویت‌بندی

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما قطعا متعهد هستیم و واکسیناسیون بحث دیروز و امروز نیست و همه کسانی که در حوزه سلامت کار می‌کنند و حتی عزیزان سازمان جهانی بهداشت، کشورهای همسایه و… می‌دانند که ما یکی از قوی‌ترین نظام شبکه‌ها را در سطح منطقه داریم.

*واکسیناسیون رایگان کرونا در نظام شبکه کشور و براساس اولویت‌بندی

وی افزود: ما همواره واکسیناسیون روتین کشور را رایگان انجام دادیم و بحث دیروز و امروز نیست. در مورد واکسن کرونا هم آن واکسنی که در سطح شبکه توزیع شود، قطعا رایگان خواهد بود و این موضوع قطعی است و به هیچ وجه بحث اینکه بخواهیم پولی از کسی بگیریم وجود ندارد.

*اگر در اولویت نیستید صبر کنید تا نوبت‌تان شود

رئیسی تاکید کرد: اگر کسی در اولویت دریافت واکسن نباشد باید صبر کند تا نوبتش شود که بتواند واکسن را دریافت کند. در همه دنیا اولویت بندی وجود دارد و کشورهای بزرگی که خودشان تولید واکسن دارند هنوز نتوانسته‌اند همه گروه‌ها را واکسن بزنند و بر اساس اولویت پیش رفته‌اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: کشوری مثل چین که خودش تولید کننده است و از نظر مالی و تحریم هم مشکل ندارد، ۹ درصد جمعیتش را واکسن زده و هنوز ۹۱ درصد جمعیت واکسن نزده‌اند. قطعا آن ۹ درصد هم بر اساس اولویت بوده‌اند و برنامه ما هم بر اساس اولویت بندی ادامه خواهد یافت.

*۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت واکسن کرونا

در تازه‌ترین اظهارات نیز، ناصر ریاحی رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی در حاشیه جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی اظهار کرد: با دریافت مجوز رسمی از وزارت بهداشت، ۳ شرکت خصوصی تاکنون برای واردات واکسن کرونا مجوز گرفته‌اند.

وی افزود: حجم خرید توسط این ۳ شرکت، ۶ میلیون دوز است که از شرکت‌های آسترازنکا سوئد و اسپوتنیک روسیه صورت گرفته است. بودجه مورد نظر تهیه شده، هزینه حمل نیز پرداخت شده و هم اکنون منتظر باز شدن درگاه‌های پرداختی هستیم، تا در چند روز آینده وارد کشور شوند.

ریاحی ادامه داد: بخش خصوصی این واکسن‌ها را در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار می‌دهد و این ستاد واکسن‌ها را بین گروه‌هایی که در اولویت نیستند اما گروه‌های حساسی هستند مانند فعالان در کارگاه‌های تولیدی توزیع خواهد کرد. شرط بخش خصوصی برای توزیع واکسن بین کارگاه‌های تولیدی این است که کارفرما هزینه تزریق واکسن تک تک کارگران را تقبل کنند و در این خصوص از کارگران ریالی دریافت نشود.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی ابراز کرد: هزینه هر کدام از این واکسن‌ها که به کمک بخش خصوصی وارد می‌شود، بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. شرکت‌های دیگری نیز متقاضی واردات واکسن هستند که هم اکنون در انتظار دریافت مجوز از سوی وزارت بهداشت هستند.

به هرحال واکسیناسیون و عرضه واکسن رایگان کرونا در شرایط فعلی خواسته‌ای بحق برای عموم مردم است و راه اندازی جنجال و اظهارات ضد و نقیضدر این خصوص جزء برهم زدن آرامش روانی جامعه و آحاد مردم چیزی به دنبال ندارد و مردم انتظار دارند یک تصمیمی واحد، صحیح و با درایت و تدبیر مناسب، روند واکسیناسیون کرونا را در مسیر صحیحی هدایت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا